Apple gaat iPhone gebruikers toch 'dwingen' om naar iOS 15 te gaan

Mocht je van plan zijn om voorlopig van iOS 14 gebruik te maken, dan hebben we slecht nieuws. Apple wil dat je snel overstapt naar iOS 15.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Dit gebeurde ongeveer anderhalve maand geleden (Met 15.2 geloof ik) al bij m’n zus. Eigenlijk jammer, aangezien ik de ‘vrijwillige’ overstap wel een mooi idee vond. Bij de Mac kun je al jarenlang overstappen wanneer je wilt, en ik stap dus meestal ook pas over bij de tweede of derde minor version update (.2 of .3). Op de Mac zie ik nú pas een heel irritant rood 1-tje staan omdat ik gepusht wordt om naar Monterey over te gaan, maar tot voor kort was dat nog niet zo. Die 1-tjes komen er vroeg of laat te staan; dat gaat al jaren zo, maar je bent nooit echt gedwongen. Bij iOS is dat helaas anders: je kon letterlijk wakker worden met een nieuwe versie op je telefoon. Heel vervelend. Zeker als je geavanceerde (toegankelijkheids-)voorzieningen gebruikt, die ten ene male volledig worden gewijzigd waardoor randapparatuur daarvoor ineens heel anders werkt dan voorheen. Erg lastig als je bijvoorbeeld met doofblinde cliënten te maken hebt, die helemaal niks meer snappen van de bediening van hun telefoon middels de brailleleesregel… Ik zou graag zien dat een versie van iOS, net zoals dat tot nog toe voor de Mac gold, nog minimaal een jaar na release van diens opvolger wordt ondersteund, opdat ook voor de niche-gebruikers de laatste kritische fouten er uit zijn, waardoor de telefoon ook voor hen in ieder geval volledig toegankelijk blijft.

Zolang deze (Safari 15- bug zorgt ervoor dat je gegevens praktisch op straat liggen) niet is opgelost denk ik dat iOS 14 veiliger is.

@frimo die bug ís al opgelost, in iOS 15.2.1. Dus… iOS15 is veiliger. Je kan de security log van Apple er op nalezen. En voorts is het niet zo dat jan en alleman inzage had in je gegevens, maar dat dit gold voor websites die je in tabbladen open had. Vreemd genoeg niet voor nieuwe vensters, dus ik heb met mijn redelijk conservatieve browsegedrag op MacOS sowieso weinig last gehad van de bug. Uiteraard ligt het op iOS wat dat betreft gevoeliger: je kunt niet naar een andere browser, want die hebben allemaal dezelfde bug (want WebKit), en je kunt alléén maar nieuwe tabbladen openen. Maar zoals al gezegd ís de bug dus al opgelost sinds 15.2.1.

Hmmm…volgens iCulture:
Update 20 januari 2022 : “Deze Safari-bug is gefixt in de zojuist verschenen Release Candidate van iOS 15.3. De officiële release duurt nu niet lang meer.”

Precies. Nog even wachten dus…

15.3 is er inmiddels… Dus is de bug opgelost. Maar nu op MacOS nog. Is dat 12.2? Want ik wil eigenlijk dan pas over naar Monterey…