Apple, Google & Microsoft wat een feest

[b:fd0b8339cd]Apple, Microsoft en Google werken aan een tablet-pc, een toetsenbordloze computer. Zitten we daarop te wachten? De pc’tjes bestaan al jaren, maar werden nooit een succes.[/b:fd0b8339cd]

Voormalig Microsoft-topman Bill Gates had er alle vertrouwen in toen hij in 2001 de tablet-pc introduceerde en voorspelde dat we in 2006 vooral op dergelijke apparaatjes zouden werken. Hij liet zelfs een paar protypes zien. Een jaar later bracht Microsoft een speciale versie van Windows uit, bedoeld om op tablet-pc’s te draaien. En toen werd het stil. Erg stil.

Niet dat computerfabrikanten stilzaten, integendeel. HP Compaq, Lenovo, Dell en Toshiba brachten in de loop der jaren computers uit die door kunnen gaan voor tablet-pc’s. Kenmerkend voor een tablet-pc is dat hij alleen bestaat uit een scherm, maar omdat de touchscreen-technologie nog geperfectioneerd moest worden, waren de eerste tablets vaak nog voorzien van een uitklapbaar toetsenbord, of werden ze bediend met een pennetje.

Geruchten

De laatste weken gonst het van de geruchten dat Apple eind deze maand de iSlate aankondigt, een soort uit de kluiten gewassen iPhone. De gebruiker bedient het apparaat via het scherm en kan net als op de iPhone applicaties kopen in de online winkel van Apple. De iSlate zou vooral gericht zijn op multimedia: muziek luisteren, films kijken en spelletjes spelen. Daarnaast kan de gebruiker boeken en kranten lezen en natuurlijk internetten.

Daarmee lijkt de iSlate een brug te slaan tussen de steeds geavanceerder wordende telefoons en de aloude laptop of desktop. Het apparaat zou in maart of april op de markt komen en rond de 800 dollar gaan kosten.

Microsoft zou deze week op de Consumer Electronics Show in Las Vegas de plannen voor zijn tablet-pc Courier bekendmaken, net iets eerder dan Apple dus. Het apparaat komt vermoedelijk alleen net iets láter dan de iSlate op de markt: medio 2010. De Courier zal waarschijnlijk over twee schermen beschikken, een speciale versie van het besturingssysteem Windows 7 gebruiken en door Hewlett-Packard gemaakt worden.

Om het feest compleet te maken komt ook Google volgens de geruchten met een tablet-pc, geproduceerd door het Taiwanese HTC, dat ook de eergisteren aangekondigde Google-telefoon Nexus One maakt. Het apparaat draait op Chrome OS, het besturingssysteem van Google. HTC zou zelf met een tablet komen die met Android werkt, het besturingssysteem voor telefoons van Google.

Consument

Zo, bent u er nog? Zo stil als het sinds de woorden van Bill Gates was, zo luidruchtig lijkt het de komende jaren op dit gebied te gaan worden. Maar zit de consument te wachten op alweer een nieuw apparaat? Dat lijkt er niet zoveel toe te doen. Giganten als Microsoft, Apple en Google blinken er in uit een markt te creëren voor hun producten. Vooral Apple zou wat dat betreft een grote rol kunnen spelen als het een iPhone-achtig apparaat op de markt brengt. Net zoals het met de iPhone de trend zette voor smartphones, zal de iSlate voor tablet-pc’s de norm worden. Van de nieuw gecreëerde markt profiteren ook de andere fabrikanten.

De bemoeienis van Apple is trouwens geen garantie voor succes. Eind jaren tachtig bracht het bedrijf onder de naam Newton de voorloper van de tablet-pc uit: een serie handcomputertjes met agenda, adresboek en notitieblok. Het werd niet het beoogde succes, onder meer omdat de handschriftherkenning niet goed werkte en het apparaat was te groot en te duur. Vijf jaar later trok Apple de stekker uit het project.

Bron: depers.nl

[quote:872f0c8a15="iLuuk"] Daarmee lijkt de iSlate een brug te slaan tussen de steeds geavanceerder wordende telefoons en de aloude laptop of desktop. Bron: depers.nl[/quote:872f0c8a15]

Hoezo een brug? Denk ik altijd als deze uitdrukking weer eens te onpas wordt gebruikt.

Idd ik denk eerder een gat vullen die nu open is.

@ sally - "Een gat vullen" klinkt ook zo bot ;)

Ik geef Apple de credits om met een mooi en nuttig product te komen. Net zoals ze de smartphone markt hebben gereanimeerd met de iPhone zou het in dit geval ook verrassend kunnen uitpakken met de tablet. Als ze slim zijn komen ze met iets vernieuwend zodat het niet alleen van de hardware afhangt. Prijstechnisch is Apple niet altijd de beste hardware keuze terwijl de OS (iPhone OS) juist het verschil maakt. Daar gaat dan ook iedereen die spreekt over een “iPhone killer” mee op zijn bek. Met enkel touchscreen en een strak design heb je nog geen iPhone. Zo zou het dus ook moeten gaan met de verwachte tablet.

Een wens van mij is dat ze er infrarood in bouwen. Dat zou de tablet een enorme concurrent maken voor alle multimedia afstandsbedieningen. Ik kan me voorstellen dat daar ook weer zeer nuttige apps uit kunnen voortkomen met alle denkbare macro functies. Combineer dit met bluetooth en radiografische bediening en je kan het hele huis onder de duim krijgen met één apparaat, namelijk de tablet.

Dit is zomaar een zijstap :slight_smile: Als fotograaf kijk ik ook uit naar de mogelijkheid om op locatie direct backups te maken en je werk te kunnen bekijken op een mooi scherm met eenvoudige zoom en publicatie mogelijkheden. Samen met de mogelijkheid om via compatible hardware de tablet meer functies te geven [b:6b54aec888]denk ik [/b:6b54aec888]dat er wel degelijk een markt voor is.

et voila: de [b:b7eb2ec2c3]Microsoft/HP Slate[/b:b7eb2ec2c3] http://www.engadget.com/2010/01/06/the-hp-slate/

Zei men niet hetzelfde over de Macbook Air? Ook al is het niet een succes te vergelijken met iPod, iPhone, iMac en Macbook, toch heeft het zijn plaats gekregen binnen de Mac familie en is een prima lopend product dat ook nog een ontwerp statement met zich mee draagt. Dit product past goed binnen de Apple filosofie en liet de wereld zien waartoe Apple in staat is, als dat ook met de tablet gebeurt kan men spreken van een geslaagd product. Zullen we eerst eens afwachten tot de 'iSlate' op de markt is en de consument laten bepalen of het een geslaagd project is?

[quote:7a894d6824]direct backups te maken en je werk te kunnen bekijken op een mooi scherm met eenvoudige zoom en publicatie mogelijkheden.[/quote:7a894d6824] Dat van die backup's kan ik nog begrijpen, maar afbeeldingen bekijken op een scherm waar je net de hele tijd met je vingers op hebt staan typen/scrollen lijkt me toch niet helemaal de ideale omgeving om highres foto's te bekijken?

In industriele omgevingen heb ik vaak genoeg touchscreens meegemaakt, maar vaak verkiest men toch een extern toetsenbord vooral vanwege vettige vingers etc op het scherm. Tevens zijn de kosten een stuk lager als er een standaard scherm vervangen moet worden ipv een touchscreen.

Ik denk dat er wel toepassingen zijn voor zo’n tablet, maar buiten de gadgetmarkt zal de echte gebruikersmarkt die voordelen van een tablet hebben niet zo heel groot zijn.
My 2 cents

Dat vette vinger verhaal heb ik ook nooit begrepen. Op de iPhone heb ik nergens last van. Wel vette vingers maar op een backlight display zie je daar bar weinig van. Het is denk ik maar net waar je op let of waar je je aan stoort? Hoe dan ook, dan heb je nog altijd doekjes als je er echt last van hebt. Nee, vette vingers is wel het laatste waar ik me zorgen om maak.

De MacBook Air was geen nieuw soort product. Het was hooguit een ander type van hetzelfde productsoort: laptops. Een product wat het maximale uit mobiliteit haalt, zonder dat het qua scherm, toetsenbord en batterijduur onder doet voor 'gewone' zwaardere laptops.

Hetzelfde valt ze zeggen voor populaire netbooks, welke ook een soort compacte laptop is. Verschilt van de MacBook Air qua prijs (spotgoedkoop) en schermgrootte. Het is puur differentiatie in een bestaande markt.

Ook de introductie van de iPhone was een meer logische stap. Smartphones waren er al, ze werden steeds populairder door het goedkoper wordende mobiele internet en de techniek om er iets van te maken was er (eindelijk).

Wat precies de markt van een tablet is plaats ik grote vraagtekens bij. Eerlijk gezegd heb ik genoeg aan een iPhone en MacBook (Air). Prettig werken onderweg, altijd bereikbaar (behalve de dekkingsgaten tussen Zwolle/Amersfoort en bij Hilversum). Met Tethering zou het zelfs nog mooier worden.

Een tablet is zo’n half-product. Net geen smartphone (of eentje veel te groot), en veel te klein voor dingen die je met je laptop doet. Niet geschikt om echt productief op te zijn: Ik kan me niet voorstellen dat mensen lange teksten gaan schrijven op een touchscreen toetsenbord. Voor smartphones (korte berichtjes, emails) is het wel geschikt, maar verder. Blijft de functie voor een veredeld media-apparaat over. Een soort gecombineerde e-reader (de meest stomme uitvinding. ooit.) en een grote iPod (leuk voor video en wellicht iTunes LP, maar c’est tout). Maar om zo’n grote mediaspeler mee te slepen vind ik wel het omgekeerde van mobiliteit.

Afijn. Voor sommige mensen zal de Tablet een gaatje opvullen. Die groep zie ik niet heel groot worden.

Het echte gat is toch de iPodTouch+

-Iets groter, maar wel in de binnenzak passend (maatje Moleskine notepad)
-Verwisselbare batterij en SD(micro) slot
-GPS
-camera aan beide zijden
-en het belangrijkste: een data-only SIM slot met een goede onbeperkt data bundel met VOIP toegestaan.
-300-400 euro simlockvrij, gratis bij abbo.

Bellen met telefoonnummers, SMS en MMS zijn technisch al volstrekt achterhaald (vanaf de zendmast, wijkcentrale is alles gewoon VOIP en email), maar bestaan enkel nog door de lekkere verdienmodellen. Wil Apple echt de knuppel in het Telefoonhok gooien, dan kunnen ze niet anders dan een iPodTouch+ of Large maken. Ander zou ik zeggen, gooi de merknaam “Think Different” maar bij het grofvuil.

[quote:e80e5c805c="computer space"]Het echte gat is toch de iPodTouch+

-Iets groter, maar wel in de binnenzak passend (maatje Moleskine notepad)
-Verwisselbare batterij en SD(micro) slot
-GPS
-camera aan beide zijden
-en het belangrijkste: een data-only SIM slot met een goede onbeperkt data bundel met VOIP toegestaan.
[b:e80e5c805c]-300-400 euro simlockvrij, gratis bij abbo.
[/b:e80e5c805c]
Bellen met telefoonnummers, SMS en MMS zijn technisch al volstrekt achterhaald (vanaf de zendmast, wijkcentrale is alles gewoon VOIP en email), maar bestaan enkel nog door de lekkere verdienmodellen. Wil Apple echt de knuppel in het Telefoonhok gooien, dan kunnen ze niet anders dan een iPodTouch+ of Large maken. Ander zou ik zeggen, gooi de merknaam “Think Different” maar bij het grofvuil.[/quote:e80e5c805c]

We weten beiden denk ik wel dat zoiets niet zal gebeuren. Zeker als je nagaat dat dit apparaat in feitte meer in huis heeft als de iPhone (1000 eu) :cry:

[quote:220d5ff8dd="wouwout"]et voila: de [b:220d5ff8dd]Microsoft/HP Slate[/b:220d5ff8dd] http://www.engadget.com/2010/01/06/the-hp-slate/[/quote:220d5ff8dd]

Ligt het aan mij of druipen de Apple-design invloeden van dit ding af…

[quote:0e3a6897f2="Mattheus"][quote:0e3a6897f2="wouwout"]et voila: de [b:0e3a6897f2]Microsoft/HP Slate[/b:0e3a6897f2] http://www.engadget.com/2010/01/06/the-hp-slate/[/quote:0e3a6897f2]

Ligt het aan mij of druipen de Apple-design invloeden van dit ding af…[/quote:0e3a6897f2]
Dat is wel meer met de hp producten het geval (denk maar aan de schermen - Apple LED displays)
[img:0e3a6897f2]http://www.slashgear.com/gallery/data_files/2/7/8/5847_w2408-center.jpg[/img:0e3a6897f2][img:0e3a6897f2]http://www.gadgetguy.com.au/assets/images/5763_Apple_LED-Cinema-Display-front.jpg[/img:0e3a6897f2]

Ik vraag me wel af hoe die hp-slate (of andere tablets) worden opgeborgen… Die zijn toch net wat te groot voor in een broekzak te steken, maar slingeren ook maar wat rond in een rugzak…

Of denk maar aan de notebooks. Laatst een hele serie die echt exact leek op die van de MacBooks pro's.

HP had in 2003 al reeds tablets voor geografische doeleinden etc.. dus wat is er nu zo bijzonder aan?

[quote:9ee001b1bc="MicMac"]al reeds[/quote:9ee001b1bc] Sorry, maar dat is een beetje dubbelop ;)