Apple ID anders dan iCloud

avond,

ik heb ooit 10 jr geleden een apple id aangemaakt...met een live mail adres...met de wetenschap dat ik die altijd zou behouden, zeker omdat deze gratis was..

Later heb ik een @me.com mail adres aangemaakt..en deze is nu ook geupgrade naar 25gb, dankzij apple

Nu koop ik alle apps via de apple id....( @live.nl )maar staat mijn cloud via @me.com

Ik ben al meerdere keren problemen tegen gekomen...vanavond weer...ik heb de app Clear op iphone en mac...
en deze zal moet synchroniseren in een cloud die gelinkt is aan mijn apple id....allleen...
als ik in osx inlog met mijn @me.com krijg ik niet alle velden te zien..waarvoor icloud wordt gebruikt (maar hij geeft ook niet een echte foutmelding)
Via osx heb ik @me.com...maar als ik die verander naar mijn apple id (@live.nl ) ben ik mijn 25gb cloud ruimte kwijt..

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb weergegeven en ik hoop dat iemand voor mij de oplossing heb..
Hoewel ik echt een applefan ben...vind ik de icloud toch een beetje warrig...zelfde als de itunes synchronisatie van vroeger..

het lijkt mij dat je eigenlijk gewoon twee accounts hebt bij Apple en dat dat voor de verwarring zorgt. eentje via je live adres en eentje via je me.com adres?

ja dat klopt wel...ik zou ook best mijn apple id (@live.nl ) willen verwijderen...

maar ben bang dat ik dan problemen krijg..omdat al mijn aankopen met deze ID gedaan zijn...

als ik kijk bij https://appleid.apple.com zie ik daar mijn @me.com wel staan, maar is als enige niet geverifieerd...ik heb er 5x op geklikt...maar ik zie niets veranderen...wellicht duurt het even...

Ik heb nu mijn icloud ingesteld op mijn oude..apple id ( @live.nl ) en nu werkt het allemaal..

enige is...nu heb ik een @me.com mail adres met 25gb...maar ik eigenlijk niks mee doe...heeft iemand wellicht nog een oplossing, of is dit de enige oplossing?

Je @live.nl is je 'primary account', AppleID
Je @me.com is je tweede AppleID (sinds kort incl. @icloud.com adres).
Kijk eens onder Mail, iCal, Addressbook /Preferences/Accounts: daar ga je zien dat je kan aangeven welke AppleIDs je gebruikt in die programma's.
Hoewel het heel mooi werkt als je het goed instelt/begrijpt, vind ik het zelf erg ingewikkeld want je moet op veel te veel verschillende plaatsen instellingen nakijken.
Wat mij betreft is iCloud dan ook helemaal niet gebruiksvriendelijk als het gaat om instellingen. Iedere nieuwe Apple gebruiker maakt z'n eerste account aan met een niet-Apple adres, en zit vervolgens al heel gauw met twee IDs zonder dat te weten. Ik denk dat je je live ID kan verwijderen en dat je aankopen op je me.com ID geregistreerd blijven staan, maar het hangt van een paar andere onduidelijkheden af. Veel problemen zijn wel al opgelost in Mountain Lion OX10.8.

Aankopen zijn gekoppeld aan een specifiek ID. Als je dus een van de ID's weg doet, zul je bepaalde aankopen opnieuw moeten doen onder de andere ID.

Apple weigert alle medewerking wanneer het gaat om het koppelen/samenvoegen van een Apple-ID en een iCloud account. Ik heb hetzelfde probleem met exact dezelfde namen als @mac.com (als Apple-ID) en @me.com (als iCloud account). Heel veel heen en weer gemaild met support, maar ze zeggen dat dit niet samen te voegen is, ook al heeft de rest van de wereld hun @mac.com en @me.com adressen samen. "Niet kunnen" betekend in dit geval gewoon niet willen.

Bij mij is het "probleem" ontstaan omdat ik een betaalde @mac.com account had toen het nog .Mac heette (en later MobileMe) en deze toen heb laten verlopen. Op dat moment heb je geen mail meer maar het adres blijft wel als Apple-ID bestaan. Toen ik later weer een pakketje kocht en met exact dezelfde naam (voor het @ deel) een account aanmaakte bleek dus dat mijn @mac.com account hiervoor niet gebruikt werd maar ik een onafhankelijke aparte @me.com account had gekregen.

Dit zorgt continu voor allerlei gezeik bij instellingen waar je alleen het deel vóór het @ teken kan invullen. Het lijkt puur willekeur of er dan gebruik wordt gemaakt van @me.com of @mac.com, wat bij mij dus twee totaal verschillende dingen zijn.

Kortom; kwestie van ermee moeten leven.

Ik heb dit ook geprobeerd te veranderen. Heel wat forums afgezocht naar een oplossing. Zelfs bij de Apple Store geweest toen ik m'n iPhone bracht voor reparatie en mijn adres hier verandert in @me.com Maar mijn hotmail adres wordt nog steeds weergegeven als primaire adres. Zoals hierboven ook al wordt aangegeven kan dit tot nu toe ook niet verandert worden.