Apple invasie

Onlangs begint Apple zich op steeds meer vlakken te mengen. Door de iPad te lanceren vormen ze opnieuw een bedreiging voor de magazine, boeken, film en game wereld. Ondertussen hebben ze al een dominerende positie in de muziekwereld. Geleidelijk aan begint Apple de mediawereld in te palmen.

Ikzelf ben een fan van Apple (Al 4 jaar) maar ik begin me toch wat te storen aan hun beleid. Alle media producten gaan richting Apple. Ik weet wel dat de producten hoogwaardige kwaliteit hebben maar het is toch leuk om bepaalde andere merken ook een kans te geven. Door de iPad hebben Nintendo en Sony er een enorme concurrent bij gekregen. Terwijl Sony bvb de uitvinder van de draagbare muziekspeler is en internet winkel hoewel ik besef dat ze dit echter verkeerd hebben aangepakt.

Wat denken jullie hiervan? Ik wil er op drukken dat ik geen Apple hater ben, ik gebruik Apple producten met plezier maar heb graag ook andere producten. Ik wil graag meningen die serieus zijn.

Voor Apple waren er toch al genoeg draagbare muziekspelers, telefoons, tablets?
Iedereen heeft al een kans gekregen, alleen Apple zorgt ervoor dat de combinatie software/hardware beter is voor de consument.

Daar twijfel ik niet aan, maar de hele markt laten bezitten door een bedrijf?

Iedereen krijgt een kans, maar niet iedereen doet het even goed. Dat Apple in dit geval met een simpele te bedienen apparaat kwam, had net zo goed Sony kunnen zijn.

het is niet zo zeer dat Apple's producten beter zijn. Ze hebben simpelweg een betere marketing. Het rare is dat Steve Jobs een heel merkwaardige rol daarin speelt. Steve Jobs is Apple. Zie je Jobs dan zie je eigenlijk Apple's historie aan je voorbij trekken. Als Jobs verdwijnt, dan verdwijnt ook die romantiek, die nostalgie. Dingen waardoor veel mensen zich tot Apple aangetrokken voelen. Verdwijnt Jobs, dan verdwijnt dat Apple en zal Apple een gewoon bedrijf worden.

Ik bedoel of ik nu Jobs hoor praten over producten of één van z'n directeuren....

Ik begrijp je stelling niet helemaal.

Moet Apple nu maar stoppen met innoveren?
Apple heeft in z'n eentje de muziekverkoop weer op de kaart gezet door het ontwikkelen van het iTunesStore. Dat dit later is uitgebouwd naar video en apps is een logische stap in mijn ogen.

Dat anderen last van Apple hebben, moge duidelijk zijn, maar dat heeft volgens mij niet zo zeer met de kwaliteit te maken, maar meer met het gebruiksgemak. Ik werk op zowel Windows als Apple, maar op een Apple werk ik vele malen makkelijker. Idem Dito voor de iPod. Daarvoor wel eens een MP3 speler gehad, en uren bezig met het uitvogelen van de werking. De iPod was uitpakken, inpluggen, en zonder ook maar iets te hoeven leren, bleek het gewoon een intuïtief apparaat te zijn. Hetzelfde geldt voor de iPhone, en naar ik aanneem, gaat dit ook voor de iPad gelden.

Ik heb mijn schoonouders een aantal jaren geleden een windows machine gegeven, omdat ze dat ook wilden leren kennen. 3 keer in de week ernaartoe, problemen oplossen. Vorig jaar met de Kerst heb ik er m'n oude G4 neergezet, en ik kom er niet meer voor computerproblemen.

Dat is het verschil in mijn ogen. Niet de Kwaliteit. En zo lang er fabrikanten zijn die apparaten bedenken, die uren van studie vergen voordat je het werkend hebt, zal Apple een grote speler blijven. De iPhone is best uitgebreid, maar werkt zeer intuïtief, en dat is wel wat anders dan de meeste Smartphones die ik ken.

Niet iedereen zit te watertanden om eens in het diepst van een systeem te kunnen duiken om daar allerlei aanpassingen te kunnen doen. Ik heb een computer om er mee te werken. Niet om systeembeheer uit te voeren, of allerlei aanpassingen aan registers te willen uitvoeren. Ik denk dat Apple, en met Apple ook Steve Jobs, gaan voor gebruiksgemak.

Ik heb (en wat er van waar is weet ik niet) ooit eens vernomen dat Steve Jobs de eerste twee versies van de iPhone afkeurde omdat ie ze niet snapte. En dat is waar Steve goed in is, dingen zien zoals de meeste gebruikers het zouden willen zien.

Althans, dat zijn mijn twee centen.

Apple was altijd het kneusje en ooit zo goed als bankroet.
Microsoft heeft globaal nog 95% van de markt.
Bedrijfsmatig misschien wel 98%.
9 op 10 mensen kijken nog alsof je van een andere planeet komt met een mac.
In de Belgische Politiek zie ik 99 blackberry's, 1 iPhone.
Niks aan de hand dus, of gelukkig juist wel.

Ik zou eerder bang zijn dat Google meer een invasie begint...

Ben het Blanco eens ;) goed omschreven...

Ik heb zelf ook jaren op een pc zitten aanklooien en vaak voor mensen de computer bij gehouden. Totdat ik genoodzaakt was voor m'n werk om met een mac te werken. Toen ik drie maanden verder was heb ik er tegelijk zelf een aangeschaft. Gewoon geen geklooi en je kan ook bijna niks verklooien... Sommige mensen vinden dat lastig omdat ze echt alles willen kunnen aanpassen in het systeem... mijn eis is dat het werkt...

Wat ik vooral erg belangrijk vind van een mac is dat op momenten dat het er op aankomt met de dikste deadlines ik blindelings op mijn machine kan vertrouwen. Ik sta er niet eens bij stil, hij werk en draait en dat blijft die doen, hoe ver ik hem ook uitdaag qua capaciteit...

Die invasie van Apple mag van mij best deze koers blijven varen, zolang Apple voor de gebruiksvriendelijkheid blijft gaan en zorgen dat de het de kwaliteit blijft leveren die we gewend zijn. (al blijven er natuurlijk af en toe rotte appeltjes bij zitten ;) ) Steve Jobs... keep uo the good stuff!

De TS bedoeld niet zozeer Macintosh computers en MacOsX maar meer de ontwikkeling van iTunes en alle randapparatuur die er voor ontwikkeld word. zodat je gedwongen word daar te kopen.incl. alle Windowsgebruikers die er gebruik van maken en die nu welkom zijn bij Apple.
Apple heeft momenteel meer weg van Unilever ,dan van een bedrijf dat computers maakt.
En dit zal ten koste gaan van de kwaliteit van Apple Computers.

Wie Apple al langer volgt, weet dat Apple zich de laatste dertien jaar op een nieuwe markt is gaan storten, namelijk die van de consument. Voor de high-end-users is er daarmee wel wat veranderd. Zo kostte een complete Quadra in 1996 nog tienduizend gulden, nu zitten de beste Mac Pro's lager in prijs. Voor de consumenten is er weinig veranderd sinds Apple populairder is geworden. De kwaliteit en de prijs is redelijk gelijk gebleven in de afgelopen jaren.
Wat wel is toegenomen, is de invloed van Apple op de industrie. Ze innoveren en er zijn hoge verwachtingen, helaas zijn die niet allemaal waar te maken, maar het inspireert wel anderen. Was het niet toevallig met de introductie van de iMac dat er ineens kleur in de computer kwam en het warme grijs door vrijwel alle merken in de ban werd gedaan? Tot 1997 kon je eigenlijk geen andere kleur krijgen, van welk merk dan ook.
De invloed van Apple is wel groot op de industrie, maar ik kan me nog niet indenken dat Apple een alleenheerser is op een bepaald vlak. Goed, van elke tien MP3-spelers die er verkocht worden, zijn er acht van Apple, maar betekent dat dat er geen keus meer is? Er zijn zeker nog alternatieven, al was het alleen maar omdat telefoons deze functie ook hebben. Keuze is er dus nog genoeg.
Het is een beetje de aloude discussie, kan je nog kiezen als negentig procent van de computers op Windows draait? Ja, zeker wel. Succesvolle software als Ubunta, maar ook bijvoorbeeld Firefox bewijzen dat als je het beter doet dan de heerser in het veld, je dan best nog een graantje kan meepikken.
De komst van de iPad is misschien een bedreiging voor kranten en tijdschriften, maar was internet dat niet al? Goed, dat de iPad als een grotere bedreiging voor boeken en tijdschriften wordt gezien, kan ik me voorstellen, het is de Kindle, maar dan beter. Het zal ook een nieuwe tijd inluiden, namelijk een tijd waarin de e-reader een volwaardig product wordt en niet een digitaal aftreksel van papier, zoals de Kindle cs.
Vele fabrikanten zullen de iPad volgen, nu het een succes blijkt, we zullen zien dat HP, Dell en Asus of Acer snel met een soort van iPad komen, in ieder geval een apparaat met alleen een scherm. Er zullen varianten komen met een toetsenbord en met een camera, maar het concept zal overgenomen worden. Daarmee zal bewezen worden dat Apple een erg grote invloed heeft op de markt en dat Apple inderdaad concepten lanceert die aanslaan. Apple speelt in op markten, die nog nauwelijks ontgonnen zijn door de technologie-industrie en doet dat redelijk goed.
De invloed van Apple is groot, maar daardoor heeft ze nog geen overheersende invloed op de markt. Denk weer aan de ipod, het beoogde formaat van de i{od is AAC, maar nog steeds vind ik meer MP3-bestanden op internet dan AAC. Als het om tijdschriften gaat, dan zal daar de komende jaren veel veranderen, tijdschriften die zich aanpassen zullen overleven. Het belemmert mij in ieder geval niet in de keuze van tijdschriften en kranten.

Apple is een bedrijf dat behoeftes maakt. Ke moet jezelf de vraag stellen hebben mensen een ipad nodig of een ander product.
Apple is aan het groeien maar dit gaat ten koste van andere zaken.
Hier in europa zullen ze nooit de grootste monopolie speler worden mits de europese wet dit niet toelaat. Zie na Ms met hun IE in w7 Kun je nu kiezen welke browser je wilt gebruiken.
De kracht van apple is hun marketing strategie veel mond op monden de mensen zelf een hype laten maken over een product.

Itunes gebruik het zelf zelden en heb er eigelijk nog nooit iets gekocht en zal dit ook nooit doen.Mocht apple het ooit zover krijgen dat alles via itunes zou gaan dan zoek ik netjes naar een andere methode.
Maar laat ons eerlijk zijn Apple is er nog lang niet en hoe snel ze nu ook stijgen zo snel kunnen ze ook vallen.
Op het moment dat apple aan massa productie gaat doen pak zoals Ms gaan er veel mensen een alternatief zoeken.
En er zijn er die dit nu al doen omdat apple een bedrijf is dat graag zijn regels aan de mensen opdringt.
We kunnen nu niet zeggen dat Apple het perfecte product is want bij een perfect product is de support betreffende garantie natuurlijk ook van belang en dit is eigelijk bar slecht .
En er worden redelijk wat mensen in de kou gezet bij wie hun Apple product het laat afweten en waarbij Apple deze mensen gewoon zegt geen apple care jammer en waarbij ze de europese wetgeving aan hun laars lapt.
Maar ooit zal dit is stoppen want als er per 10 producten 6 of 7 apple producten worden verkocht gaan andere bedrijven hun producten verbeteren en misschien wel een beter of gelijkwaardig product brengen als het apple product.
Maar in ieder geval als ze op hun bek gaan zal het ook keihard zijn

Mooi geschreven Bianco! mee eens. Ik raad ieder ook aan om dit boek te lezen:

[url=http://http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zo-denkt-steve/1001004006859021/index.html]http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zo-denkt-steve/1001004006859021/index.html
[/url]
erg inspirerend

@ ronaldoo, Apple maakt geen behoeftes. Behoeftes kun je niet maken.

Apple maakt latente behoeftes manifest. Mensen hebben vragen/problemen en vaak zijn ze zich daarvan nog niet eens bewust. Door oplossingen te bedenken en te maken worden mensen zich bewust van het probleem en zullen ze het product aanschaffen. Knappe marketing speelt daar ook een rol bij.
Ze zijn bij Apple goed in het vinden van antwoorden daarop. Hoe ze dat precies doen weet ik niet echt, maar het is een combinatie van een behoorlijke dosis lef, doorzettingsvermogen, creativiteit, onderzoek en intuïtie.
Zelfs ogenschijnlijk nutteloze producten voorzien in een behoefte. Vaak gaat het dan om een hype. Die voorzien dan weer in een behoefte van mensen die zich willen onderscheiden van anderen of juist het omgekeerde, het schept een band.
Ik denk overigens dat Apple geen hype's creëert omdat de producten doorontwikkeld worden en een lang leven hebben. Apple heeft echter wel een heel trouwe gebruikersgroep die bestaat uit mensen die zich daarmee graag onderscheiden van anderen, maar ook is er een groep die in technische zin voordelen heeft bij het gebruik van het product t.o.v. andere platforms als Windows en Linux..

Het valt mij wel op dat sinds de aankondiging van de iPad, de vooral niet computerende mensen in mijn familie mij opeens vraag of ik dat ding(scherm of laptop?) al heb gezien, waarmee je zomaar pagina's kan omslaan als een boek, in spelletjes kan sturen etc.

[i]-"Oh, de iPad?"[/i]

"JA!, daarmee kan je ook nog op de bank internetten".

:')

[i]Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt in mijn omgeving.[/i]

@bartje, Dat heb ik nu ook al vaak gehoord, veel gaan er vanuit dat je alleen met de iPad al die mogelijkheden bezit die ze op tv hebben gezien, maar zijn zich niet bewust dat ze er ook nog een computer bij moeten kopen.

@leovanh

apple creëert behoeftes we hebben het toch niet nodig om steeds zwaardere computers te hebben.
Een sofware ontwikkelaar maakt een zwaar programma zwaarder dan de norm dus je computer werkt niet echt snel meer op dit programma maar jij hebt het nodig omdat er geen alternatief is.Een computerfabrikant speelt hier op in en maakt een computer waar dit programma vlotjes op draait,dus de behoefte om een zwaardere pc te kopen is hierbij gemaakt.want jij gaat je niet zitten ergeren aan een computer die op dit programma traag werkt.

Bedrijven die niet doen alsof je hun producten niet nodig hebt hebben in deze maatschappij niet lang te leven. Behoeftes creëren is een normale zaak en hoe ze het dan noemen maakt niet uit zolang er maar verkocht word.
neem nu het internet dit is een gemaakte behoefte echt nodig heb je het niet want in de jaren 80en 90 hadden we het ook niet en miste we het toen? niet echt maar laat ze het nu is afsluiten en die uurtjes die je nu achter je pc per week zit moet je ff anders opvullen zal toch even slikken worden en je zal denken wat moet ik nu gaan doen terwijl in die vroegere jaren pakte je een boek of ging een pint pakken.en om bij te blijven met allerhande dingen waren er de boekjes en kranten. terwijl die nu gewoon op het net staan.
ik zeg niet dat jij even zult slikken maar veel jonge gasten toch wel omdat ze met het internet opgroeien en het voor hun de normaalste zaak is.

@Ronaldoo
Het komt allemaal voort uit latente behoeften. Behoeften waar men zich (nog) niet bewust van is en uit behoeften die al manifest zijn.
Software pakketten worden steeds zwaarder omdat klanten steeds meer willen. Het moet allemaal steeds meer kunnen. Daarom komen er ook zwaardere computers. Daarnaast bieden visies op de toekomst en voortschrijdende techniek de mogelijkheden daadwerkelijk oplossingen te maken.
Bedrijven willen continuïteit en moeten winst maken en willen dat je dus hun producten koopt. Als een bedrijf alleen maar shit maakt, zal uiteindelijk niemand het kopen.
Over vroeger en nu: Als je kijkt naar wat we vroeger deden, doen we nu heel veel van het zelfde, maar dan op de computer. Internet is geen behoefte creëren. Mensen hebben altijd al behoefte gehad aan uitwisseling van ideeën en informatie. Vroeger ging dat kleinschalig zonder computers, maar bijvoorbeeld in de Middeleeuwen en renaissance door handelscontacten en kunstenaars en wetenschappers die reisden door Europa. De rol van het boek werd steeds groter en verzamelaars legden bibliotheken aan en universiteiten en scholen ontstonden. Naar mate mensen meer vrije tijd kregen in de 20e eeuw, kon iedereen gaan lezen, op vakantie, met penvrienden schrijven en socialiseren in de breedste zin van het woord. Nu is daar het internet voor, social media bloeien welig. Het feit dat wij deze discussie hier voeren is daar al een uiting van.
Het leuke van social media is dat daaruit ook weer een behoefte ontstaat om elkaar live op te zoeken. Er zijn inmiddels al veel bijeenkomsten overal van mensen die via sociale media elkaar hebben leren kennen en elkaar ook in het echt willen ontmoeten om ideeën uit te wisselen.
Lezen gaat nu en straks zeker met behulp van e-book readers en iPad-achtigen. Het boek zal langzaam verdwijnen als drager van verhalen, ideeën en informatie. Is dat erg? Nee, de drager boek wordt vervangen door een apparaatje. Ik weet ook niet waar het gaat eindigen, maar dat de ontwikkeling gewoon doorgaat, mag duidelijk zijn.

Volgens CBS lezen we steeds minder sinds de komst van televisie, computers en internet. Maar betekent da, dat we minder bezig zijn met ideeën uitwisselen en ons te informeren? Mijn stelling is dat dit niet het geval is. Het is slechts de verpakking waarin het gebeurt die verandert. Dat die verpakking soms wansmaak vertoont is weer een ander verhaal.

Tot slot: Een kunstuiting bekijken, een film zien, een tv-programma kijken, een spel spelen zijn m.i. ook vormen van ideeën uitwisselen en informeren.

@ Ronaldo,

Ik sluit me aan bij Leovanh.

De consument heeft behoeften of word geattendeerd je op je behoeften. Ik koop straks een iPad omdat het een vet apparaat is en omdat ik hoop er een van de eerste mee te zijn. Daarnaast heb ik natuurlijk al een rede klaarliggen waarom ik het voor het bedrijf wil aanschaffen.

Het zijn niet de producenten die bepalen dat de software steeds zwaarder moet worden en daarmee ook de computers, het is de consument zelf die steeds beter en mooier wil. Kijk maar eens naar de Super Nintendo en nu de Wii, de consument wil steeds mooier en vetter en dat vereist nou eenmaal snellere hardware.

Ook op het gebied van de professional zal de computer sneller moeten worden want tijd is geld. Als ik met een dikke Mac hetzelfde werk in 3 uur kan doen in plaats van 8 uur dan is dat wel een investering waard.. en geloof me, ik heb het ten lijve ondervonden.

Kijk ook maar eens naar de nieuwe standaarden bij bijvoorbeeld een HD spel voor de PS3. Die kan je op de PS1 niet draaien.

Ik sluit me wel bij je aan dat het voor de meeste jongeren de normaalste zaak van de wereld is, maar zo geld dat ook voor vliegtuigen, afwasmachines en naast dat de telefoon zelf. Vraag maar aan je Opa en Oma als je die nog hebt. Vooruitgang staat nooit stil en zal zich altijd passen aan de behoeften van de mens.

@ Leovanh,

Wederom goed stuk ;)