Apple is duur...

Wa me zo mateloos irriteert is dat mensen altijd zeggen Apple is duur. Zelfs als ik antwoord met:"Als je een PC koopt moet je er nog veel bijkopen van Antivirus enz en de snelheid en blablabla" je kent het wel. Nog geloven ze mij niet. Ik denk dat dit grotendeels is omdat Macs er zo mooi uit zien. Het ziet er echt kostbaar uit en al bij al is de prijs niet hoog (voor wat je krijgt). Ondervinden jullie dit ook?

De beste vergelijking die je kan maken mijn inziens is dat je bij een iMac een 20-inch HD monitor krijgt, als je gaat kijken in de Windows markt, en je koopt een vergelijkbare machine met een HD scherm, dan kom je HEEL erg in de buurt :)

Maar idd, mensen die als ze Apple horen meteen aan de prijs denken, moet je lekker op Windows laten werken.

Ze willen blijkbaar niets betalen voor een ijzersterk OS en alle voordelen die daarbij komen kijken. Daarbij laat ik het uitvalspercentage van de hardware nog buiten beschouwing omdat dat op dit moment nogal ter sprake is :slight_smile:

ben ik niet helemaal met je eens... de specificaties zijn bij bijvoorbeeld een macbook niet zo hoog. neemt niet weg dat ik liever op een mac werk. en tuurlijk betaal ik liever meer geld voor iets dat goed werkt... voor mij is het niet zo'n probleem dat de specificaties niet zo hoog zijn voor een standaard macbook, email msn en internet is wat ik gebruik en meer eigenlijk niet.

Ach ook al zou die macbook mindere specs hebben alsnog werkt alles .. en het [b:8e3c444a89][u:8e3c444a89]werkt[/u:8e3c444a89][/b:8e3c444a89]

[quote:345ed3b693="Jeroen Ruiter"]ben ik niet helemaal met je eens... de specificaties zijn bij bijvoorbeeld een macbook niet zo hoog.[/quote:345ed3b693] Dat argument hebben we al vaker gehoord... EN als onjuist bewezen. Meeste goedkopere machines hebben toch mindere specs dan de MacBooks...

Ja Apple is duur,

tenminste voor de mensen die een computer willen.
Als je bedenkt wat je met het apparaat wil, kom je pas tot de conclusie dat dat wel meevalt.

Toen ik bijvoorbeeld een zogenaamde smartphone kocht, nam ik een MDA Vario
Plenty of mogelijkheden. Urenlang plezier met het installeren van allerlei software die uiteindelijk er voor zorgden dat het apparaat deed wat ik wilde.

Een nieuwe Apple-product is leuk, maar doet eigenlijk gelijk al wat je er mee wilt. De mogelijkheden zijn standaard.

Uiteindelijk kan je met windows , linux en Mac os X allemaal het zelfde. Voor mezelf ben ik er inmiddels wel achter dat het op de mac allemaal gemakkelijker gaat.

Voor consumenten kan de prijsoverweging wat mij betreft nog wel op gaan. In je vrije tijd maakt het niet zoveel uit hoe lang iets duurt. Voor de professionele markt gaat dit wat mij betreft niet op en is apple (mac os X) veel kosten efficienter.

Het is vooral een stukje gewenning denk ik.

Heel simpel: Goed gereedschap is het halve werk. En een Mac(Book) is nou eenmaal een stukje gereedschap.

Je koopt een 'totaalplaatje'. Dit begint (voor mij) al met de verpakking... Er is gewoon allemaal goed over nagedacht!

Bedenk je dan wat de meeste mensen willen doen met hun ‘computer’. Ze hebben een digitale camera, en moeten nu eenmaal ‘iets’ met die foto’s. Zelfde geldt voor video. Internet, email vanzelfsprekend. Muziek? O ja, heel af en toe (buiten de email om) een briefje typen en wat cijfertjes in elkaar draaien.

Koop een Mac, zet hem op tafel. That’s about it, als men tenminste weet hoe de aan/uit knopt werkt…

Totaalplaatje dus…

Daarentegen vind ik de prijs/duurzaamheid verhouding van bijvoorbeeld de Macbook een beetje tegenvallen. Natuurlijk slijt iedere laptop sneller naar mate je het meer gebruikt maar de scheurtjes in de Macbook, de problemen met de MagSafe adapter e.d. zijn naar mening toch problemen die je eerder zou verwachten bij een goedkopere categorie.

[quote:49190b3182="OptimumAxe"]Wa me zo mateloos irriteert is dat mensen altijd zeggen Apple is duur.[/quote:49190b3182] Hoezo? Ze hebben toch gelijk.

[quote:605e6780fe="rrkramer"]

Voor consumenten kan de prijsoverweging wat mij betreft nog wel op gaan. In je vrije tijd maakt het niet zoveel uit hoe lang iets duurt. Voor de professionele markt gaat dit wat mij betreft niet op en is apple (mac os X) veel kosten efficienter.

[/quote:605e6780fe]
Daarom vraag ik mij af [i:605e6780fe]waarom[/i:605e6780fe] men dan bij de meeste bedrijven (ook multi-nationals met duizenden werkstations) blijven vasthouden aan de pc’s met Windows. Blijkbaar heeft men in dit segment toch meer aan Windows. Of men is in dit geval te bang om een nieuwe weg in te slaan (onbekendheid en geen geschikte applicaties?).

Ik heb daar ook heel veel last van. Het wordt nog duurder, daar ik al 3 jaar bij mijn pyschiater in behandeing ben. Vooral omdat deze discussie hier nog nooit eerder gevoerd is... Pfff. En wil je feiten horen... dan is Apple wel degelijk duur. Maar als je er eenmaal een hebt en je bent tevreden, dan is het ok. Maar er is maar 1 reden waarom Apple alles in het werk zet om te voorkomen dat OS-X op windows-computers kan worden geïnstalleerd. 3 maal raden... Wie Windows op zijn mac installeert, loopt dezelfde risico's.

[quote:ed895a0fde="Cardigan"]Daarentegen vind ik de prijs/duurzaamheid verhouding van bijvoorbeeld de Macbook een beetje tegenvallen. Natuurlijk slijt iedere laptop sneller naar mate je het meer gebruikt maar de scheurtjes in de Macbook, de problemen met de MagSafe adapter e.d. zijn naar mening toch problemen die je eerder zou verwachten bij een goedkopere categorie.[/quote:ed895a0fde]

Volgens mij zijn zeker de alu modellen(plastic inderdaad niet als ik de verhalen zo hoor) best stevig, in tegenstelling tot mijn oude laptop waar de stukken plastic vanaf vlogen als je hem openmaakte. Daarom ben ik ook bereid om binnenkort wat meer aan een computer uit te geven dan hiervoor…

[quote:36fd88b329="sypie"]Heel simpel: Goed gereedschap is het halve werk. En een Mac(Book) is nou eenmaal een stukje gereedschap.[/quote:36fd88b329] Helemaal mee eens.

En, ik ben bereid om voor Apple extra te betalen, en de zgn. Apple-tax te betalen, omdat ik wéét dat ik iets (van Apple) krijg, wat van goede kwaliteit is, en daar wil ik best in investeren.

Ja natuurlijk is Apple duur.

En HP. En Sony. En Dell. Die electronica-zooi kost ons veel te veel geld uiteindelijk.

Maar what the heck. Als je het er voor (over) hebt koop je het lekker. Zo niet, dan… eh… niet?

Overigens had ik deze week eens bij Psystar het goedkoopste modelletje samengesteld.
Dan schrik je pas! Hoezo, Apple duur?

655 euro voor een vrijwel compleet basis Open3 torentje. Schermpje erbij? En hoppa… we hebben de prijs van een iMac.
Voor dat geld krijg je bij Psystar een lelijk plastic bakje, een hele hoop snoeren en de zekerheid dat je systeem over twee jaar 0 waard is.

Dus wat is duur?

Ben zeer tevreden over mijn Alu MBPRO, alleen op een paar plekken zitten er wat golfjes in de rand van de behuizing, hoop dat dit bij de Unibody afgelopen is.

Apple duur? Je betaald meer voor Apple, maar deze apparatuur gaat aanzienlijk langer mee wanneer men er op de juiste wijze mee om gaat.

Dus stel iemand koopt een iMac, die €1099 kost. Deze gaat bijvoorbeeld 4,5 jaar mee. Dus in 9 jaar tijd verslijt met 2 iMacs van €1099,-. In totaal komen we dan op €2198,-. Het is best waarschijnlijk dat men in 9 jaar tijd 3 pc’s koopt van ongeveer €750,-. Dan komen we uit op €2250,-

Bovendien heeft Apple wanneer je deze tweedehands verkoopt een hogere waarde dan een pc. Daarnaast komt nog eens het feit dat het Mac OS X besturingssysteem veel stabieler en completer is dan Windows.

Hmm,

Ik zie een BMW 316i, een 1600 4 cilinder te koop staan. En een Ford Fiesta 1600 4 cilinder. Die is een vijfde van de prijs?

Wat is duur ik heb hierover ook een discussie gehad op het forum van computeridee. Ik had een paar voorbeelden gegeven van o.a een dell t.o. een Mac Mini de dell was duurder.

Idem met een HP en een iMac de HP was duurder, enzo had ik meer voorbeelden.

Laat ze maar huilen die windows gebruikers, omdatze niet rekenen kunnen

Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar iets van drieduizend euro aan Macs uitgegeven... over zeven jaar weer...

Ik heb daarvan wel een pakket, waarmee ik voor de dag kan komen en ook zelden echte problemen heb. Ik noem nog maar eens de manuren aan onderhoud en herstel… gisteren weer zes uur bezig geweest met een laptop…