Apple laat eindelijk van zich horen jegens Real's Harmony

Het zou tijd worden maar Apple reageert eindelijk hierop zie dit artikel: http://www.macminute.com/2004/07/29/harmony

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat apple dit nu naar buiten brengt want ik ben van mening dat wat real deed eigenlijk gewoon ordinair hacken is en dus moet worden tegengewerkt.

Het was te verwachten dat Apple in een iPod update het systeem gewoon verandert en dan werken je Real muziekjes niet meer.

Ik vind het ook wel erg Microsofterig van Apple dat ze dit niet toestaan…

Ach, 't is maar een paar regels, dus voor hen die de link niet willen volgen: [quote:a115ea36d6] We are stunned that RealNetworks has adopted the tactics and ethics of a hacker to break into the iPod, and we are investigating the implications of their actions under the DMCA and other laws. We strongly caution Real and their customers that when we update our iPod software from time to time it is highly likely that Real's Harmony technology will cease to work with current and future iPods.[/quote:a115ea36d6]

prima reactie…
en niets “microsoft-achtigs”,… maar gewoon “ere wie ere toekomt”

Ik zie het probleem ook niet dat Apple hierop een reactie geeft. Of Apple wel of niet juist handelt richting Realnetworks toe vind ik een tweede vraag. Belangrijker vind ik het om af te vragen of Realnetworks juist heeft gehandeld.

In mijn visie gaat het om een vorm van diefstal. Je gebruikt niet zomaar de spullen van een ander om er zelf geld mee te verdienen. Natuurlijk tenzij duidelijk is dat het daarvoor gebruikt mag worden. In de betreffende techniek van Apple was juist heel erg duidelijk dat het niet zomaar voor anderen bedoeld is.

Nu pas komt de vraag of Apple haar techniek beter vrij kan geven. Hier ga ik overigens nog even geen mening over geven.

[quote:a0493d2a22="ajschol"]en niets "microsoft-achtigs",... maar gewoon "ere wie ere toekomt"[/quote:a0493d2a22] En het levert Apple geld op, om nieuwe/betere producten te maken.

Pete

Het is typisch des Microsofts om eigen technieken in te bouwen zodat klanten niet zelf kunnen bepalen wat ze willen.

Stel iemand wil een Real bestand (god mag weten waarom) afspelen op een iPod. Dan is er toch niets op tegen dat er een programmaatje is waarmee dat kan? Ik bedoel, hoeveel mensen gebruiken er software om muziek van je iPod naar een computer te kopieren? Hoeveel mensen gebruiken er software zoals Cocktail of Tinkertool om Mac OSX te veranderen? Dat is allemaal prima kennelijk maar wat Real doet niet…

Werd Microsoft ook boos toen Apple wma ging ondersteunen in iTunes voor Windows?

[quote:7428d80c70="colpolyp"]Het is typisch des Microsofts om eigen technieken in te bouwen zodat klanten niet zelf kunnen bepalen wat ze willen.[/quote:7428d80c70]

Deze technieken zijn bedoeld om de iTMS in stand te houden. Het gaat niet om ‘normale’ REAL-bestanden – dit kun je met wat gedoe best omzetten naar mp3 of zo – maar om bestanden uit de REAL-winkel, die zijn eigen kopieerbeveiliging hanteert. Apple heeft groot gelijk dat daar stennis over wordt gemaakt: als jij met zelfgemaakte muntjes zakken chips uit de machine haalt, vindt de winkel dat ook niet leuk.

[quote:2170638413="wjgmspeedy"]Werd Microsoft ook boos toen Apple wma ging ondersteunen in iTunes voor Windows?[/quote:2170638413]

Nee, maar MS heeft ook (nog) geen online muziekwinkel en de daarbij behorende kopieerbeveiliging. Drie keer raden wat er zou gebeuren als Apple of Real die zouden kraken.

Uiteindelijk lukt het toch altijd om welke beveiliging dan ook te omzeilen. Hoe meer de grote software bedrijven hun best doen om beperkingen in te bouwen, hoe meer er, al dan illegaal, gehacked wordt. En zoals er al gezegd werd, het gaat om het beschermen van de iTMS, protectionisme ten top.

Als Apple verstandig is, dan geven ze hun DRM in licentie aan andere music stores. Zo krijgen mensen de keus waar ze hun muziek kopen. Mensen zullen echter in grotere getalen iTunes gaan gebruiken, en iPod gaan beschouwen als DE mp3-speler. (al zou ik het ook geen slecht idee vinden om hun DRM in licentie te geven voor andere mp3 spelers)

[quote:b9864fabf9="wjgmspeedy"]Uiteindelijk lukt het toch altijd om welke beveiliging dan ook te omzeilen. Hoe meer de grote software bedrijven hun best doen om beperkingen in te bouwen, hoe meer er, al dan illegaal, gehacked wordt. En zoals er al gezegd werd, het gaat om het beschermen van de iTMS, protectionisme ten top.[/quote:b9864fabf9]

Deze ‘hacker’ is wel erg dom: die kondigt het zelf aan. Voor het overige is Apple een gewoon bedrijf dat gewoon winst wil maken en het gewoon niet leuk vindt als iemand anders het gewoon vindt om daar een graantje van mee te pikken. Dat vind ik dus heel…

[quote:f53a547c0d="colpolyp"]Het is typisch des Microsofts om eigen technieken in te bouwen zodat klanten niet zelf kunnen bepalen wat ze willen.

Stel iemand wil een Real bestand (god mag weten waarom) afspelen op een iPod. Dan is er toch niets op tegen dat er een programmaatje is waarmee dat kan? Ik bedoel, hoeveel mensen gebruiken er software om muziek van je iPod naar een computer te kopieren? Hoeveel mensen gebruiken er software zoals Cocktail of Tinkertool om Mac OSX te veranderen? Dat is allemaal prima kennelijk maar wat Real doet niet…[/quote:f53a547c0d]

Dit slaat natuurlijk nergens op, ten eerste real music store word niet op de mac ondersteund, ten tweede je schijnt te vergeten dat sinds Apple degene is die het legaal downloaden van muziek uit het slop heeft gehaald wat zowel ten goede komt van alle partiijen inclusief de gebruiker en waarbij er gewaarborgd word dat deze perfect op de iPod is af te spelen is en perfect geintegreerd is met itunes. Ten derde je mag nog steeds als consument je muziek ergens anders downloaden maar dan moet je ze zelf maar omzetten naar het bestand dat op de ipod kan worden afgespeeld. Apple is niet verantwoordelijk voor wat consumenten met het software en/of muziek bestanden kopieren doet maar dat ze een techniek hebben waarbij uiteindelijk iedereen alleen maar baat bij heeft probeerd te beschermen is ook alleen maar wenselijk. Ik vind niet dat bedrijven zich schuldig mogen maken aan het zogenaamd hacken want dan heeft het ook geen zin meer om ook nog maar iets te gaan innoveren omdat iedereen er toch maar mee wegloopt en dat kan nooit de bedoeling zijn.