Apple Mail werkt niet meer na onbedoelde wijziging in Google-account

Tijdens een beveiligingscheck in mijn Google-account heb ik met m’n stomme kop MacOS als app met accounttoegang verwijderd. Vraag me niet waarom. Het gevolg was dat ik geen mail meer kon ophalen bij Gmail.

Ik kreeg een melding (weet niet meer welke precies) dat deze koppeling te herstellen zou zijn in Safari, ware het niet dat deze link niet werkte en Safari niet wilde openen. Nadat veel speurwerk op het web geen pasklare oplossing opleverde, heb ik ten langen leste maar het mailaccount verwijderd, in de hoop dat alle gegevens opnieuw invoeren soelaas zou bieden. Niet dus.

Als ik probeer een nieuw mailaccount aan te maken, krijg ik de melding dat “Google vereist dat de identiteitscontrole in je webbrowser wordt voltooid”. Als ik vervolgens de knop ‘open browser’ aanklik, wordt “de identiteit niet geaccepteerd (er kan niet worden ingelogd bij Google, probeer het later opnieuw)”. Wat dus keer op keer niet werkt.

Wat is er aan de hand en hoe los ik jet op? Bij voorbaat dank!

Heb je hier iets aan?

Dank voorje reactie.

Tweestapsverificatie ingeschakeld, alle stappen doorlopen, maar als ik een nieuw mailaccount wil invoeren, blijf ik bovengenoemde meldingen ontvangen (zie een na laatste alinea).

Misschien moet ik het wat verduidelijken met een schermafbeelding. In mijn Google-account heb ik onder het tabblad ‘Gegevens en privacy’ bij Apps en services MacOS verwijderd als app met accounttoegang (zie illustratie).

Hoe krijg ik dit hersteld?

Wat zie je als je bij de onderste optie op het pijltje naar rechts klikt?

Schuif het schuifje eens naar rechts? Wordt je dan gevraagd of je macOS toegang wil geven tot je Google account?

• Go to System Preferences (find this icon on your Dock)

Alternatively, you can get to System Preferences by clicking on the  Apple logo at the very top left of your screen and go to System Preferences;

• Choose Internet Accounts

• Click on Google on the right-hand side of the new window that pops up
    You will be prompted that Google requires completing authentication in your web browser. Choose the Open Browser button to open Safari.

• You will then be shown a Google Sign-in screen asking for your Email or phone number. Enter your email address and choose the blue Next button below.

• Next, you will be asked for your password. Enter this and choose the blue Next button below.

You will be prompted that “macOS wants to access your Google Account”. Choose the Allow button below.

• At this point, your Google account will be loaded on your device if you press Done at the bottom right of the screen, however, you really should review which services you want to sync with the account you have connected:

• If this is a shared account, you should disable Contacts, Calendars and Notes.
    • If you are going to use Gmail in your web browser, you should disable Mail.
  • Choose Done at the bottom right of the screen.

Nee, helaas gebeurt er niets. Ook niet als ik het via Systeemvoorkeuren probeer. Ik krijg keer op keer dezelfde foutmeldingen.

Dan kan ik alleen nog maar aanradfen je gmail geheel opnieuw in te stellen:

Ik heb, afgezien van software van derde partijen, alles geprobeerd, maar niets heeft geholpen. Is er misschien een makkelijke manier om contact op te nemen met Google (Nederland)?

Vast wel. Je kan (020) 3082745 bellen, maar neem alvast een paar uur vrij.

Ik heb bovenstaand telefoonnummer gebeld. Ik kreeg een Engels sprekende meneer uit India (?) aan de lijn, die me naar helpme.net navigeerde, dat doorverwees naar GoToAssist Remote Support. Omdat ik geen enkele link met Google meer kon ontdekken, heb ik het gesprek afgebroken, omdat ik het niet vertrouwde. Was dat een juiste beslissing?

Daarna heb ik maar Google Nederland in Amsterdam gebeld, maar die zijn gesloten in het weekend, wat ik toch enigszins verbazend vond voor een internationaal miljardenbedrijf.

Ik had onlangs ook problemen met het ophalen van mijn email bij Gmail met Thunderbird. Ik kreeg de melding dat het wachtwoord niet werd geacepteerd. Nadat ik via de browser inlogde bij gmail.com kreeg ik de boel weer aan de praat door de instelling “Toegang door minder goed beveiligde apps” op AAN te zetten. Als veiligheidsmaatregel had Gmail dat uitgezet. Misschien staat dat bij jou ook uit. Je vindt deze instelling onder beveiliging in je Gmail account settings (klik op de 1e letter van je voornaam, of foto en dan op “Je Google-account beheren”. Kies Beveiliging en scroll daar naar beneden.

Ik hoop dat dit ook zo werkt met Apple mail.

Nee, helaas. Ik meen dat ik dit al had geprobeerd, maar een nieuwe poging was ook vruchteloos. Is er niet ‘gewoon’ een Google Helpdesk of iets dergelijks? En wat me ook verbaasd: ik zal toch niet de enige zijn die (al dan niet per ongeluk) MacOS heeft verwijderd als app met accounttoegang, maar het web geeft wat dit betreft niet thuis. Het Dark Web misschien? ;o)