'Apple moet veelbesproken App Store regeles aanpassen in Nederland'

De Nederlandse waakhond Autoriteit Consument & Markt stapt naar de rechter. Het wil dat Apple de regels van de App Store aanpast.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Blijft gewoon een raar gebeuren; ik doe m’n boodschappen bij Albert Heijn omdat ze lekker veel keus hebben. Zij maken ook goeie reclame voor de producten en genoeg ruimte om te parkeren. Vervolgens zeg ik tegen het kassameisje dat ik deze keer wel bij Grolsch ga afrekenen omdat ik daarvan ook een kratje in m’n kar heb staan. Is vast ook goedkoper, rechtstreeks bij de leverancier kopen.

Ik kan bij meerdere supermarkten boodschappen doen. Voor de iPhone is er slechts 1 winkel.

Daar gaat die vergelijking toch al mank?
Of snap ik iets niet?

Meerdere supermarkten zet ook weinig zoden aan de dijk als het om de A- merken gaat. Simpel omdat de leverancier/fabrikant van A-merken de minimum verkoopprijs voor het product bepaald. Als een supermarkt zich daar niet aan houdt krijgen ze gewoon het product niet meer in de schappen. Dus gaan supermarkten stunten met eigen merk, wat in de meeste gevallen toch echt wel van mindere kwaliteit en/of smaak is, t.o.v. de A-merken. Die meerdere supermarkten is dus duidelijk een wereld van schijnvrijheid. Zelf wissel ik meestal wekelijks af tussen Albert Heijn, Dekamarkt en Vomar, en toch ben ik elke week ongeveer hetzelfde kwijt. Meerdere supermarkten geeft dus nauwelijks een ander resultaat dan 1 appshop van Apple.

Iedereen weet dat als je een Android koopt, je niks hebt aan de AppStore van Apple en andersom. Dus da’s duidelijk. Bij Jumbo is de AH-melk ook niet te krijgen. Duidelijk.

Het gaat erom dat Apple zelf bepaald welke prijs zij vragen. Dat doen supermarkten ook. Bij de Appie is er soms een tijd lang bijvoorbeeld geen ontbijtkoek van Peijnenburg te krijgen, omdat ze het niet eens zijn geworden over de prijsstelling. Zolang die twee partijen het niet eens worden, ligt Peijnenburg niet in de schappen van de AH. Daar kan Peijnenburg wel over lopen klagen, maar AH kan natuurlijk nooit verplicht worden Peijnenburg in de schappen te leggen. Dat bepalen ze gewoon zelf. En ze bepalen ook de prijs. En als Pijnenburg zelf de prijs wil bepalen, en AH wil dat niet, dan liggen ze gewoon niet in de schap. Duidelijk.

Dus als je je niet wil conformeren aan de regels die Apple stelt, dan sta je daar gewoon niet in de winkel. En dat moet de consument de volgende keer afwegen of Apple zonder spel X in de App Store voor hem een goede keuze is. Dus waar bemoeit men zich toch steeds mee?

Ah!

Bedankt voor de uitleg, mensen!
Ik denk dat ik het nu wat beter begrijp.

Toch nog even dit:
Wordt er nu juist niet ook van supermarkten gezegd dat ze te veel invloed / macht hebben en dat ze bizar veel winst maken?
Valt daar nog iets zinnigs over te zeggen in vergelijking met Apple?