Apple music en iTunes Match

ik heb een vraag over iTunes Match: Nadat ik mijn muziek (het overgrote deel was geripte muziek van eigen cd’s) gematcht had, heb ik ze fysiek van mijn Mac verwijderd om ruimte te besparen; nu kan ik ze gewoon afspelen vanuit Match en dat gaat prima. ik vraag me af wat er gebeurt als ik straks Apple Music in gebruik genomen heb en daarna mijn Match abbo opzeg; ben ik dan ook al die muziek kwijt of gaat Apple Music uit van alle muziek die bij aanvang van het abbo in Match aanwezig was en behoud je het dan zolang als het Apple Music abbo actief is?

Antwoord: What Apple Music means for iTunes Match | Mashable

Gaat iTunes Match verdwijnen?
Waarschijnlijk niet. Apple heeft aangekondigd dat de limiet voor iTunes Match in iOS 9 omhoog gaat van 25.000 naar 100.000 nummers. Dat wijst erop dat iTunes Match de komende tijd nog wel actief blijft.

Kan ik iTunes Match stopzetten?
Je sluit iTunes Match steeds voor een periode van 1 jaar af. Kijk in jouw iTunes-facturen om te zien wanneer het nieuwe jaar in gaat. Via iTunes kun je het abonnement makkelijk opzeggen.

Waarom zou ik iTunes Match willen houden?
Ben je van plan een abonnement op Apple Music te nemen, dan is iTunes Match niet meer nodig. Alle functies van iTunes Match zitten ook in Apple Music, dus het zou zonde van het geld zijn om beide abonnementen af te sluiten. Toch kan er een reden zijn, om iTunes Match te houden. Je betaalt maar €25 per jaar om je eigen muziekcollectie op al je apparaten beschikbaar te hebben. Dat is veel goedkoper dan Apple Music, waarbij je €10 per maand betaalt. Heb je een grote muziekcollectie en zijn die 30 miljoen nummers van Apple Music toch niet jouw smaak, dan ben je veel goedkoper uit met een iTunes Match-abonnement. Als je een bepaald nummer in je collectie mist, koop of download je die gewoon. Vanaf iOS 9 mag je eigen collectie maar liefst 100.000 nummers groot zijn (voorheen 25.000).
Kortom: hou je jaarabonnement op iTunes Match als je je eigen muziekcollectie via iCloud wilt blijven opslaan, maar geen behoefte hebt aan de extra’s van Apple Music