Apple Music rolt gratis Dolby Atmos en Lossless Audio ondersteuning uit

Goed nieuws! Apple Music krijgt Lossless Audio en Spatial Audio met Dolby Atmos ondersteuning. En dat zonder extra kosten.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Tidal en Qobuz zie ik niet als directe concurrenten voor Apple Music, zij bedienen een andere doelgroep dan Apple. De 1e twee zijn meer bedoeld voor mensen met een goede streaming geluidsapparatuur. Spotify zit wel in dezelfde doelgroep als Apple Music. Zelf heb ik een NAD versterker met BluOs module. Via een app van deze BluOs module op de MAC, iPhone en iPad zie ik afspeellijsten van Qobuz van mijn verzamelde muziek. Met Apple Music zou ik alleen muziek kunnen afspelen via Airplay omdat Apple Music niet is voorgeprogrammeerd om in te kunnen loggen via een BluOs of andere streaming module. Ook las ik elders dat zij ALAC bestanden zullen gebruiken, dus puur gericht op IOS apparatuur. Zelf ben ik lid van Qobuz omdat ik na veel uitproberen de kwaliteit van streaming van Qobuz het beste vond, (beter dan Tidal) want ook daar zit verschil in. Apple doet er goed aan om geen meerprijs te gaan vragen want er zullen ook veel gebruikers zijn die zeggen geen verschil te horen, mede omdat hun apparaat de hoge kwaliteit niet ondersteund. Ik pieker er niet over om Qobuz in te gaan ruilen voor Apple Music, met wat ik er nu van weet.

Is AirPlay ook lossless of wordt er dan toch weer een compressie toegepast? Weet iemand dat?

Ik lees dat Apple haar eigen ALAC format gebruikt. Dit wordt ondersteund door Bluesound en de hogere bitrates worden ook door Airplay2 ondersteund. Ik volg echter verschillende nieuwssites om dat bevestigd te krijgen. Ik hoop dat dat zo is want dan kan ik in hoge kwaliteit muziek streamen vanaf mijn iPhone (Apple Music) naar mijn Bluesound Powernode, waar vervolgens 2 fijne speakers op zijn aangesloten. Kom maar op met de hi-res muziek-streaming!

@Thomas 25-bit geluid bestaat niet, is een typ-o.
En als je toch bezig bent, fix dan even ‘behouden’, 1x is genoeg… :+1:

Met Airplay heb je geen kwaliteitsverlies, is hetzelfde als internet en het loopt ook via je eigen netwerk.

Oeps, dat is inderdaad een bit te veel. Thanks voor het opmerken!

Ik hoop toch dat Blue Sound Apple high resolution muziek gaat ondersteunen, hoewel ze zelf zeggen dat ze Apple music niet kunnen ondersteunen. Wel raar, want Sonos ondersteunt het wel. We zullen zie over een maand of zo.

De echt nuttige informatie ontbreekt intussen.
AirPlay wordt helemaal niet genoemd en zou (via ALAC 16/44.1) toch lossless t.e.m. CD kwaliteit moeten ondersteunen, in aanvulling op de vage bekabelde oplossing waarvoor elke  ondersteuning verder vrolijk achterwege blijft