Apple + PDA

Ben van plan binnenkort een PDA'tje te kopen, maar ik wil er wel ééntje die vlotjes kan samenwerken met mijn Intel Imac... Ik heb al gehoord van de PALM: tot op welke hoogte communiceert deze met OS X?

Of… wacht ik gewoon tot Apple zelf met een PDA afkomt?
Zijn het nog steeds slechts geruchten of is het het wachten waard?

Met aardig wat kunstgrepen kreeg ik mijn Palm Tungsten E uiteindelijk prima aan de praat met m'n powerbook. Niet plug en play in elk geval.

Ik vond het ding alleen te beperkt, te traag en te vaak uitvallen, dus ik heb hem weggegeven. In PDA-land schijnt Palm achter te lopen bij de Pocket-pc achtigen, dus voor functionaliteit zou je daar moeten zijn. Hoe de communicatie met de mac is weet ik niet.

Raar dat je kunstgrepen nodig had. Apple's iSync werkt m.b.v. de Palm Desktop (bijgeleverd bij een nieuwe Palm, ook gratis te downloaden) prima samen met Palm PDA's.

Ik heb zelf een Zire en een Tungsten E2 en die werken prima samen met m’n Macs. Synchroniseren van Adresboek en iCal gaat prima. Software op de Palm installeren idem. Standaard via USB maar met wat uitzoek werk wil het ook via Bluetooth.

Als je een Palm te traag vind zou ik zeker [i:586fe0f802]niet[/i:586fe0f802] voor een Pocket PC apparaat gaan. Windows Mobile staat niet echt bekend als een vlot systeem. Ik heb een 400 Mhz Medion Pocket PC gehad maar mijn huidige 200 Mhz Tungsten E2 voelt stukken sneller aan.

Qua gebruiksgemak vind ik een Palm onovertroffen in vergelijking met een Pocket PC. De manier waarop een Palm werkt vind ik net wat doordachter, je hebt vaak wat minder handelingen nodig om iets voor mekaar te krijgen. Bij Palm hebben ze zelfs een document over hun opzet geschreven, genaamd The Zen of Palm. Maar YMMV (your mileage may vary), dus ga eens in een winkel (Media Markt?) wat apparaatjes vergelijken. Meestal staat er van elk soort wel één aan om mee te spelen.

Pocket PC’s zijn niet out-of-the-box te synhroniseren met een Mac trouwens, daar heb je b.v. The Missing Sync voor nodig, wat weer een extra investering vergt. En Windows Mobile 5.0 schijnt nog niet lekker ondersteund te worden.

Grootste probleem schuilt echter in software installeren voor op je Pocket PC. Welke gek heeft ooit bedacht dat die software in de vorm van [i:586fe0f802]Windows[/i:586fe0f802] (ik bedoel de PC-Windows, XP en kornuiten) programma’s gedistribueerd moeten worden? Dat wordt dan prutsen met Virtual PC, of Bootcamp cq. virtualisatie-software op een Intel Mac. Voor een Palm is het een kwestie van een .prc bestandje downloaden en naar je Palm blazen, et voilá het staat erop. Hint: veel leuke freeware is te vinden op PalmFreeware.com.

Ik heb al enkele maanden de [url=http://www.pdashop.nl/product/19143]Palm Z22[/url], deze is vooral leuk omdat hij rond de 100 euro kost. Ik gebruik hem voornamelijk als agenda. Hij synchroniseert goed en makkelijk met m'n iBook. Leuk ding dus. In het begin moest ik wel ff uitzoeken hoe het synchroniseren werkte aangezien ik geen voorkennis had over handheldjes en er geen handleiding voor osx bij zit. Maar wel een aanradertje wanneer je niet te veel poes-pas wil en hem voornamelijk als agenda wil gebruiken.

[quote:94ca616ce3="Maccessory"]En Windows Mobile 5.0 schijnt nog niet lekker ondersteund te worden.[/quote:94ca616ce3]

Praat me er niet van. Heb een T-Mobile Vario; op het eerste gezicht een leuk apparaat, maar bij gebruik toch net even niet handig. Bovendien ken ik een paar mensen die er problemen mee hebben. Bij gebruik valt de geluidskwaliteit tegen evenals de snelheid. Heb toch maar voor een [i:94ca616ce3]alpha[/i:94ca616ce3] versie de portemonnaie getrokken maar nu na een paar maanden “meewerken” met de alpha versie is er nog steeds geen bruikbaar produkt. Intussen zit ik dus nog steeds met een PDA die niet doet wat ik wil, en blijk ik in mijn 2e huisje geen ontvangst te hebben met T-Mobile. Wel natuurlijk nog zo’n 1,5 jaar abonnement te betalen. Kortom [b:94ca616ce3]één groot rampgebied[/b:94ca616ce3] :cry:. Begin er niet aan, blijf er van weg. Koop een kwaliteits-PDA van een goed merk bij een dito provider.

[quote:94ca616ce3=“Maccessory”]Grootste probleem schuilt echter in software installeren voor op je Pocket PC. Welke gek heeft ooit bedacht dat die software in de vorm van [i:94ca616ce3]Windows[/i:94ca616ce3] (ik bedoel de PC-Windows, XP en kornuiten) programma’s gedistribueerd moeten worden? Dat wordt dan prutsen met Virtual PC, of Bootcamp cq. virtualisatie-software op een Intel Mac. Voor een Palm is het een kwestie van een .prc bestandje downloaden en naar je Palm blazen, et voilá het staat erop. Hint: veel leuke freeware is te vinden op PalmFreeware.com.[/quote:94ca616ce3]

Je kan eventueel met Filejuicer uit een .exe bestand het .cab bestand waar het om gaat extracten. Dan op een insteekkaartje, in de PDA en starten maar. Dit werkt overigens niet altijd 100% maar dat mag voor zich spreken.

Ik gebruik nu een dik half jaar een PalmTreo 650 (via KPN), synchroniseert agenda met iCal. Alleen op de stenen laten vallen gaat niet goed. Scherm stuk, gegevens waren er nog af te halen. Dus nu een tweede apparaat. Foto's niet best. Maar TomTom weer wel. Ik weet geen betere. Misschien alleen een Apple PDA, maar wanneer?

tja of een sony ericsson p900/p910 dat werkt in ieder geval prima. Ik heb een p900, en nooit problemen. Wel goed plug en play.

Neem 'n Palm!

Feilloos iSyncen via USB en/of Bluetooth! Had eerst een Vx, nu een Tungsten T en de volgende wordt gewoon weer een Palm.

Ik doe altijd een Bluetooth driehoek-sync tussen m’n SE K700i, Tungsten en G5. Je start vanaf de Tungsten, die start iSync, die dan eerst de K700i synct. De Tungsten wacht geduldig, en wordt als laatste gesynct.

Ook foto’s, muziekjes en eigenlijk alle soort bestanden kunnen onder elkaar uitgewisseld worden.

Kortom…perfect!

PS: met een speciaal shareware progje kan je de Palm ook als SD-cardreader gebruiken via het USB kabeltje.

:lol:

ik heb nu ook een palm tungsten T, super ding, maar ik vergeet hem vaak mee tenemen.

volgende week ga ik mijn abonnement verlengen en voor een nokia E61.
telefoon en palm in één UMTS, WiFi, geen camera, precies wat ik wil.

:slight_smile:

nokia e61 is inderdaad een mooi compromis tussen pda en gsm, persoonlijk vind ik de sony ericsson m600i ook wel mooi (heeft ook een beter scherm en touch screen), maar deze heeft geen wifi

[quote:a1b8a764ed="gretver"]tja of een sony ericsson p900/p910 dat werkt in ieder geval prima. Ik heb een p900, en nooit problemen. Wel goed plug en play.[/quote:a1b8a764ed]

ik had er ook zo 1, maar de vliegles heeftie niet overleefd :cry:
binnenkort maareens kijken naar zo’n nieuwe p990i maar die zijn ook nog vrij prijzig…

overigens zijn alle sony-ericsson prima te syncen met apple!

Ik gebruik ook de z22. Prima combi, vooral wanneer synchroniseren met Missing Sync: iCal kleuren corresponderen met kleuren in Palm, iPhoto albums aanwijzen om te syncen met Palm etc.

Ik volg het ondergrond nieuws over de Apple PDa al een tijdje en het komt er niet aan denk ik. Het rumoer vorig jaar was dat er een prototype was waar wegens technische productiemoeilijkheden de stekker (figuurlijk) uit getrokken is.

Ik heb zowel een PPC en een Palm Treo 600.

De PPC was alles behalve een goeie ervaring. Om kort te zijn het heeft nooit echt gewerkt op de Apple.

De Palm PDA’s zijn echter perfect geschikt om met OS X samen te werken. Die werk zéér vlot. Sync werkt zoals het hoort. Je kan de Palm Desktop gebruiken (= meegeleverde PIM software) maar je kan ook perfect laten sync’n met Apple adressbook - iCal, …

Ik heb een Yakumo (Mio) 168 PocketPC. Voornamelijk voor de navigatie met TomTom. Synchroniseren en installeren gaat echter ook prima met Missing Sync.

TomTom installeren en bijwerken doe i met Virtual PC en ook dat gaat foutloos.

Met Palm Tungsten T3 loopt het hier ook op rolletjes. Eigenlijk nooit problemen gehad. Enige jammere is dat Palm de desktop versie voor Mac niet meer ontwikkeld. Interface is wat oubollig maar werkt prima.

Na jaren modderen met Nokia, Siemens ben ik weer terug waar ik ooit ben begonnen: Palm. En dat had ik veel eerder moeten doen. Ik heb een Palm Treo 650 en het is een wereldapparaat. Synchroniseert perfect met OSX, iSync is speciaal ingericht met een Palm-functie, dat zegt eigenlijk al genoeg over de samenwerking tussen Palm en OSX.

Kortom m’n Palm is de redder in nood voor mijn chaotisch persoontje…

M’n leven is nu eindelijk volmaakt… zucht!

[url=http://arstechnica.com/news.ars/post/20060208-6140.html]Hier [/url]is een goed artikel waarin je kunt lezen hoe de geschiedenis van Palm en Apple is gelopen en wat de meest recente stand van zaken is.

HIer een Palm TX. Werkt probleemloos met OS X. Heb er ook TomTom op. Echt prachtige pda, met mooi groot scherm !!!