Apple PowerBook G4 15" of 17" ?

Ik ben mij aan het orienteren voor een nieuwe laptop. Mede omdat ik sinds kort erg geinteresseerd ben geraakt in Apple overweeg ik eventueel een powerbook. Ik heb zelf een iPod en dit heeft mij toch overtuigd van de goede producten die hier van de heer jobs en co komt. Echter ik twijfel tussen een 15 inch powerbook of een 17 inch. Ik neem zoieso het model met 512 DDR ram. Mede omdat ik gehoord heb dat geheugen belangrijker is voor een apple dan echte brute CPU kracht. Verder maken de euro's niet echt uit. Ik heb een budget van 3100 euro dat ik maximaal wil uitgeven. Hierbij moet er dus ook een tas en een muis bij zitten.

[b:27ff3750ed]Wat ga ik doen met de laptop?[/b:27ff3750ed]

• Complete vervanging voor mijn Windows computer [deze blijft wel]
  • Internetten [via WLAN]
  • Werkstukken maken
  • Databases maken
  • Websites bouwen
  • Site onderhoud
  • Lichte video bewerking
  • Patsen :wink:

Wat doet jullie dan denken? Een mooie 15 inch of een brute beer als 17 inch 8)
Wat ik ook graag wil weten is met welke tassen hebben jullie goede ervaringen, want ik doe binnenkort een studie bedrijfs economie en de laptop gaat dan mee naar de opleiding met minimaal 2 tot 3 boeken in de tas. Hier moet dus ook de powerbook bij met accu en muis.

Ik heb zelf een 15" besteld. De 17" vond ik wel erg groot, niet echt makkelijk even in je rugtas te gooien.

[quote:3e21899f45]Ik neem zoieso het model met 512 DDR ram. Mede omdat ik gehoord heb dat geheugen belangrijker is voor een apple dan echte brute CPU kracht. [/quote:3e21899f45]

In het “model met 256MB” kan heel gemakkelijk extra geheugen bijgeplempt worden. Voor het geheugen zou ik niet voor het duurdere model gaan.

Voor meer zienswzijzen kijk even op macrumors Daar wordt toevallig eenzelfde discussie gevoerd.

Als ik zo lees wat je er mee wil gaan doen is cpu niet de doorslag. Dan blijft het formaat over. Ik vind dat een laptop zo klein mogelijk moet zijn. Daarom heb ik 12". Persoonlijk moet ik er niet aan denken: 17". Dat gaat toch helemaal nergens over..... Als je er veel thuis mee werkt; koop een los groot scherm.

[quote:c4bb740ff6="gretver"]Ik heb zelf een 15" besteld. De 17" vond ik wel erg groot, niet echt makkelijk even in je rugtas te gooien.

[quote:c4bb740ff6]Ik neem zoieso het model met 512 DDR ram. Mede omdat ik gehoord heb dat geheugen belangrijker is voor een apple dan echte brute CPU kracht. [/quote:c4bb740ff6]

In het “model met 256MB” kan heel gemakkelijk extra geheugen bijgeplempt worden. Voor het geheugen zou ik niet voor het duurdere model gaan.

Voor meer zienswzijzen kijk even op macrumors Daar wordt toevallig eenzelfde discussie gevoerd.[/quote:c4bb740ff6]

Nou mijn idee met het 512mb-ram verhaal is dat ik of de 15 inch met superdrive neem of de 17". En ik koop er een tas omheen. De enige overweging is het grotere scherm of ik dat zal gaan gebruiken met de dingen die ik doe. Want verder is de SuperDrive 15 het zelfde als de 17.

Verder zie ik op die site alleen maar mensen die zeggen, ga voor de 17 inch powerbook

[b:c4bb740ff6]@ Mailmen[/b:c4bb740ff6]

Nou ik wil dit dus ondervangen met de aanschaf van een groter scherm op de laptop, mede omdat een extern scherm gewoon te veel kost met extra kabels enzo. Het enige wat ik doe is van mijn opleiding naar huis en weer terug, ik moet daar gewoon kunnen werken met genoeg ruimte, :stuck_out_tongue:

Vette tassen zie je op www.crumplerusa.com

Deze zijn niet alleen cool maar ook praktisch en sterk

Ward

Trouwens, ik ben me ook aan het orienteren en ik wil de 17" voornamelijk gebruiken voor webdesign en het geven van presentaties. Dan komt het wel mooi uit dat ie zo groot is!!!

Ward

[quote:56e4431a76]Verder zie ik op die site alleen maar mensen die zeggen, ga voor de 17 inch powerbook [/quote:56e4431a76]

Ja tussen de 15" 1,5 GHz en de 17" zit qua geld nog maar een klein verschil. Hoe meer apple voor je geld hoe beter… Het is een kwestie van smaak. Ik vind de powerbook 12" qua ontwerp verreweg het mooiste. Bij de 15" en de 17" vind ik het scherm in verhouding eigenlijk te laag… Bij de 17 nog meer dan de 15…De 17 is wel weer dunner zag ik, dat is wel weer erg fraai.

Als jij het wat grote formaat geen probleem vindt, zou ik gewoon de 17" nemen. Die heeft in ieder geval de meeste " snob-value" En dat is natuurlijk ook erg belangrijk :smiley:

Vergeet in elk geval niet de snellere hard drive te nemen en voor wat je wilt doen kan de 128mb videogeheugen geen kwaad.

Nou opzich lijkt me de grotere videokaart geen optie mede omdat ik 64 al heel veel vind voor een laptop. De snellere hardeschijf is idd wel erg handig. Alleen als ik dat er in doe kom ik op deze prijzen:

15 - 2783,41
17 - 3080,91

opzich dus een verschil van 297,50. En dat gaat alleen maar in het scherm zitten. Maar het gaat mij er om dat die 17 inch toch nog steeds wel draagbaar is. Hij is 40cm breed en 26 diep. Volgens mij valt dat wel mee. Het enige nadeel is de prijs :expressionless:

Hoi Max.

Als ik mijn 17" PB naast die Acer van mijn Collega leg, dan weet je niet wat je ziet. Hij is platter, minder diep, minder hoog (Met het scherm open), groter scherm, minder zwaar, coolere uitstraling, verlicht keyboard, BleuTooth intern, en hij past in dezelfde tas als waar de 15" titanium van mij in zat.

Voor het werk wat je er mee wil gaan doen, Kopen die 17" en niet verder kijken. 8)

Ik zou toch even naar een dealer gaan en ze daar eens even (fysiek) naast elkaar zetten. Die 17" is namelijk echt een enorm gevaarte. Op zich een prachtig ding, maar een beetje [i:a72cd9be12]over the top[/i:a72cd9be12] voor gebruikers zoals jij en ik. Ding is vooral gemaakt als mobiele audio- en videostudio voor pro's; die hebben namelijk heel wat [i:a72cd9be12]screen real estate[/i:a72cd9be12] nodig. Verder zitten er om je toetsenbord gigantische pakken ... niks, computer, aluminium. Het is net of je op een mini-toetsenbordje aan het werk bent. De verhoudingen zijn raar want een beetje zoek bij deze mac. Echt iets voor Amerikanen om de grootste de 'beste' te maken. Of misschien is het Freudiaanse compensatie ofzo :wink: Als ik zo lees wat je ermee gaat doen, dan lijkt me een 15" groot zat. Voor presentaties is een 17" niet beter of handiger want de meeste beamers kunnen toch maar maximaal een resolutie aan van 1024x768. Ik zou voor 15" gaan en het verschil in prijs omzetten in een fijne reep geheugen en een snellere HD. Mocht je ooit wat serieuzer gaan video-rommelen dan is die €40 voor een verdubbeling van het videogeheugen ook een koopje.

Ga ze eens naast elkaar bekijken is mijn eerste advies.

Vervolgens zou ik toch gaan voor de 15", toch veel mobieler lijkt mij. Bovendien nog wat goedkoper. Dit geld kun je dan nog in andere randapparatuur en -software investeren.
In jouw geval kun je bijvoorbeeld gaan voor Final Cut Express, gezien de lichte videomontage waar je mee bezig wilt gaan. Een andere mogelijkheid is Filemaker Pro gezien dat je met databases bezig wilt. Voor het patsen zou je Keynote aan kunnen schaffen, zitten nml hele leuke effecten in die mensen veelal nog niet gezien hebben.
(offtopic: ik heb een promofilm voor mijn school zelfs gemonteerd op mijn iBook 500)

Probeer ook heel erg voor jezelf duidelijk te krijgen wat de meerwaarde van een 17" zou zijn t.o.v. een 15" en andersom natuurlijk. Je kan heel erg afgaan op wat anderen zeggen, maar uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet gaan maken, en waar je zelf tevreden over moet zijn.
Ik zat destijds ook tussen een aantal modellen te twijfelen, en heb toen ook nagedacht wat in mijn situatie de beste oplossing zou zijn. Daar heb ik nu al bijna twee jaar plezier van. Echter overweeg ik momenteel wel de aanschaf van een G5, omdat mijn iBook niet meer alles kan bieden wat ik eigenlijk van een Mac wil verwachten. Dit komt niet door een slechte keuze die ik destijds maakte, want daar ben ik nog steeds tevreden over. Maar dat komt doordat mijn interesse voor de mogelijkheden van de Mac nog steeds groeien, en ook de technische vooruitgang, er worden steeds hogere eisen aan computers gesteld en daar kan mijn iBook niet altijd meer aan voldoen.

@Maximus Ik heb zelf een 17"powerbook en het is een geweldig apparaat. Ook makkelijk mee te nemen. Toen ik 'm kocht was de 15"alu powerbook nog niet uit. Zou ik echter nu en powerbookopen dan wordt het vanwege het prijsverschil de 15" met superdrive. Technisch hetzelfde als de 17". En met het prijsverschil tussen de 15"en 17"kun je er meer geheugen in zetten en een tas en muis kopen. Mochtvgeld geen probleem zijn dan is het grotere scherm van de 17"natuurlijk wel weer beter voor o.a. videobewerking etc. Het is zoals altijd een kwestie van geld.

Als het je toch niets uitmaakt qua prijs, en je wilt patsen: 17"

Verder is de 17" inderdaad best wel ‘bulky’ maar daarvoor krijg je veel schermruimte terug wat met name met apps. als Flash met veel pallettes ideaal is…

Als je min of meer ‘werkplekgebonden’ bent dus op een bureau zit te werken en presentaties geeft en niet zozeer je laptop als ‘schootcomputer’ gebruikt zou ik voor zo groot mogelijk scherm gaan.

Als je portabiliteit en compactheid als belangrijkste beschouwt de 15"…

Ik heb persoonlijk het liefste een zo groot mogelijk scherm dus ook bij een laptop.

@TRML, het is inderdaad een "kleine" grote laptop, echter hij is wel netjes en mooi om op te werken.

@Apollo & VisualFreak01, klopt ik wil ze zoieso eens naast elkaar zetten vandaar dat ik ook naar woerden wil om ze daar gewoon samen te zien. Verder heb ik de software al van een andere Mac gebruiker die ik ken. Die heeft FCE en File Maker Pro 7 gekocht. Ik koop VPC en dan kunnen we dat ruilen, dat is opzich geen probleem.

@VisualFreak01, het idee van videobewerken kan soms aan de orde komen omdat ik sinds ik mijn digitale fotocamera heb gekocht samen met mijn vader nog nooit zoveel foto’s heb gemaakt en zoveel plezier er in gehad. Mijn vader wil dus nog een digitale camera kopen voor het echte filmen. Hier wil ik dan bijvoorbeeld familie-film van maken voor me vader, want met Windows Movie Maker oid gaat dat niet zo liev als met een apple ;).

@pako, het is gewoon transporteren van de hanze hogeschool [dus tijdens college] en weer naar huis waar ik een bureau heb van 3 meter breed. Dus dat is opzich het probleem niet. Ik vind scherm ruimte inderdaad ook erg belangrijk.

Inderdaad hangt het er vanaf wat je er mee wil of moet doen.

Wat ik in de discussie mis is die over een extended toetsenbord, cq muis versus de inch groootte.
Mijn ervaring is dat je met het toetsenbord die op de draagbare powerbook zit , plus de aanwijzer (vinger/duim-muis), niet echt prettig werkt als je dat de hele dag moet doen.
Koop je een 17" dan moet je wel gebruik maken van dat PB toetsenbord, anders heb je weer niets aan je grote scherm, zo denk ik.

In mijn optiek kun je dan beter kiezen voor de 15" (met de snelle schijf en extra geheugen en ik weet niet zeker of een 128 video kaart helpt bij de aansluiting van een extern scherm.)
Overigens zit bij de nieuwste PB een soort universeel aansluiting voor schermen of apparaten, waarbij een overloop wordt geleverd voor bijvoorbeeld het scherm wat je gebruikt.
Ook voor dat van Apple zelf. Daar was niet in voorzien bij de eerste Titanium PB 15", waardoor we nu met een Dell 18" scherm zitten.
Bij mijn bezoek aan de Macwinkel op de Prins Hendrikkade heb ik alles goed kunnen zien en is de 17’ is inderdaad erg groot en relatief zwaar om mee te nemen, vooral als je op reis gaat of op een beurs rondsjouwt met dat ding. Ja en wat ik zag is wel mooi, maar kost veel geld.
Genoeg om over te discussieren over wat en waarvoor je kiest!
Wij zijn bijvoorbeeld -na het schoonmaken van de “oude Powerbook”- weer behoorlijk tevreden. Het kan natuurlijk altijd beter en sneller, maar dat was de 1’ Titanium OOK!
Overigens wacht tot de nieuwe serie PB’s uit is!
Succes,
Marianne :innocent:

[quote:55448c5fbe="mbrant"]Inderdaad hangt het er vanaf wat je er mee wil of moet doen.

Wat ik in de discussie mis is die over een extended toetsenbord, cq muis versus de inch groootte.
Mijn ervaring is dat je met het toetsenbord die op de draagbare powerbook zit , plus de aanwijzer (vinger/duim-muis), niet echt prettig werkt als je dat de hele dag moet doen.
Koop je een 17" dan moet je wel gebruik maken van dat PB toetsenbord, anders heb je weer niets aan je grote scherm, zo denk ik.

In mijn optiek kun je dan beter kiezen voor de 15" (met de snelle schijf en extra geheugen en ik weet niet zeker of een 128 video kaart helpt bij de aansluiting van een extern scherm.)
Overigens zit bij de nieuwste PB een soort universeel aansluiting voor schermen of apparaten, waarbij een overloop wordt geleverd voor bijvoorbeeld het scherm wat je gebruikt.
Ook voor dat van Apple zelf. Daar was niet in voorzien bij de eerste Titanium PB 15", waardoor we nu met een Dell 18" scherm zitten.
Bij mijn bezoek aan de Macwinkel op de Prins Hendrikkade heb ik alles goed kunnen zien en is de 17’ is inderdaad erg groot en relatief zwaar om mee te nemen, vooral als je op reis gaat of op een beurs rondsjouwt met dat ding. Ja en wat ik zag is wel mooi, maar kost veel geld.
Genoeg om over te discussieren over wat en waarvoor je kiest!
Wij zijn bijvoorbeeld -na het schoonmaken van de “oude Powerbook”- weer behoorlijk tevreden. Het kan natuurlijk altijd beter en sneller, maar dat was de 1’ Titanium OOK!
Overigens wacht tot de nieuwe serie PB’s uit is!
Succes,
Marianne :innocent:[/quote:55448c5fbe]

Nou, ik kies zoieso voor het toetsenbord van de powerbook echter ik heb er wel een aparte externe muis naast voor het echte werk. De reden dat ik of 15 of 17 inch kies is omdat ik juist [b:55448c5fbe]geen[/b:55448c5fbe] extern scherm wil.

Ik heb hardstikke veel plezier aan de PB G4 1,33GHz alu17" met 1GB ram. Vind t formaat en gewicht om mee te sleuren heel erg meevallen en ben juist erg blij met het wat grotere beeldscherm. Werk met name met Photoshop en apps die bij digitale achterwanden horen.

Nou, nogmaals als het geld niet je probleem is: 17"

Ik zou ze ook zeker even naast elkaar bekijken trouwens.

HanzeHogeschool Groningen?

[quote:aea1147e8c="pako"]Nou, nogmaals als het geld niet je probleem is: 17"

Ik zou ze ook zeker even naast elkaar bekijken trouwens.

HanzeHogeschool Groningen?[/quote:aea1147e8c]

Jups, opleiding bedrijfseconomie