apple-pro speakertjes

Ik heb een "ouwe " imac G3/600mhz en zou van men broer 2 apple-pro speakertjes kunnen overnemen,omdat ie ze niet gebruikt. Ik weet wel dat het jack stekkertje niet in een imac als de mijne past,maar had gedacht van het er gewoon af te knippen en er een wel passend aan te solderen.Ik weet nu niet het geluids gedeelte van men imac bij machte is om deze bolletjes aan te sturen zonder dat er inwendige schade ontstaat.Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben,of kan ik ergens een mini versterkertje kopen die er tussen kan plaatsen.Alle ideeen zijn welkom.

groeten lsmsich

Ik heb er geen barst verstand van maar zelf beginnen solderen zou ik toch niet doen!!! Lijkt me een dom idee! Er moeten andere middelen zijn.

De Pro luidsprekers krijgen hun voeding via de mac. Aangezien ze best wel een redelijk vermogen hebben vraag ik me af of je ze zomaar op je iMac G3 kan aansluiten. Google eens een beetje, wie weet bestaat er een soort verloopstekkertje.

In de iMac G4 zit een 18 watt digitale versterker die de passieve pro speakers aanstuurt zoals een normale hifi installatie dat doet. Als de G3 over een dergelijke versterker beschikt kun je de pro's gewoon aansluiten. Een verloopstekker lijkt mij makkelijk want vier aansluitingen in een pro-stekker solderen is geen makkelijke opgave.

Misschien dat deze jongens (en meisjes) wat hebben: www.griffintechnology.com

heb zelf de ProSpeaker Breakout Cable van ze gekocht en mijn ‘gewone’ speakers nu aan de iMac G4 hangen.

Gr, Frank

De vraag is of je uberhaupt die pro speakers naast je iMac G3 moet zetten. Wat betreft geluidskwaliteit schiet je er niet echt veel mee op. Ik heb sinds kort beide iMacs en vind de pro speakers erg tegenvallen. Ze zijn niet veel beter dan de ingebouwde harman kardons van de G3. Je krijgt iets meer bas maar de hoge tonen zijn ver te zoeken. Enige echte voordeel is de betere stereo-spreiding doordat je ze verder uit elkaar kan zetten...

Zelf solderen is overigens geen enkel probleem zolang je maar weet wat je doet. Succes!

Tuurlijk weet ik wat ik doe,maar bedankt voor de tips. Ik denk dat ik er maar een versterkertje tussen steek want ik weet nog steeds niet of de ingebouwde versterker deze aankan.

Ik meen me te herinneren dat ik toen ik mijn iMac DV 400 kocht je er ook een bas-module bij kon kopen van Harman Kardon. Dat weet ik eigenlijk bijna zeker. Dat zou namelijk inhouden dat er toch een redelijke versterker in die iMac moet zitten... :?

Haddock, jij bedoelt de iSub.

Dat is een schitterende subwoofer die je via de USB poort aan de iMac hangt. De iSub heeft een ingebouwde 20 Watt versterker en haalt daar dus z’n “oempf” uit.

De Apple Pro Speakers kun je volgens mij wel (na aanpassen/vervangen van de connector) aansluiten op een iMac G3/600 Mhz, maar het signaal dat ze krijgen is te zwak. Dus een echt lekker geluid krijg je er niet uit.

Ik heb hier 1 iSub aan een iMac 400 DV hangen en 1 iSub aan een iMac 17". Absoluut het geld waard, want het geluid wordt er echt beter van.
Dat komt onder andere doordat de Mac zelf als filter op gaat treden en de lagere tonen niet meer naar de iMac speakertjes stuurt. Die kunnen zich daardoor meer op het midden en hoog concentreren.

Via USB? En de hoge tonen worden dan ook beter? Klinkt goed!

Een snelle zoektocht op het web leert me dat die iSub overal aangeboden wordt met die sounsticks erbij. Maar kan je dat ding ook nog ergens los krijgen?

Soms staan ze op eBay, heel af en toe op tweedehandsmac.nl, en ik zie net dat ze bij de Apple Store opnieuw niet meer leverbaar zijn. Dat wordt dus speuren!

De losse iSub kost(te) bij Apple ongeveer 76 Euro, dus dan weet je tot hoever je kunt bieden.

thankx!

En als je geen iSub meer kunt krijgen, dan regel je de lage tonen maar met duizend bommen en granaten :P

Die iSub's zijn echt heel gaaf! Heb ze wel eens gehoord, heb zelf gewone PC speakers aan m'n mac hangen, dat werkt ook prima! Zo'n Subwoofer systeempje van 50 euro.

Ohja macpro, je weet wel dat het best wel opvalt dat je een wannabe donateur bent?

[quote:a093257c59="Zout"]Ohja macpro, je weet wel dat het best wel opvalt dat je een wannabe donateur bent?[/quote:a093257c59]

Nee hoor!

Ik ben een echte donateur. Maar ik ben ook trots op mijn sterren, dus heb Adriaan gevraagd om mijn oude sterren terug te zetten.
Maar om toch reclame te maken voor het donateurschap heb ik de Donateur sterren erbij gezet.

Dat van die donateur-sterretjes heb ik eigenlijk nooit begrepen. Zelf heb ik ook eens gedoneerd maar niks geen sterretjes... Zou het te weinig zijn geweest :?

Ik zal eens uit gaan kijken naar zo’n iSub. Ben alleen bang dat mevrouw Haddock helemaal gek wordt als ik met dat ding kom aanzetten. Ze wordt nu al zenuwachtig als ik online een spelletje UT2003 speel… :stuck_out_tongue:

We gaan dus even vreselijk off-topic, maar het is voor een goed doel.

Bekijk dit topic maar eens voor de sterren en het donateurschap.

Ik heb nou die nieuwe iMac, daar staan die Creature-speakers van JBL ook heel erg mooi bij, zelfde blauwe licht van onder als de UFO..... sparen sparen sparen

Ik heb het geprobeerd en het werkt NIET Om de eenvoudige reden dat de versterker bij het inpluggen van een kleine jack uitgeschakeld wordt(is nogal logisch;de koptelefoon zou je van de oren vliegen). De volgende stap is een klein eindversterkertje van Velleman kits kopen in elkaar solderen en dat er voorschakelen dan zullen ze wel spelen. Aan iedereen bedankt voor de tips. Lsmisch

[quote:160a73d9ac="lsmisch"]Tuurlijk weet ik wat ik doe,maar bedankt voor de tips. Ik denk dat ik er maar een versterkertje tussen steek want ik weet nog steeds niet of de ingebouwde versterker deze aankan.[/quote:160a73d9ac]

kijk da ff bij griffin technologies voor de powerwave, dat is een USB versterker waar ze aan kunnen!