Apple raadt anti-virus software aan?

http://support.apple.com/kb/HT2550?viewlocale=en_US

Mhmm, staat nu ook op de televaag + op de google nieuws pagina… slecht wel voor apple? Was toch wel een punt voor mij om te switchen.

[quote:ecd844abef="Beakerflo"]Nope ik ook niet, maar ik hekel wel het feit dat men nu denkt dat een Mac net zo lek is als Windows.[/quote:ecd844abef]

Kwestie van marktaandeel. Het is nog totaal niet interessant geweest om lekken te zoeken in Macs voor hackers/scripters.

[quote:ecd844abef=“imar”]Hoewel het natuurlijk een onzinreden is, ben ik in bijna 16 jaar Macgebruik slechts 1 keer geïnfecteerd door een virus en wel ergens in de jaren '90: het Word macro virus.

Het feit dat Apple nu zelf virusscanners aanraadt heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ze ook actief reclame maken met de mogelijkheid Windows te kunnen draaien op een Mac.

PS %@#*! post ik een tijd niet, ben ik opeens weer een [i:ecd844abef]newbie[/i:ecd844abef].[/quote:ecd844abef]

Ach, nee. Heeft niets te maken met bootcamp of virtualisatie.

[quote:ecd844abef=“Ikreisrond”][quote:ecd844abef=“hendrik ijzerbroot”]

Natuurlijk heb je ze nodig als je Windows draait, maar ik denk dat Apple aandelen heeft bij de genoemde bedrijven.[/quote:ecd844abef]

Wat heb je nodig als je Windows draait? Een AV-programma? Dat denk ik niet. Je moet daarmee dan alleen niet op P0rN0-sites kijken. Da’s dan wél weer een nadeel van Windows (evenals de instabiliteit, gebrekkige UI, etc.).[/quote:ecd844abef]

Beetje research is niet verkeerd, Windows is bij lange na al niet meer zo instabiel. Het ontloopt elkaar tegenwoordig erg weinig. De reden dat een hoop computers hier toch last van hebben is omdat de gebruikers niet weten wat ze kopen en wat ze installeren. Koop een HP en je hebt gewoon een goed stabiel systeem aangeschaft.

De fout zit, helaas, gewoon in de gebruiker. Apple is gewoon erg sterk in design en gebruiksvriendelijkheid. Echter ontbreekt er toch nog een hoop vergeleken met het besturingssysteem Windows. Hoewel een hoop mensen dit niet nodig hebben geeft dat natuurlijk ook weer niet zo bijster veel.

een woord: Verdienen

Voor de Volkskrant is het [url=http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1102309.ece/Apple_niet_meer_immuun_voor_virussen]nieuws[/url]

[quote:ed40248e27="sally"]Voor de Volkskrant is het [url=http://www.volkskrant.nl/multimedia/article1102309.ece/Apple_niet_meer_immuun_voor_virussen]nieuws[/url][/quote:ed40248e27]

Ik vindt het nogal een zielig artikel. En dit zeg ik echt niet omdat ik een ‘Apple fanboy’ ben. Ik had verwacht dat er een groot virus voor de Mac was uitgekomen en dat naar aanleiding van dat dit artikel was geschreven. Maar waar gaat het nu eigenlijk over? Dat steeds meer Mac gebruikers een virusscanner gebruiken. Ja, logisch, die gebruik ik ook. Voor mijn uitgaande mail, ik wil namelijk niet dat als ik een mail stuur ik per ongeluk een Windows virus mee stuur naar mijn mede Windows gebruikers.

Ik heb het gevoel dat de schrijver van dit artikel doet alsof hij een Apple hater is terwijl hij eigenlijk heel graag een Apple zou willen hebben maar hij het er geld niet voor heeft. Get a life my friend!

Dat jij hier een Apple-hater inziet vind ik dan weer moeilijk te vatten.

[quote:de4bd040ac="sally"]Dat jij hier een Apple-hater inziet vind ik dan weer moeilijk te vatten.[/quote:de4bd040ac]

Kijk maar naar de titel en lees dan het artikel.

Zo maar even alle journaals bekijken.....

Nog een keertje de feiten:

• Mac gebruikers lopen geen risico, er zijn simpelweg geen (gevaarlijke) virussen.
  • Marktaandeel van Mac OS X is niet verbonden aan de hoeveelheid virussen voor Mac OS X.
  • Een virusscanner is voor gebruik van Mac OS X niet nodig, maar kan handig zijn als je je Windows prutsers (vrienden) niet wil besmetten (ik zelf vind: ze moeten eigenlijk ZELF maar voor de beveiliging zorgen, maar dat terzijde)
  • Dit soort krantenberichten, artikelen op PC (!!) gerelateerde sites etc. komen eens in de zoveel tijd voor, dus besteed er niet teveel tijd/aandacht aan.

Allicht heb ik artikel gelezen. Dit is gewoon onzin:

[quote:0c09c8c26e=“saewer”]
Ik heb het gevoel dat de schrijver van dit artikel doet alsof hij een Apple hater is terwijl hij eigenlijk heel graag een Apple zou willen hebben maar hij het er geld niet voor heeft. Get a life my friend![/quote:0c09c8c26e]

[quote:43a3d32430="sally"]Dit is gewoon onzin: [/quote:43a3d32430] Hoeft niet perse onzin te zijn. De kritiek van anti-Mac Windows fanboys lijkt heel veel op elkaar. Ik heb genoeg ervaring met zulke PC gasten gehad (video's op YouTube bijv.).

[quote:0f1155b61f="sven-"]Nog een keertje de feiten: - Marktaandeel van Mac OS X is niet verbonden aan de hoeveelheid virussen voor Mac OS X.[/quote:0f1155b61f] Ik ben benieuwd naar een goede onderbouwing van dit "feit". Het tegenovergestelde wordt namelijk beweerd in dit artikel: [url=http://www.computer.org/portal/site/security/menuitem.6f7b2414551cb84651286b108bcd45f3/index.jsp?&pName=security_level1_article&TheCat=1001&path=security/2008/n3&file=att.xml&;jsessionid=L2frknBtCpnjb5vsCmB20k00HRHg110N4FLVpFphFghp1D4NnT4J%21-2138469206.6f7b2414551cb846]When Malware Attacks (Anything but Windows)[/url]. [size=9:0f1155b61f] [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22When+Malware+Attacks+%28Anything+but+Windows%29%22&btnG=Google+zoeken&meta=]Google search naar het artikel[/url][/size:0f1155b61f]

Ik heb niet het hele artikel gelezen, maar onderstaand citaat uit het artikel zegt mijns inziens al een hoop:

[quote:8bbced40e1]Qualitative evidence shows that attackers no longer depend on vulnerable systems. [u:8bbced40e1]Instead, modern attackers largely use social engineering to entice users to unwittingly relinquish control of their systems[/u:8bbced40e1]. Emailborne viruses, for example, have long depended on user interaction for their success. Over the past year, the Storm Worm crew has taken emailpushed malware to a new art, rotating across multiple pitches and attachment styles to build one of the largest botnets currently in existence. Their operation alone shows that the operating system’s security posture has little to do with how many of the machines will be compromised.[/quote:8bbced40e1]
Als zo’n tactiek wordt toegepast is dat niet hetzelfde als een virus. En we hebben het hier over virussen, niet over hackers, die ook nog eens alleen slagen als de gebruiker ergens voor kiest.

[quote:c8a79a00aa="sven-"] Als zo'n tactiek wordt toegepast is dat niet hetzelfde als een virus. En we hebben het hier over virussen, niet over hackers, die ook nog eens alleen slagen als de gebruiker ergens voor kiest.[/quote:c8a79a00aa]

Vista vraagt tegenwoordig ook om een bevestiging?

En je punt is..?

Windows heeft nog steeds een virusscanner nodig, en Mac OS X niet.

Het vreemde is dat al die wilde berichten (eerst op de Mac-sites, nu op de Telegraaf en andere kranten) gebaseerd zijn op het idee, dat Apple nu "plotseling" waarschuwt voor virussen. En dat is gewoon niet zo.

[b:af364ffb56]Apple raadt zijn klanten al jaren aan, een anti-virusprogramma te gebruiken.[/b:af364ffb56] Niet omdat er zo veel mac-virussen zijn, maar omdat dat een verstandig en verantwoordelijk advies is. Want eens zal 't er toch wel van komen, misschien…

Link: Apple’s pagina over virussen en de Mac, uit mei 2006

En als het er van zal komen, wordt dat virus direct ontdekt door een virusscanner...? Als het zo lastig is om überhaupt virussen te maken, mag je verwachten dat de beste programmeur van goede huizen komt en zo'n virusscanner het ook niet (direct) ontdekt. Dus dan moet je nog wachten op de juiste virusdefinities of een actie vanuit Apple. Kun je ook wel tegen die tijd besluiten of een scanner nodig is. Als dit soort nieuws als zo'n groot nieuws is, dan is een echt virus dat zeker ;)

[img:61ba54cc77]http://www.nos.nl/nosjournaal/images/Naamloos-1_tcm44-448806.jpg[/img:61ba54cc77] [b:61ba54cc77] Populair[/b:61ba54cc77] [u:61ba54cc77]De laatste jaren zijn Mac’s steeds populairder geworden en daardoor neemt het risico op virussen toe[/u:61ba54cc77]. Apple moedigt nu het gebruik van diverse antivirusprogramma’s aan: "Op die manier moeten programmeurs meer dan één programma omzeilen en wordt het dus moeilijker om een virus te maken."

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/12/2/021208_virus_mac.html

Haha, ze doen maar, die redacties. Wie het laatst lacht, lacht het best zal ik maar zeggen.

Iedereen in paniek. Tuuterdetuut, wat spannend. Waar kan ik aandelen McAfee kopen? Of heeft Steve Jobs die allemaal al....