Apple TV 3, Airplay, Time Capsule, Sonos Connect wie helpt me ?

Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw hier en heb al van alles via internet doorgezocht over het geen waar ik een vraag over heb en ben er nog niet helemaal uit wat nu klopt. Het ene antwoordt is ja en de volgende zegt weer nee.

Ik zal uitleggen wat ik wil en hoop dat jullie mij willen helpen om te kijken of het lukt. Wellicht is het hier al meermaals besproken, en kan ik misschien een link krijgen naar een uitleg hoe of wat ik moet doen om het te realiseren.

Ik heb een Denon receiver welke door middel van mijn netwerk is aangesloten. De receiver is voorzien van Airplay. Ik heb een Ipod Touch en kan hiermee via Airplay mijn muziek afspelen. Dit werkt prima.

Nou de volgende stap. De Ipod Touch is 'maar' 64GB en dus moet ik daardoor een keuze maken in Itunes wat ik op de Ipod zet. Dit wil ik niet meer en ik wil gewoon mijn volledige afspeellijst ter beschikking hebben.

Mijn vraag is eigenlijk of dit mogelijk is met de Apple tv 3 in combinatie met mijn Time Capsule (welke nu als router dient in mijn netwerk en tevens als harde schijf)? Via de Apple tv 3 kan ik dan via airplay weer muziek streamen naar mijn Denon receiver. De Apple tv 3 hoeft puur te werken voor mijn muziek te werken, want het is echt voor mijn muziekkamer en ik kijk daar geen tv.

De vraag is of het kan en hoe ik dan te werk moet gaan. Eigenlijk moet er naar mijn inziens ergens Itunes 'draaien' en ik wil niet mijn pc de hele tijd aan hebben staan, anders zou ik daar vandaan wel kunnen streamen. De Time Capsule kan dit volgens mij niet, maar ik kan het mis hebben

Ik heb ook iets gelezen over Itunes Match, maar misschien ben ik ouderwets en heb mijn bestanden liever thuis ergens opgeslagen, en wil eigenlijk niet dat ik heel mijn muziek collectie moet uploaden.

Ook heb ik op internet gelezen over de Sonos Connect. Deze zou wel in combinatie met de Time Capsule en Itunes kunnen werken. Heeft iemand hier ervaring mee en is de geluidskwaliteit van dit apparaat net zo goed als de muziek afspelen via Airplay ?
Ik zou natuurlijk een mac mini kunnen nemen, maar dat is ook wel weer een hele investering terwijl het misschien niet echt nodig is.

Nou een heel verhaal, maar misschien is het niet zo moeilijk allemaal en willen jullie mijn hierbij helpen met uitleg of links naar reeds bestaande topics.

mvg, Martin

Je kan de Time Capsule niet als 'mediaserver' gebruiken, je dient dus ergens iTunes draaiend te hebben. Daarnaast kan je de ATV3 rechtstreeks aansluiten (optisch) op je versterker en gebruik je die als airplay ontvanger.

Er zijn diverse netwerk oplossingen die wel als server (iTunes) gebruikt kunnen worden, maar ik weet niet of je dit wilt.

Beste Hokkie,

bedoel je een netwerk harde schijf waar itunes dan op draait zeg maar ? maakt me op zich niet uit, maar misschien heb je een paar ideeen voor me !

alvast bedankt weer.

Met iTunes Match staat je muziek gewoon op je Mac. Je iPod Touch daarentegen heeft "alleen" die 64GB en download muziek die er niet op staat. Werkt prima bij mij.

@Tarun, Maar dan moet mijn mac altijd draaien en dat wil ik juist niet hebben. Misschien moet ik me nog ff verdiepen in wat de Sonos Connect allemaal kan.

wel bedankt voor je antwoordt !

Volgens mij wordt [url=https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/694/~/setting-up-an-apple-time-capsule-with-sonos-on-a-mac]hier[/url] alles voor je uitgelegd.

Of [url=https://discussions.apple.com/thread/4584066?start=0&tstart=0]hier[/url] bijvoorbeeld.

Met iTunes Match staat je muziek in de Cloud, je hoeft je iMac niet aan te hebben. Werkt prima, muziek kun je dan afspelen via je ATV.

Het zou wellicht ook kunnen met een netwerk harde schijf waar een Itunes server op draait toch ? En daar vanaf streamen naar de receiver ?

ik heb gezien dat Iomega of D-link deze schijven hebben.

Zou ik dat moeten zien dan als een extra Itunes bibliotheek die op de externe harde schijf staat,welke gesynchroniseerd wordt via Itunes op mijn pc ?

In het hele verhaal zie ik de AppleTV en de Sonos Connect niet als toegevoegde waarde.

Op het moment heb je een iPod Touch en een iMac vanwaar je direct naar de Denon receiver kunt streamen omdat de Denon receiver al het Airplay protocol ondersteund.

Je wilt graag de iMac uit kunnen zetten en middels de iPod Touch de muziek naar de Denon receiver streamen maar deze kan niet alle nummers bevatten die je in de iTunes bibliotheek op de iMac hebt staan. Dan is [url=http://www.apple.com/nl/itunes/itunes-match/]iTunes Match[/url] zoals al eerder aangegeven een prima alternatief. Voor 25,- per jaar heb je het probleem wat je voorlegt opgelost.

Zit je niet graag vast aan een abonnement, dan is een NAS inderdaad een logische keuze. Er zijn hier legio mogelijkheden maar aanbevelen kan ik zeker het merk Synology en dan vooral software matig. Je hebt hierdoor meteen het opslag probleem voor een langere tijd opgelost en kunt bijvoorbeeld in jouw geval middels de app DS audio op je iPod Touch de muziek op de NAS benaderen en via Airplay streamen naar je receiver.

@jjmac1975, bedankt ook voor je heldere uitleg ! waarschijnlijk wordt het de NAS van Synology.

Ik had ook gelezen dat Itunes Match de muziek comprimeert naar 256 Kbps. Alle muziek die ik heb is in ALAC formaat en niet zonder reden.

Nogmaals bedankt !

Ondertussen de NAS van Synology binnen en geinstalleerd. Weet iemand of je de bestaande afspeellijst van Itunes kan importeren zodat ik deze ook kan gebruiken op de DS Audio app die ik gebruik. Met andere woorden dat de afspeellijsten hetzelfde uin itunes en in de app van Ds Audio

alvast bedankt weer voor de hulp !

mvg, Martin

Hi Martin,

Edit: Om een playlist aangemaakt in iTunes te exporteren met een druk op de knop is "Playlist Export" aanwezig in de App Store een aanrader. Niet gratis maar wel heel erg gemakkelijk!

Veel plezier met het ontdekken van de Synology! :thumbsup: