Apple TV en 5.1 geluid

Beste Forumleden,

Ik ben bezig met het integreren van een Apple TV met een 5.1 installatie. Wat ik me echter afvraag is wat de handigste manier is om een Apple TV daarin op te nemen als we er vanuit gaan dat de movie rentals (met 5.1 geluid) ook ooit in NL komt.

Weet iemand hoe de Apple TV omgaat met het 5.1. signaal? Ik neem aan dat dit alleen via de HDMI poort werkt, en die sluit je normaal direct op je TV aan. Of moet je dan eigenlijk een Surround receiver hebben die ook Video (HDMI) inputs heeft?

Als iemand een idee heeft hoe dit werkt of hoe dit anders op te lossen, ik hoor het graag :slight_smile:

De optical out? :)

Klik

Oh sjezus ja, die zit er ook nog op :) Stom van mij!

Dat is inderdaad de oplossing. Alleen jammer dat je dan wel je volume controle kwijt bent via de Apple Remote, maar dat heb je bij HDMI ook al natuurlijk.

Daar heb ik dan weer de surround versterker voor hehe Maar wel jammer ja, weer een ab erbij...

Het is trouwens wel zo dat wanneer je de HDMI output gebruikt, je geen signaal meer hebt op de Analoge L/R aansluiting. De optische uitgang heb ik dus niet getest ism de HDMI uitgang, maar ik neem aan dat die dus beiden wel "tegelijk" werken.

Daar mag je toch wel van uit gaan ja. Het is beide een digitaal signaal wat 'ie uit stuurt.. Mijn PS3 is exact hetzelfde aangesloten: HDMI naar m'n tv, optical out naar m'n zurround set. En dat werkt :)

Ik gebruik de HDMI aansluiting voor de tv en de optische aansluiting voor de surround versterker. Dit gaat prima tegelijk, maar meestal zet ik dan de volumeknop van de tv op nul. Nu even wachten op de update zodat de surround ook echt werkt.

Tsja, ik heb een beamer, dus weinig problemen van die 'speakers' :) Voor de rest helemaal toppie en kan echt niet wachten op die leuke updates voor de ATV, ik zit de hele tijd te checken op Software-update hehe