Apple TV (first timer questions)

Ik zoek nog een simpele oplossing om al mijn CD's te digitaliseren en vervolgens af te spelen via een mediacenter, waarbij het belangrijk is dat navigatie door de muziek makkelijk gaat en ik niet de TV hoef te gebruiken. En uiteraard dat het een kwalitatief goede oplossing is. Na wat speurwerk lijkt de Apple TV, in combinatie met een Touch een mooie oplossing. Ik heb hier als Apple beginner wel nog wat vraagjes over:

Kan je een usb harddisk aan de AppleTv hangen en de muziek die daar op staat ook op dezelfde manier benaderen en afspelen als via de interne HD?
Is de interne HD te vervangen door een grotere? En zo ja, wat is de maximale grootte?
Als je meerdere pc’s met iTunes hebt, met welke synchroniseert de AppleTV dan?
Kan de AppleTV in een afgesloten kast staan? Oftewel wordt de AppleTV erg warm, of valt dat mee?
Maakt het type Touch nog veel uit? (de 8gb versie schijnt langzamer te zijn dan de 32/64gb versies)
Kan ik de muziek die mijn broer op z’n iPod heeft staan ook op de AppleTv zetten?
Ik zou graag muziek willen selecteren via coverart. Heet dit coverflow en kan dit via een Touch met de app Remote?
Kan je zelf de coverart of andere meta info wijzigen?

Ik heb geen AppleTV, maar wil wel proberen alvast een aantal van je vragen te beantwoorden. De rest van de antwoorden zullen wel aangevuld worden.

[i:645e3c07cd]Kan je een usb harddisk aan de AppleTv hangen en de muziek die daar op staat ook op dezelfde manier benaderen en afspelen als via de interne HD?[/i:645e3c07cd]
Nee, dit kan helaas niet, althans niet zonder de AppleTV te hacken.

[i:645e3c07cd]Is de interne HD te vervangen door een grotere? En zo ja, wat is de maximale grootte?[/i:645e3c07cd]
Idem vorige antwoord.

[i:645e3c07cd]Als je meerdere pc’s met iTunes hebt, met welke synchroniseert de AppleTV dan?[/i:645e3c07cd]
Er is één hoofdcomputer waarmee je AppleTV synct, analoog aan het syncen van een iPod. Je kunt wel vanaf meerdere computers streamen.

[i:645e3c07cd]Kan de AppleTV in een afgesloten kast staan? Oftewel wordt de AppleTV erg warm, of valt dat mee?[/i:645e3c07cd]
Wat ik me heb laten vertellen is dat het doosje vrij heet wordt, dus ik zou voor goede ventilatie zorgen.

[i:645e3c07cd]Maakt het type Touch nog veel uit? (de 8gb versie schijnt langzamer te zijn dan de 32/64gb versies)[/i:645e3c07cd]
Nee. Scrollen op de 8GB touch gaat snel genoeg.

[i:645e3c07cd]Kan ik de muziek die mijn broer op z’n iPod heeft staan ook op de AppleTv zetten?[/i:645e3c07cd]
Zie de sync vraag.

[i:645e3c07cd]Ik zou graag muziek willen selecteren via coverart. Heet dit coverflow en kan dit via een Touch met de app Remote?[/i:645e3c07cd]
Je kunt op verschillende manieren door je iTunes verzameling heenscrollen, onder andere via de Albums. Je krijgt dan de hoesjes te zien, onder elkaar. CoverFlow werkt alleen voor bladeren door de muziek op de iPod touch zelf.

[i:645e3c07cd]Kan je zelf de coverart of andere meta info wijzigen?[/i:645e3c07cd]
Ja, via iTunes.

Ik zou zeker geen Apple TV nemen, het ding is nu al hopeloos verouderd. Ik zou voor de Pocorn Hour gaan, apparaat is niet beperkt tot MOV of MP4 files. Scheelt je enorme converteer tijden met (HD) films of TV series. De itunes syngronisatie mis je dan wel - maar de voordelen zijn vele malen groter. En de ATV wordt behoorlijk warm, ook als deze op standby staat ... Voor muziek, de ingebouwde DAC is niet echt geweldig. Het geluid is aardig mat en mist diepgang. Oplossing zou zijn een losse DAC (2e hands Sony minidisc ES30 of ES50 geeft ook geweldige resultaten)

Peter

[quote:b7cd05a1c7="memphisflash"]Ik zou zeker geen Apple TV nemen, het ding is nu al hopeloos verouderd. Ik zou voor de Pocorn Hour gaan, apparaat is niet beperkt tot MOV of MP4 files. Scheelt je enorme converteer tijden met (HD) films of TV series. De itunes syngronisatie mis je dan wel - maar de voordelen zijn vele malen groter. En de ATV wordt behoorlijk warm, ook als deze op standby staat ...

Peter[/quote:b7cd05a1c7]

Hoi Peter, ik heb zelf al een TVIX6500 (en binnenkort een Dune 3.0) als mediaplayer. Die is perfect voor HD film etc, maar imho niet geschikt voor wat ik zoek: eenvoudig afspelen van muziek en eenvoudig bedienbaar. Je moet bijv. de tv aanzetten om iets te selecteren. En dat hoeft bij de atv in combinatie met een touch juist niet…
gr.
D

[quote:77596358bd]"Pieterr": Ik heb geen AppleTV, maar wil wel proberen alvast een aantal van je vragen te beantwoorden. De rest van de antwoorden zullen wel aangevuld worden.[/quote:77596358bd]

Helder. Thanks!

[quote:e9585168c9="memphisflash"]Ik zou zeker geen Apple TV nemen, het ding is nu al hopeloos verouderd. Ik zou voor de Pocorn Hour gaan, apparaat is niet beperkt tot MOV of MP4 files. Scheelt je enorme converteer tijden met (HD) films of TV series. De itunes syngronisatie mis je dan wel - maar de voordelen zijn vele malen groter. En de ATV wordt behoorlijk warm, ook als deze op standby staat ... Voor muziek, de ingebouwde DAC is niet echt geweldig. Het geluid is aardig mat en mist diepgang. Oplossing zou zijn een losse DAC (2e hands Sony minidisc ES30 of ES50 geeft ook geweldige resultaten)

Peter[/quote:e9585168c9]

Hopeloos verouderd is echt overdreven…eigenlijk onzin. Heb de ATV sinds een paar maanden, is perfect, werkt des Apple’s. Mocht je hem hacken, dan hoef je niets te converteren. Maar wat wel een beperking is, is dat de iTunes store hier nog steeds achterloopt. Eigenlijk is het hele idee van illegaal films downloaden gewoon verouderd (waarom zou ik films en series die ik 1 keer kijk zo nodig moeten ‘hebben’?), … dus als de itunes store hier eindelijk eens compleet is, dan zou je dat converteren niet eens nodig hebben.

Ik vind de muziek prima klinken. Gebruik de ATV samen met airport express dmv airtunes. Deze express hangt aan een paar actieve MFB speakers uit 1976, klinkt geweldig… maar is ws ook hopeloos verouderd… :wink:

[quote:f2af88f395="paulhek"]-knip- Ik vind de muziek prima klinken. Gebruik de ATV samen met airport express dmv airtunes. Deze express hangt aan een paar actieve MFB speakers uit 1976, klinkt geweldig... maar is ws ook hopeloos verouderd... :wink:[/quote:f2af88f395]

Ik heb ook interesse in een Apple TV. Kan ik hieruit opmaken dat de Apple TV op zichzelf kan streamen naar een Airport Express?

[quote:cd077f3410="Starred"][quote:cd077f3410="memphisflash"]Ik zou zeker geen Apple TV nemen, het ding is nu al hopeloos verouderd. Ik zou voor de Pocorn Hour gaan, apparaat is niet beperkt tot MOV of MP4 files. Scheelt je enorme converteer tijden met (HD) films of TV series. De itunes syngronisatie mis je dan wel - maar de voordelen zijn vele malen groter. En de ATV wordt behoorlijk warm, ook als deze op standby staat ...

Peter[/quote:cd077f3410]

Hoi Peter, ik heb zelf al een TVIX6500 (en binnenkort een Dune 3.0) als mediaplayer. Die is perfect voor HD film etc, maar imho niet geschikt voor wat ik zoek: eenvoudig afspelen van muziek en eenvoudig bedienbaar. Je moet bijv. de tv aanzetten om iets te selecteren. En dat hoeft bij de atv in combinatie met een touch juist niet…
gr.
D[/quote:cd077f3410]

Ah nog even. De bediening via Remote op touch of iphone is heel handig, zeker als je een uitgebreide muziekverzameling hebt. Warm wordt die wel, net als bijvoorbeeld een Digitale top box met HD. Ik laat hem niet altijd op standby staan (maar dat doe ik ook niet met mijn andere apparatuur, gewoon een draadloze schakelaar aan al mijn apparatuur gehangen).
Tenslotte: wat ik naast muziek ook veel gebruik; de ATV synct perfect met je foto’s. Dat is erg leuk. En je kunt ook flickr accounts en mobile me accounts van anderen toevoegen.

[quote:7d8c646fec="iDuck"][quote:7d8c646fec="paulhek"]-knip- Ik vind de muziek prima klinken. Gebruik de ATV samen met airport express dmv airtunes. Deze express hangt aan een paar actieve MFB speakers uit 1976, klinkt geweldig... maar is ws ook hopeloos verouderd... :wink:[/quote:7d8c646fec]

Ik heb ook interesse in een Apple TV. Kan ik hieruit opmaken dat de Apple TV op zichzelf kan streamen naar een Airport Express?[/quote:7d8c646fec]

ja, je kunt airtunes inschakelen op de ATV. Dus dan stream je van de ATV naar een airport express.

De Apple TV is een prima apparaat om je muziek mee af te spelen. Zeker zoals jij dat wilt i.c.m. een iPod Touch.

Alleen als je een hardcore filmkijker bent en de Apple TV hier ook voor wil gebruiken (wat volgens mij niet zo is, te lezen in je bericht), is de Apple TV misschien niet zo’n beste keus.
Geripte films converteren en dan weer streamen of synchroniseren is allemaal makkelijk te doen maar duurt veel te lang en dat is ook niet echt wat je wil lijkt mij.

Je zou je Apple TV altijd nog kunnen hacken. Met XBMC speel ik hier alle videoformaten af die ik op m’n externe harde schijf heb staan.

Owja, even nog over de Popcorn Hour: prima apparaat, maar ook hier moet je om het ultieme te bereiken wat tweaks uithalen.

Check voor de gein eens deze vergelijking (Popcorn Hour vs. Apple TV XBMC):
http://www.trick77.com/2008/12/30/review-popcorn-hour-a-110-vs-xbmc-appletv/

Nog een vraagje over bediening van de ATV met een Touch.

Ik neem aan dat wifi in de Touch altijd aan moet staan als je hem als remote gebruikt. Hoe lang doe je dan met de accu?
En wat is de handigste manier om de Touch op te laden?

Als de touch in de sluimer gaat, dan gebruikt deze zijn wifi niet meer. Haal je hem uit de sluimer kan je, zo goed als direct, weer met de Apple Remote verder. Dan gaat de batterij heel lang mee.

@paulhek; bedankt.

[quote:b8d4de8fcf="iDuck"]Als de touch in de sluimer gaat, dan gebruikt deze zijn wifi niet meer. Haal je hem uit de sluimer kan je, zo goed als direct, weer met de Apple Remote verder. Dan gaat de batterij heel lang mee.

@paulhek; bedankt.[/quote:b8d4de8fcf]

wel 1 klein min-puntje dat me is opgevallen. Als je de ATV niet in standby laat staan, (dus helemaal uit zet), zet ie hem na opstarten weer op de standaard luidsprekers (bijv.verbonden met je tv, in mijn geval). Je kunt dan wel weer snel terugschakelen naar airtunes, door tijdens het spelen van een nummer, de ‘play’ toets ingedrukt te houden (of dmv je touch, andere luidsprekers te kiezen).
Buiten dat om, werkt het bij mij prima.

@TS: Als ik jou was zou ik gewoon een Airport Express kopen met AirTunes. Als je de TV toch niet aan wilt zetten. En die kan je ook bedienen met je iPod touch;). Makkelijker, goedkoper en een kleiner apparaat.

@Maverick9898: het nadeel is dan wel dat er altijd een computer aan moet staan wanneer je naar je muziek luistert.

[quote:09f5239d97="Maverick9898"]@TS: Als ik jou was zou ik gewoon een Airport Express kopen met AirTunes. Als je de TV toch niet aan wilt zetten. En die kan je ook bedienen met je iPod touch;). Makkelijker, goedkoper en een kleiner apparaat.[/quote:09f5239d97]

Daar zat ik ook aan te denken… heb ik daar een vraag over, die wellicht ook handig is voor de TS. Je kan neem ik aan aan de hoofdcomputer een externe harde schijf hangen met alle muziek (2TB), die je vervolgens in een nieuwe bibliotheek in iTunes laat lopen. Zodat deze puur bedoelt is voor airtunes. Deze bibliotheek geef ik dan ook aan als airtunes biblio, MAAR als iTunes opstart met de ‘gewone’ biblio ziet airtunes dan nog wel de link naar de airtunes biblio? of moet ik die dan steeds opstarten voordat ik via de versterker m’n muziek laat knallen? Ik neem ook aan dat je computer (met bijbehorende harde schijf) aan moet staan… Als ik dit weet is de keuze snel gemaakt… (ik weet dat het nog mooier is om een mac mini als mediaserver te gebruiken, maar ja dat kost iets meer geld)

JBStudio

[quote:7e0d1ff8c6="JBStudio"][quote:7e0d1ff8c6="Maverick9898"]@TS: Als ik jou was zou ik gewoon een Airport Express kopen met AirTunes. Als je de TV toch niet aan wilt zetten. En die kan je ook bedienen met je iPod touch;). Makkelijker, goedkoper en een kleiner apparaat.[/quote:7e0d1ff8c6]

Daar zat ik ook aan te denken… heb ik daar een vraag over, die wellicht ook handig is voor de TS. Je kan neem ik aan aan de hoofdcomputer een externe harde schijf hangen met alle muziek (2TB), die je vervolgens in een nieuwe bibliotheek in iTunes laat lopen. Zodat deze puur bedoelt is voor airtunes. Deze bibliotheek geef ik dan ook aan als airtunes biblio, MAAR als iTunes opstart met de ‘gewone’ biblio ziet airtunes dan nog wel de link naar de airtunes biblio? of moet ik die dan steeds opstarten voordat ik via de versterker m’n muziek laat knallen? Ik neem ook aan dat je computer (met bijbehorende harde schijf) aan moet staan… Als ik dit weet is de keuze snel gemaakt… (ik weet dat het nog mooier is om een mac mini als mediaserver te gebruiken, maar ja dat kost iets meer geld)

JBStudio[/quote:7e0d1ff8c6]

Je moet iTunes sowieso opgestart hebben, wil je airtunes gebruiken. Het maakt niet uit waar je muziek fysiek staat. Zolang d bibliotheek maar actief is in je iTunes. Dus alles wat je nu in iTunes ziet, zie je ook op bijv. je iPod touch.

[quote:3d0beb78ec="paulhek"]Je moet iTunes sowieso opgestart hebben, wil je airtunes gebruiken. Het maakt niet uit waar je muziek fysiek staat. Zolang d bibliotheek maar actief is in je iTunes. Dus alles wat je nu in iTunes ziet, zie je ook op bijv. je iPod touch.[/quote:3d0beb78ec]

Oke helder (logisch), jammer dat je niet 2 bibliotheken tegelijk actief kan hebben… dan weet ik niet of dit wel DE oplossing is voor mij.

[quote:227682e1c8="JBStudio"][quote:227682e1c8="paulhek"]Je moet iTunes sowieso opgestart hebben, wil je airtunes gebruiken. Het maakt niet uit waar je muziek fysiek staat. Zolang d bibliotheek maar actief is in je iTunes. Dus alles wat je nu in iTunes ziet, zie je ook op bijv. je iPod touch.[/quote:227682e1c8]

Oke helder (logisch), jammer dat je niet 2 bibliotheken tegelijk actief kan hebben… dan weet ik niet of dit wel DE oplossing is voor mij.[/quote:227682e1c8]

Maar waarom wil je een aparte airtunes bibliotheek ? Is het niet handiger om gewoon altijd bij al je muziek kunnen? Kun je het niet simpel oplossen door goed georganiseerde playlists? Kortom, ik snap je probleem niet helemaal?

[quote:d64f591000="naibaF"]@Maverick9898: het nadeel is dan wel dat er altijd een computer aan moet staan wanneer je naar je muziek luistert.[/quote:d64f591000]

Precies, en dat is niet wat ik wil.