Apple verloochent haar dealers, èn diens klanten!

Apple en de verloochening van haar Dealers en diens klanten.

Dit is geen leuk verhaal. Maar ik kan de feiten niet mooier maken dan ze zijn.
Ik schrijf dit op mijn negende nieuwe PowerBook, mijn vriendin heeft er een, een van de kinderen heeft een iMac.
(die doet het alleen even niet, behalve een heel donker scherm, omdat ik niet wist dat er eerst een firmware update geven moet worden voor je er OS 10.2 opzet.)
Daarnaast beschikt deze familie over Airport extreme, een iPod, Keynote, iLife, OS 10.2 Family Pack, een .Mac-account… en ik kan nog wel even doorgaan.
Volgens mij mag ik mezelf dus een behoorlijke Apple liefhebber noemen.

Wat er gebeurde…
In december 2002 heb ik een PowerBook G4 1GhZ besteld. Met DVD brander.
Kort nadat deze nieuw was uitgekomen. Wat me nooit eerder was gebeurd, met uitzondering van mijn eerste 1400C PowerBook, was dat ik moest wachten,… en wachten. (in alle eerlijkheid heb ik op de 1400C gewacht op advies van de dealer, na veel problemen met de 5300C.)
Een bijzondere gewaarwording. Die nog eens extra bijzonder werd nadat Steve Jobs zijn beroemde ‘one more thing’ uitsprak tijden de Keynote begin januari 2003. Mijn 15" PowerBook was nog niet binnen en Apple toont de wereld haar eerste 17" PowerBook.
Ondertussen 2003 tot het jaar van de ‘Mobiele computer’ uitroepend.

De dag erna heb ik de 15" die in bestelling stond afgezegd. En direct de 17" besteld. Logisch toch? De 15" werd behoorlijk afgeprijsd, de 17" was slechts iets duurder dan de oude 15" prijs. Maar goed. Je bent fan of…

Na de Keynote verschenen de eerste berichten op de verschillende PowerBook sites.
De 12" zou snel leverbaar zijn, zoals eigenlijk altijd als Apple de wereld iets nieuws toont, de 17" zou nog even, lees ‘even’, op zich laten wachten.
Dat wachten werd al snel 4 weken. (ondertussen heb ik de 15" met DVD die besteld was te leen gekregen van mijn dealer!)
Er verschenen meer en meer berichten in de media dat de productie van de 17" vertraging zou hebben opgelopen. Er zouden verschillende delen van de hardware niet voorradig zijn. er zouden problemen zijn met de warmteafvoer. Er verschenen berichten dat de 12" al wel bij verschillende consumenten afgeleverd was. Dat die machine soms erg warm werd.

Niet veel later kwamen de eerste meldingen van mensen die een bevestiging hadden gekregen van Apple, met een toegezegde leveringsdatum.
En daarop ook weer berichten, van mensen die de machine eerder hadden besteld maar hem voor een latere datum bevestigd zagen.
de geruchten vlogen de pan uit. Wanneer komt nu die $!#^%^ 17"?!?!

Die 17" PowerBook is voorbehouden voor de Apple Store. Tenzij je graag meer dan 4 maanden geduld hebt.

De enthousiaste aspirant-eigenaar is bij deze gewaarschuwd. Na heel veel telefoontjes, met alle mogelijke dealers, die allemaal ‘NEE’ moesten verkopen en na telefoontjes met dè hardware groothandels die mij bekend zijn, Computer 2000, Five4you(?) en TechData rest mij dat als verontrustend en ontnuchterend feit.
Een telefoontje met de nederlandse Apple Store leerde immers dat de 17" door hen al een week of 6 gewoon, gewoon binnen 4 tot 6 werkdagen, geleverd kan worden. TechData heeft een tiental machines gehad, en pas sins afgelopen week een aantal 17" volgens engelse specificaties, tja, je moet toch wat…

Waarom dit mailtje.
Omdat ik me daar best druk om kan maken. Apple heeft jarenlang geen Apple Store gehad. De hardwerkende dealers hebben hun nek uitgestoken om de nederlandse markt te overtuigen van een heel bijzonder platform. De hardwerkende dealers hebben dat tot voor kort voor redelijke marges gedaan. tot voor kort, want van de huidige marges kunnen de meesten gewoon niet bestaan. Diezelfde hardwerkende dealers hebben Apple in alle tijden van nood, dat zijn er wel een paar, in weer en wind gesteund.
Met als uiteindelijke dank een mini-male marge en, sinds de Apple Store, een in de ogen Apple, de functie van alternatief ‘onbelangrijk’ verkoopkanaal.

Inmiddels heb ik de felbegeerde 17". Lucky me. Na 4 maanden en 3 dagen!!!
Ik begrijp dat er nog wel een aantal mensen zijn die geduld moeten uitoefenen, geduld wat beloont gaat worden als Apple gaat merken dat de verkoop in de Apple Store met de productie makkelijk bij te benen valt. (nog makkelijker dan 4 tot 6 werkdagen?!)
In Amerika wachten mensen nog tot eind mei… (nee, niet bij de Apple Store besteld.)
Hun beloning voor het lange, lange wachten?! De aankomende eerste hardware up-date. Die zal hoe dan ook niet lang meer gaan duren.
Het verhaal voor de dealer wordt er niet beter op. Wat moeten ze zeggen tegen hun klanten die de komende weken druppelsgewijs hun machine krijgen…
‘Tja, die hardware update is voor ons ook een verrassing’.
Wat vertellen ze hun klanten als er straks echt een Apple winkel in Nederland zit, waar je de nieuwste hardware gewoon kunt afhalen, en zij nog in het ongewisse zijn wanneer ze kunnen leveren…

Apple, clean up your act.
Meneer van Garderen, u heeft internationaal blijkbaar nog minder in de melk te brokkelen dan mijn buurvrouw.

Bart van Empelen

wow! Dat is een flinke brok frustratie. :cry:

En dat is volkomen begrijpelijk. Ben het helemaal met je eens dat de dealers die altijd in apple zijn blijven geloven niet ‘belazerd’ mogen worden nu het eindelijk weer eens goed gaat en er wat te verdienen valt. Dit is slecht voor de dealers, de consumenten en dus ook voor Apple. Het wordt tijd dat de klantgerichte Apple-filosofie ook eens in de afdeling ‘sales’ gaat doordringen. Het is nu al bijna onmogelijk om een gewone winkel, met verstand van zaken, te vinden waar men Apple spulletjes kan kopen. En als Apple deze lijn doorzet kunnen we straks echt alleen nog maar terecht bij de apple store.

De dealers klagen al jaren over deze trend bij Apple. Dat helpt kennelijk niets. Wellicht wordt het tijd dat wij consumenten eens massaal aan de bel gaan trekken? Kunnen we niet een petitie-actie opzetten?

en dat ik gefrustreerd ben... daar heb je groot gelijk in. de dealers zijn wel de mensen waar je terecht kunt als er niets meer werkt. en ze moeten van Apple hele dure cursussen en opleidingen volgen om zich 'officieel dealer' te mogen noemen.

Ik denk dat er nu die muziekdienst er is wel meer inkomsten zijn. Misschien zou het geen slechte zet zijn om met dat geld dit probleem aan te pakken. Ze kunnen bevoorbeeld goedkopere producten maken en meer opleidingen voor Dealer's zelf financieren.

>>Ik denk dat er nu die muziekdienst er is wel meer inkomsten zijn. Misschien zou het geen slechte zet zijn om met dat geld dit probleem aan te pakken. Ze kunnen bevoorbeeld goedkopere producten maken en meer opleidingen voor Dealer's zelf financieren<<

?!? volgens mij heeft dat pas in tweede instantie met geld te maken. in eerste instantie namelijk dat Apple op dit moment, voor haar dealers, de eene na de andere verkeerde keuze maakt.
volgens mij hadden veel dealers al veel 17" PowerBook’s kunnen verkopen, dus als je zo redeneert… dat betekent weer zoveel (nieuwe) gebruikers. die ook weer geld in het laatje brengen.
deze dubbele tactiek gaat ze hoe dan ook een aardig mandje windeieren leggen.

je website werkt niet (meer.)

beammeup

Apple maakt het op deze manier voor zichzelf alleen maar moeilijk. Ze hebben al weinig marktaandeel in Nederland en als ze op een dergelijke manier met dealers en klanten omgaan graven ze hun eigen graf. Apple moet het namelijk hebben van de dealers en trouwe klanten want de massa kiest voor de goedkopere Windows PC's die momenteel op hardware-gebied veel beter bij de tijd zijn. Juist dan moet je als computerbouwer die weinig te vertellen heeft in de wereld blij zijn dat de dealers hun nek voor je uitsteken. Ik hoop toch echt dat ze bij Apple eens uit een ander vaatje gaan tappen, want van lage prijzen, goede service en snelle computers moeten ze het in ieder geval niet hebben. Dus zit er een ding op: klanten en dealers 'belonen' voor hun trouw. Met andere woorden: Apple, doe eens wat aan die service!!!!! Anders zak je steeds verder weg in dat moeras van Windows-computers... :?

Ik begrijp perfect welke frustratie je doormaakt. Ik ben al jaren ferm ondersteboven van de arrogante, eigenwijze en soms ronduit amateuristische marketing en communicatie naar klanten en dealers toe. Voor zo'n groot bedrijf is het ronduit een schande. Apple neemt de laatste tijd veel te veel hooi op haar vork en er komen meer bèta's uit dan afgewerkte producten. Ook OSX kan op sommige gebieden nog niet tippen aan OS9 (vooral qua gebruiksvriendelijkheid en navigatie en de soms vreemde, onverklaarbare fouten). iCal en andere programma's ondersteunen nu al de hele tijd geen proxy's !! Onbegrijpelijk gewoon. Klachten omtrent deze misbaksels op de fora van Apple en .Mac worden heel vaak zonder reden en verwittiging gewoon gewist!! Ook de arrogante houding van Apple Amerika tov Europa hangt me ferm de keel uit! Steve, er bestaat nog een groot deel van de wereld dat GEEN Amerika heet!!

Apple: wake up en doe iets aan je houding!!! :evil:

Ach dan stappen we toch met z'n allen over op Windows :D

Het is inderdaad frustrerend om te zien hoe slecht tot matig apple in nederland is vertegenwoordigd. Je hard- en software moet achter de zwaar eiken houten deuren vandaan komen.

hoe zetten we dat op poten? iemand... volgens mij is het hard nodig. goed idee kapitein haddock. :D

beammeup

Weet je wat het is? Ik zei het eerder al: Apple moet uit een ander vaatje gaan tappen. Het is gewoon dramatisch hoe de service op dit moment inelkaar steekt in Nederland en Belgie. Ik zou echt niet weten waarom ze zo arrogant doen, want veel marktaandeel heeft Apple niet in de Benelux. Dan juist zou je verwachten dat men veel doet om de opgebouwde goodwill te behouden. In Nederland en Belgie lijkt Apple het tegenovergestelde te gaan doen. Onbegrijpelijk...Ik heb naast mijn iMac ook een HP Pavilion PC en wat services betreft zou HP een voorbeeld kunnen zijn voor Apple. Ik vind het ook niet leuk dat ik zoiets zeggen moet, maar de waarheid is nou eenmaal zo. Ik hoop dat het verandert want anders zie de toekomst van Apple in Europa somber in. :?

Dit was niet bij mij: ik heb eind december PoBo 15 besteld en na de keynote laten veranderen naar de 17'.

De 17’ heb ik inmiddels sinds 5 april in gebruik.

Over de leverancier, MailaMac, en de Pobo zelf niets anders dan lof!

.. en wat veel mensen NIET weten is dat de Apple-site gewoon een franchise-site is. Met andere woorden; heeft helemaal niets met Apple te maken het is gewoon een dozenschuiver die dus bevoorrecht wordt ten opzichte van hun andere dealers. Wat zou de Europese Commissie daar van vinden?

nogmaals, volgens mij is het tijd voor een petitie. dat moet Apple werkelijk aan het denken zijn. Adriaan dat kun jij toch wel op poten zetten. nogmaals het gaat niet om iets onbelangrijks of kleins, het gaat erom dat wij, als gebruikers, jarenlang een vrijheid in keuze hebben gehad waar we onze hardware/hulp konden krijgen.

Bart van Empelen

[quote:b4628bcae6="MacRon"].. en wat veel mensen NIET weten is dat de Apple-site gewoon een franchise-site is. Met andere woorden; heeft helemaal niets met Apple te maken [/quote:b4628bcae6]

Hoe kom je daar bij? Leg eens uit?

Daar ben ik wel eens benieuwd naar hoe dat dan zit? (of is dit stemmingmakerij van die ontmoeting-dingus site zeurpieten???)

[i:256d83c66b]Heb 2 weken geleden men ipod besteld bij pro it, gingen bellen als die binnen was, nog steeds niks gehoord :cry: :cry: :cry: Is toch spijtig dat men zo lang moet wachten op een product, is er dan zo weinig toevoer , of kunnen ze de productie gewoonweg niet volgen??[/i:256d83c66b]

Wellicht is het voorraadbeheer bij Pro IT slecht? Bestel je 'm toch ergens anders?

[i:bc8faf056e]vertel me dan es waar ik kan bestellen of kopen in gent?!!!![/i:bc8faf056e]