AppleCare Protection Plan

is het kopen van AppleCare Protection Plan het wel waard? (voor een imac €179,00) ALs ik mijn nieuwe iMac ga kopen zou ik dan ook AppleCare Protection Plan erbij kopen? dit is best duur, maar ik snap niet waarom apple maar 1 jaar garantie geeft, :?

Hebben jullie problemen gehad met je (i)Mac, nadat de garantie was verlopen?, en kun je later ook nog AppleCare Protection Plan aanschaffen (dus na 1 jaar)?

dat moet je zelf beoordelen...

[quote:8555d92f97="MrPeanut02"]ALs ik mijn nieuwe iMac ga kopen zou ik dan ook AppleCare Protection Plan erbij kopen? dit is best duur, maar ik snap niet waarom apple maar 1 jaar garantie geeft, :? [/quote:8555d92f97] Apple geeft niet maar één jaar garantie. Apple geeft één jaar [b:8555d92f97]aanvullende garantie[/b:8555d92f97], die de rechten die je hebt op basis van de wet niet uitsluit.

Als je AppleCare wilt nemen, koop het dan via eBay, dat bespaart een hoop geld.

en Apple Care kan alleen aangeschaft worden in het eerste garantiejaar

Tip: scoren op eBay. Ik heb voor omgerekend 75euro mijn iMac voorzien van Applecare.

De garantie voor Apple is in Nederland gelijk aan de wettelijke garantie. De wettelijke garantie is gekoppeld aan wat de gemiddelde gebruiker mag en kan verwachten van het apparaat wat hij/zij koopt. Voor een PC of een Mac lijkt me een driejaarstermijn redelijk. Voor een koffiezetapparaat of een auto is dit een andere termijn. Die termijnen zijn overigens niet vastgelegd in de wet (is ondoenlijk om voor elk produkt een termijn vast te leggen). In de wet heet dit een "conformiteitseis"

Dus ook zonder AppleCare heb je m.i. recht op minimaal drie jaar garantie (op fabrieksfouten). Vervelende is dan wel dat je, dit na de eerste garantieperiode van een jaar, de - juridische - strijd moet aangaan met jouw leverancier. AppleCare geeft dan ook alleen een soort geruststelling dat je niet de juridische strijd hoeft aan te gaan. Maar daar betaal je dan wel voor…naar mijn mening overigens ten onrechte en het zou Apple sieren als ze gewoon meteen drie jaar garantie geven (zonder een juridisch gevecht).
Ik heb voor mijn MacPro en Imac geen AppleCare gekocht. Ik ben mondig genoeg om de strijd aan te gaan met de leverancier mocht een apparaat kapot gaan. Heel eerlijk moet ik wel zeggen dat ik jurist ben dus in het juridische doolhof kan laveren. Daarentegen heb ik weinig hardware kennis (m.a.w. wanneer is iets nu een fabrieksfout of niet).

Advies: als je geen juridische strijd wil aangaan en/of weinig hardware kennis hebt dan is AppleCare - voor de gemoedsrust - wel handig. Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.

Daarnaast: Apple geeft fabrieksgarantie.

Volgens de Nederlandse wet mag je van verkopers verwachten dat ze een deugdelijk product verkopen. Een kenmerk van een deugdelijk product is dat het een tijd blijft functioneren. Voor een computer is een periode van twee a drie jaar een redelijk termijn.
Mocht jouw computer na bijv. twee jaar een storing geven, dan kun je de verkoper daar op aanspreken.

Veel verkopers zijn daar niet blij mee (ze verkopen je liever een nieuw product), maar als je ze wijst op hun wettelijke verplichtingen, dan hebben ze eigenlijk geen andere keus dan het probleem oplossen.
Zie bijvoorbeeld de klucht tussen de Consumentenautoriteit en Dynabyte: http://www.consumentenautoriteit.nl/Actueel/Persberichten/Persbericht_18_december_2008_Consumentenautoriteit_Dynabyte_past_haar_garantiepraktijk_aan

[quote:9d85eb8322="BztdB"]De garantie voor Apple is in Nederland gelijk aan de wettelijke garantie. De wettelijke garantie is gekoppeld aan wat de gemiddelde gebruiker mag en kan verwachten van het apparaat wat hij/zij koopt. Voor een PC of een Mac lijkt me een driejaarstermijn redelijk. Voor een koffiezetapparaat of een auto is dit een andere termijn. Die termijnen zijn overigens niet vastgelegd in de wet (is ondoenlijk om voor elk produkt een termijn vast te leggen). In de wet heet dit een "conformiteitseis"

Dus ook zonder AppleCare heb je m.i. recht op minimaal drie jaar garantie (op fabrieksfouten). Vervelende is dan wel dat je, dit na de eerste garantieperiode van een jaar, de - juridische - strijd moet aangaan met jouw leverancier. AppleCare geeft dan ook alleen een soort geruststelling dat je niet de juridische strijd hoeft aan te gaan. Maar daar betaal je dan wel voor…naar mijn mening overigens ten onrechte en het zou Apple sieren als ze gewoon meteen drie jaar garantie geven (zonder een juridisch gevecht).
Ik heb voor mijn MacPro en Imac geen AppleCare gekocht. Ik ben mondig genoeg om de strijd aan te gaan met de leverancier mocht een apparaat kapot gaan. Heel eerlijk moet ik wel zeggen dat ik jurist ben dus in het juridische doolhof kan laveren. Daarentegen heb ik weinig hardware kennis (m.a.w. wanneer is iets nu een fabrieksfout of niet).

Advies: als je geen juridische strijd wil aangaan en/of weinig hardware kennis hebt dan is AppleCare - voor de gemoedsrust - wel handig. Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.[/quote:9d85eb8322]

Ik dacht dat het iets genuanceerder lag: Zelfs als je het wel zo ver wilt laten komen is het natuurlijk geen garantie dat het kosteloos wordt verholpen. Ten eerste zul je moeten aantonen dat het een fabrieksfout is, als dit niet het geval is, betaal je sowieso (een gedeelte van) de reparatiekosten. En het aantonen van een fabrieksfout is lang niet altijd even makkelijk. Bij bijvoorbeeld de topcase van een MacBook zal niemand daaraan twijfelen, maar als jij bijvoorbeeld na 1,5 jaar een kapotte ventilator hebt (waardoor de rest van de componenten te warm wordt), zal je toch echt erg je best moeten doen om fabrieksfout aan te tonen ;).

Desalniettemin ben ik het met je eens dat Apple (met de premium-uitstraling die ze zo graag willen laten zien) best standaard drie jaar AppleCare kan geven. Het voorkomt een heleboel problemen en laat meteen vertrouwen zien in je eigen product.

Ik heb voor mijn systemen (nog) geen AppleCare. Voor mijn MacBook was ik te laat om het alsnog te regelen (ik zou het wel direct bij aanschaf regelen, anders vergeet je het echt…) en voor mijn iMac moet ik nog bedenken of ik het uberhaupt wil. Ik verwacht daar toch eigenlijk wel van dat hij 3 jaar redelijk zijn werk blijft doen ;).

Mocht het je eerste Apple zijn (dat kan ik niet helemaal afleiden uit de startpost), dan zou ik het ernstig aanraden. Dan is de telefonische ondersteuning alleen al zijn geld waard. Als het niet je eerste Mac is, moet je je afvragen hoe lang je het systeem wilt gebruiken en of het dan de moeite waard is om je geweten gerust te stellen door de garantie uit te breiden naar 3 jaar.

[quote:59d13e426e="BztdB"]Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.[/quote:59d13e426e]

Wat is het voordeel daarvan? Geldt Applecare vanaf de datum van aankoop en niet aansluitend op de standaard garantieperiode van een jaar?

apple care knalt gewoon 2 jaar achter het eerste garantie periode dus het maakt niet uit wanneer je het aanschaft persoonlijk zou ik het dus ook eerder dan in de laatste maand doen :roll: (wat ik ook gedaan heb)

[quote:a698442906]Desalniettemin ben ik het met je eens dat Apple (met de premium-uitstraling die ze zo graag willen laten zien) best standaard drie jaar AppleCare kan geven. Het voorkomt een heleboel problemen en laat meteen vertrouwen zien in je eigen product.[/quote:a698442906]

Apple zal nooit Apple Care standaard gaan “weggeven” bij een toestel… Waarom zouden ze dat wel doen?

Apple Care is immers een verzekering voor de klant ingeval er iets mis mocht gaan met zijn toestel. Dan wordt hij gratis geholpen. Maar bedenk wel dat er vele honderdduizenden zijn die wél een Apple Care hebben aangegaan (en betaald) en waarvoor er geen tussenkomst nodig is omdat ze geen hardware probleem hebben gedurende die drie jaar.

Die vele honderdduizenden (van Macs zonder problemen) vertegenwoordigen een zeer belangrijke portefeuille voor Apple. Dat is voor Apple pure winst, want er staan geen diensten of goederen tegenover.
Tel maar even mee: 171 x 100.000 = 17,1 miljoen Euro…

En toch zijn verzekeringen nodig.
Als klant kan je dat wellicht vreemd overkomen, maar vergelijk het even bij de normale brandverzekering. Iedereen sluit een brandverzekering af, maar er is niemand die wil dat zijn huis gaat afbranden omdat hij dan het maximum van zijn verzekering kan terugbetaald krijgen :stuck_out_tongue:

Een verzekering is meegnomen als er plots toch iets mis zou gaan. Bij Apple Care is dan het financieel risico beperkt. Maar of je al dan niet Apple Care moet afsluiten, tja… dat is een persoonlijke beslissing die ieder voor zich zal moeten nemen.

Applecare is [b:e24fc99621]geen[/b:e24fc99621] verzekering.

[quote:9f6e723af2="Rox_NL"][quote:9f6e723af2="BztdB"]De garantie voor Apple is in Nederland gelijk aan de wettelijke garantie. De wettelijke garantie is gekoppeld aan wat de gemiddelde gebruiker mag en kan verwachten van het apparaat wat hij/zij koopt. Voor een PC of een Mac lijkt me een driejaarstermijn redelijk. Voor een koffiezetapparaat of een auto is dit een andere termijn. Die termijnen zijn overigens niet vastgelegd in de wet (is ondoenlijk om voor elk produkt een termijn vast te leggen). In de wet heet dit een "conformiteitseis"

Dus ook zonder AppleCare heb je m.i. recht op minimaal drie jaar garantie (op fabrieksfouten). Vervelende is dan wel dat je, dit na de eerste garantieperiode van een jaar, de - juridische - strijd moet aangaan met jouw leverancier. AppleCare geeft dan ook alleen een soort geruststelling dat je niet de juridische strijd hoeft aan te gaan. Maar daar betaal je dan wel voor…naar mijn mening overigens ten onrechte en het zou Apple sieren als ze gewoon meteen drie jaar garantie geven (zonder een juridisch gevecht).
Ik heb voor mijn MacPro en Imac geen AppleCare gekocht. Ik ben mondig genoeg om de strijd aan te gaan met de leverancier mocht een apparaat kapot gaan. Heel eerlijk moet ik wel zeggen dat ik jurist ben dus in het juridische doolhof kan laveren. Daarentegen heb ik weinig hardware kennis (m.a.w. wanneer is iets nu een fabrieksfout of niet).

Advies: als je geen juridische strijd wil aangaan en/of weinig hardware kennis hebt dan is AppleCare - voor de gemoedsrust - wel handig. Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.[/quote:9f6e723af2]

Ik dacht dat het iets genuanceerder lag: Zelfs als je het wel zo ver wilt laten komen is het natuurlijk geen garantie dat het kosteloos wordt verholpen. Ten eerste zul je moeten aantonen dat het een fabrieksfout is, als dit niet het geval is, betaal je sowieso (een gedeelte van) de reparatiekosten. En het aantonen van een fabrieksfout is lang niet altijd even makkelijk. Bij bijvoorbeeld de topcase van een MacBook zal niemand daaraan twijfelen, maar als jij bijvoorbeeld na 1,5 jaar een kapotte ventilator hebt (waardoor de rest van de componenten te warm wordt), zal je toch echt erg je best moeten doen om fabrieksfout aan te tonen ;).

Desalniettemin ben ik het met je eens dat Apple (met de premium-uitstraling die ze zo graag willen laten zien) best standaard drie jaar AppleCare kan geven. Het voorkomt een heleboel problemen en laat meteen vertrouwen zien in je eigen product.

Ik heb voor mijn systemen (nog) geen AppleCare. Voor mijn MacBook was ik te laat om het alsnog te regelen (ik zou het wel direct bij aanschaf regelen, anders vergeet je het echt…) en voor mijn iMac moet ik nog bedenken of ik het uberhaupt wil. Ik verwacht daar toch eigenlijk wel van dat hij 3 jaar redelijk zijn werk blijft doen ;).

Mocht het je eerste Apple zijn (dat kan ik niet helemaal afleiden uit de startpost), dan zou ik het ernstig aanraden. Dan is de telefonische ondersteuning alleen al zijn geld waard. Als het niet je eerste Mac is, moet je je afvragen hoe lang je het systeem wilt gebruiken en of het dan de moeite waard is om je geweten gerust te stellen door de garantie uit te breiden naar 3 jaar.[/quote:9f6e723af2]

Het ligt inderdaad genuanceerder met de fabrieksgarantie, vandaar ook dat ik noem mijn handicap “geen hardware kennis”. Het is voor een nieuwe gebruiker (zonder enige kennis op dit vlak) dus wel raadzaam om zo’n AppleCare aan te schaffen. Prima advies.

[quote:3585b9e37b="Breuf"][quote:3585b9e37b="BztdB"]Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.[/quote:3585b9e37b]

Wat is het voordeel daarvan? Geldt Applecare vanaf de datum van aankoop en niet aansluitend op de standaard garantieperiode van een jaar?[/quote:3585b9e37b]

Hooguit dat je dat geld even een jaar in je zak kunt houden…met inderdaad wel het gevaar dat je het vergeet en te laat een AppleCare aankoopt (maak een reminder in ICal).
Waarom zou ik nu voor iets betalen wat ik pas over een jaar - mogelijk - nodig zou hebben?

[quote:2561c09db8="BztdB"][quote:2561c09db8="Breuf"][quote:2561c09db8="BztdB"]Ik zou het overigens pas kopen in de laatste maand van de - door Apple verstrekte - garantietermijn van een jaar. Je hoeft AppleCare niet meteen aan te schaffen.[/quote:2561c09db8]

Wat is het voordeel daarvan? Geldt Applecare vanaf de datum van aankoop en niet aansluitend op de standaard garantieperiode van een jaar?[/quote:2561c09db8]

Hooguit dat je dat geld even een jaar in je zak kunt houden…met inderdaad wel het gevaar dat je het vergeet en te laat een AppleCare aankoopt (maak een reminder in ICal).
Waarom zou ik nu voor iets betalen wat ik pas over een jaar - mogelijk - nodig zou hebben?[/quote:2561c09db8]
Het tweede onderdeel van Apple Care: de telefonische support, die verlengd wordt tot een jaar, in plaats van de standaard 90 dagen.

Ik heb ook Applecare voor mijn iMac genomen, alleen voor mijn gemoedsrust. Geldklopperij is het natuurlijk wel, zeker als je ziet dat de (Aldi) PC fabrikant Medion wel een garantie van 3 jaar kan geven op haar PC's.

Hoe komt het dat Medion wel vertrouwen in de kwaliteit van haar product heeft en Apple niet?

Wow Medion wel drie jaar garantie? En dat voor die prijs? Apple moet echt over de brug komen met drie jaar standaard garantie. Het is toch een kwaliteitsprodukt, nietwaar?

Applecare voor imacs/desktops vind is wel erg handig want dat geeft je recht op de on-site garantie, dan hoef je de computer niet te slepen naar de winkel.

Wat ik wel jammer vind is dat het zo duur is.

Als ik kijk op de site van Dynabyte dan staat bij de laptops (HP) :
12 Mnd fabr.gar., haal&breng service aan huis, 6 mnd op accu/batterij

Dus daar zal het ook wel mogelijk zijn om garantie bij te kopen.

[quote:a9440ecd03="Sanjeev"]Applecare voor imacs/desktops vind is wel erg handig want dat geeft je recht op de on-site garantie, dan hoef je de computer niet te slepen naar de winkel. [/quote:a9440ecd03] Daar moet je echt veel moeite voor doen hoor, om AppleCare te overtuigen dat ze UPS naar je toe moeten sturen. Ze zullen toch eerst proberen je naar een AASP te laten gaan.

[quote:f4309407cd="Koen."][quote:f4309407cd="Sanjeev"]Applecare voor imacs/desktops vind is wel erg handig want dat geeft je recht op de on-site garantie, dan hoef je de computer niet te slepen naar de winkel. [/quote:f4309407cd] Daar moet je echt veel moeite voor doen hoor, om AppleCare te overtuigen dat ze UPS naar je toe moeten sturen. Ze zullen toch eerst proberen je naar een AASP te laten gaan.[/quote:f4309407cd] UPS bedoel ik daarmee helemaal niet, UPS is toch geen Apple specialist die de computer thuis bij je komt maken? Laptops kun je idd naar de AASP brengen, met desktops hoeft dat niet.