AppleCare: zin of onzin

Hallo allemaal,

Ik ben nu twee weken in het bezit van mijn eerste Apple: een iBook 14" met 640mb geheugen met een airport netwerkje in huis. Ik zit me af te vragen hoe het met de degelijkheid staat van mijn mooie Apple-spulletjes. Op de site van Apple wordt AppleCare aangeboden als een soort verlengde garantie, maar wel tegen een stevige prijs. Wat zijn hier de meningen over de prijs - prestatieverhouding van AppleCare?

Hans :mrgreen:

Hans, welkom op het forum en veel plezier met je Mac.

Dit onderwerp is al enkele keren aan bod geweest.
Gebruik de zoek functie en je krijgt een uitgebreid antwoord op jouw vraag.

[quote:1572244c7b="macpro"]Hans, welkom op het forum en veel plezier met je Mac.

Dit onderwerp is al enkele keren aan bod geweest.
Gebruik de zoek functie en je krijgt een uitgebreid antwoord op jouw vraag.[/quote:1572244c7b]

Wel zo aardig om even te vermelden waar dan precies:

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=6858&highlight=applecare

en

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=4948

:wink:

Mijn samenvatting: Als je geen zin hebt in gezeur, Applecare kopen. Als je denkt de helptelefoon niet nodig te hebben en bereid bent flink te zeuren als door een productiefout je apparaat stuk gaat na een jaar of twee, geen Applecare kopen, want een computer is een product dat minstens enkele jaren mee moet gaan en je staat dus in je recht om hem ook na twee jaar nog gratis gerepareerd te krijgen.

Maar denkt Apple daar ook zo over? Ik overweeg het ook aangezien ik m'n iBook de hele dag gebruik en ik nog 4 jaar naar school moet en nog maar een half jaar garantie heb. Ik wil niet als ik in een belangrijke periode zit alles kwijt zijn.

[quote:c53c8a5a93="kenmasters"]Maar denkt Apple daar ook zo over? Ik overweeg het ook aangezien ik m'n iBook de hele dag gebruik en ik nog 4 jaar naar school moet en nog maar een half jaar garantie heb. Ik wil niet als ik in een belangrijke periode zit alles kwijt zijn.[/quote:c53c8a5a93]

Zolang Apple niet boven de wet staat, mogen ze denken wat ze willen. Dat kan ze dan uiteindelijk nog gerechtelijke kosten opleveren ook!

Het hebben van AppleCare maakt het gewoon gemakkelijk in de 1e 3 jaar. Gaat er wat kapot? Apple bellen en het wordt geregeld.

Heb je geen AppleCare, dan zul je dus zelf aan de slag moeten om Apple zover te krijgen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen.
Dat kost veel tijd, ergernis en rompslomp.

En aangezien spullen altijd kapot gaan op het moment dat het zeer slecht uitkomt…

Om die reden ga ik waarschijnlijk voor m’n iBook toch AppleCare afsluiten in januari. Dan ben ik voor de komende 2 jaar verzekerd van een goed werkende iBook. Ik zie het dan ook meer als een verzekeringspremie.

[quote:7f0d2ff804="markj"]Mijn samenvatting: Als je geen zin hebt in gezeur, Applecare kopen. Als je denkt de helptelefoon niet nodig te hebben en bereid bent flink te zeuren als door een productiefout je apparaat stuk gaat na een jaar of twee, geen Applecare kopen, want een computer is een product dat minstens enkele jaren mee moet gaan en je staat dus in je recht om hem ook na twee jaar nog gratis gerepareerd te krijgen.[/quote:7f0d2ff804]

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb ook de voorgaande threads gelezen en de samenvatting hierboven lijkt me wel een goede samenvatting. Ik kan er nog ruimschoots over nadenken, want mijn iBook is pas twee weken oud… Maar naar mijn idee zijn laptops toch altijd kwetsbaarder dan desktops, dus ik denk dat ik maar ga sparen.

Hans

Nog ff een vraagje over AppleCare: Kun je dat op ieder moment afsluiten? Ik heb mijn iBook in februari gekocht, kan ik nu bijvoorbeeld in januari beslissen dat ik alsnog 3 jaar extra wil? Of zelfs in maart ofzo, of is hier een termijn aan verbonden?

AppleCare kun je alleen maar in het 1e jaar afsluiten. Maar je krijgt er geen 3 jaar bij! Het loopt af zodra de Mac 3 jaar oud is, ongeacht het moment van afsluiten.