Applescript om Spotlight-commentaren toe te voegen

Uit m'n Linux-tijd heb ik een hele rij mappen op m'n harddisk staan met nogal cryptische namen, omdat ik er letter-cijfercodes in gebruikt heb om in het kort de inhoud van de directories weer te geven. Dit alles zodat een Python-scriptje die codes in de mapnamen kon gebruiken om een index.html aan te maken met wat langere uitleg, om het terugvinden van data te vergemakkelijken.

Nu wil ik die mappen voorzien van Spotlight-opmerkingen zodat ik daarmee veel handiger kan zoeken. Alleen is het probleem dat ik denk dat dit het makkelijkst via Applescript gaat, maar ik daar totaal geen kaas van heb gegeten. Elke keer dat ik er wat mee probeer lukt het me niet om er ook maar iets werkends mee te maken … Afgaande op wat ik lees over Applescript en door te kijken in andere scripts, zou ik denken dat dit zou moeten werken:

[code:1:84400518f5]tell application "Finder" to set comment of file "/Gebruikers/jakko/test.txt" to "Dit is een test"[/code:1:84400518f5]
Maar dat doet het dus niet. Als ik dat in de Scripteditor probeer, zegt hij:

[quote:84400518f5]Finder kreeg een fout: comment of file “/Gebruikers/jakko/test.txt” kan niet worden ingesteld op “Dit is een test”.[/quote:84400518f5]
Leuk om te weten dat het niet kan, maar WAAROM kan het niet? Als ik dat zou weten zou ik misschien verder komen … (Voor de goede orde, [i:84400518f5]/Gebruikers/jakko/test.txt[/i:84400518f5] bestaat, en ook als ik [i:84400518f5]/Users/jakko/test.txt[/i:84400518f5] probeer, doet hij het niet.)

Ik zal wel iets fundamenteels fout doen, want zoals ik zei ken ik eigenlijk helemaal geen Applescript — wat me vooral frustreert is dat het overal geroemd wordt als zo’n makkelijke programmeertaal, maar dan toch niet voor mij :slight_smile:

Op de volgende pagina staan 2 scripts die ik zelf getest heb en werken:

http://bbs.applescript.net/viewtopic.php?id=14199

Maar het ziet er niet erg anders uit dan wat jij geprobeerd hebt, alleen met een fancy
dialoogje eromheen en een loop om alles in een folder of alles in een aantal geselecteerde
files te veranderen.

Bedankt, maar die had ik ook al gevonden, en eruit gefiltert dat wat ik hierboven postte, zou horen te werken. Niet dus :(

mag je in het bestand schrijven of heb je alleen leesrechten, mijn eerste en enige ingeving.

Dit werkt bij mij:

[code:1:53ff11bcfa]tell application "Finder" to set comment of file "[deNaamVanJeHD]:Users:[jeGebruikersnaam]:[restVanHetPad]" to "Dit is een test"[/code:1:53ff11bcfa]

[quote:2e69c57e08="Dr. Rengers"][code:1:2e69c57e08]tell application "Finder" to set comment of file "[deNaamVanJeHD]:Users:[jeGebruikersnaam]:[restVanHetPad]" to "Dit is een test"[/code:1:2e69c57e08][/quote:2e69c57e08] Die dubbele punten doen het hem. Met slashes vertikt hij het, met dubbele punten voegt hij zonder problemen de opmerkingen in. Bedankt :)