Applescript: toetscombinatie naar een applicatie sturen

Weet niet of ik hier goed zit maar is het mogelijk om m.b.v. applescript iedere 5 minuten een toetscombinatie naar een applicatie te sturen?

Ik gebruik netnewswire om een aantal feeds te bekijken maar de update interval is een half uur, en voor sommige van mijn feeds is dat veel te lang en mis ik enkele berichten. Om nou zelf iedere 5 minuten handmatig een refresh te doen is een beetje erg veel gedoe.

Ja het kan meen ik, maar je moet er echt voor lopen stunten en prettig zal het niet werken. Je gaat dan namelijk de applicatie via applescript aansturen via de UI.

Als je geluk hebt, dan hebben de ontwikkelaars de boel klaar gemaakt voor AppleScript.

Probeer eens om met de Script Editor events op te nemen van NetNewsWire. Wie weet heb je geluk. Gewoon doen wat je moet doen om de betreffende feeds te verversen.

Gebruik je de lite versie of de geregistreerde versie?

Heb jij even geluk.

NetNewsWire is volledig AppleScriptable… Ding heeft zelfs een script dictionary. (AppleScript Editor Menubalk->Venster ->Bibliotheek en dan op de plus knop klikken en de NetNewsWire bundle toevoegen.)

Dit stukje applescript ververst in ieder geval eenmalig alle feeds.

De activate brengt je applicatie naar voren. Is dat niet gewenst, vervang het dan met “launch”. Je hoeft NetNewsWire niet geopend te hebben.

[code:1:361f2bb90a]
tell application "NetNewsWire"
activate
refreshAll
end tell
[/code:1:361f2bb90a]

Ik weet niet hoe bekend je bent met AppleScript en schedulen van zoiets, maar het kan in ieder geval. Indien gewenst kun je er ook een app package van maken en dan kun je het als een dock icoontje plaatsen, effe klikken en up to date. Of je kan het echt schedulen, geen idee/zin om dat nu uit te zoeken. :slight_smile:

Heb deze week een boek over AppleScript gekocht en ik moet zeggen dat het me reuze meevalt. Ook al is de syntax een beeeeeeetje verbose :stuck_out_tongue:

Oh ja, ik heb dit dus geprobeerd met de demo versie, NIET de lite versie.

Waar ik al bang voor was, de LITE versie is NIET scriptable.

Onwijs bedankt, wist niet dat het scriptable was, en heb de geregistreerde versie. Ik nu tukken dus kijk er morgen naar. Maar heel erg bedankt :lol:

Nou even een update, ben bezig uit te vinden hoe ik dat applescript als cron-job iedere 10 minuten kan laten draaien. Een tijdelijke oplossing is als ical alarmpje maar dat is toch niet zo heel erg fijn.

Open een terminal window en tiep: [code:1:6c2bb7b8d0] man cron [/code:1:6c2bb7b8d0]

en (de 5 is belangrijk):

[code:1:6c2bb7b8d0]
man 5 crontab
[/code:1:6c2bb7b8d0]

Vervolgens je scriptje met de applescript commandline tool in de crontab configureren.

Zie daarvoor:

man osascript

Dat zal dus een regel worden van de strekking:

30 4 * * * osascript /dir_pad/jouw_script.scpt

Mocht je het niet weten, een man-page kom je uit door een dubbelepunt te tiepen gevolgd door de letter ‘q’.

Sinds tiger is er een vervanger voor cron jobs en dat is "launchd" (ook net achter gekomen) en deze is op een elegantere manier te bewerken dan die cron jobs

hier wat linkjes:
http://systemsboy.blogspot.com/2005/11/launchd-and-lingon.html
een review van launchd in combinatie met lingon (een gui voor launchd)

en lingon is hier te downloaden:
http://lingon.sourceforge.net/

heb het scriptje nu via launchd lopen