Applescript vraagje

Ik sukkel al een tijdje met een probleem, vandaar dat ik jullie hulp nu inschakel :innocent: :D

Op het werk hebben we een omslachtig werkje: Ik zal proberen de huidige werkwijze in het kort uit te leggen. We hebben het probleem idems (terugkerende advertenties waar niks in veranderd) waar we veel tijd met verliezen vandaar dat ik probeer iets uit te dokteren in Applescript, maar ik ben de taal (nog) niet machtig.

Alle advertenties bij ons hebben een nummer, naam map, bestandsnaam + nummer in de advertentie zijn hetzelfde (=3 dezelfde nummers)
Iedere maand moeten die “idem” advertenties een nieuw nummer krijgen (facturatie), dit gebeurt nu altijd manueel.

Ik heb al een structuur zitten zoeken, die met 2 inputs zou moeten werken.

• Input A: oud nummer
  • Input B: nieuw nummer
  • oud nummer (zie foto 2) (input A) wordt gezocht op de schijf en automatisch in een map (zie foto 3) (input B) “idems” geplaatst (waarom map idems, ik denk niet dat het mogelijk is om direct de map in de juiste map te plaatsen, onze mappen staan per 500 nummers in mappen verdeeld zie 1, het is dan eenvoudig om achteraf de idem nummer in de juiste mappen te plaatsen.
  • de bestandsnaam moet een nieuwe nummer (input B) (zie foto 3) krijgen.
  • En het nummer in de file (MultiAd Creator7) (zie foto 4) moet ook gewijzigd worden (dat zal allicht het moeilijkste zijn, met een texteditor heb ik al in de file zitten kijken daar kan het nummer opgespoord worden.
  • En als laatste zou er dan van de advertentie met nieuwe nummer een print moeten gemaakt worden.

[img:f72be06f36]http://users.pandora.be/didjee/map_structuur2.jpg[/img:f72be06f36]

Zo zie ik het momenteel, maar ik weet niet of dit mogelijk is via Applescript, via Quickeys heb ik ook al zitten zoeken maar dat lukt niet.

THX
D

uhmm, ik zou je graag willen helpen, maar ik snap er helemaal niets van :x Wat wil je nu precies??

Alle bestanden moeten automatisch een nieuwe naam krijgen, en in een
andere map worden geplaatst ofzo?

• Joram

Ja, ik weet het, hiet is niet eenvoudig uit te leggen...

Ik heb vb. een advertentie met nummer 123, deze nummer wordt toegekend aan: de bestandsnaam, de map waar de advertentie in staat, en in de advertentie staat een nummertje (bij druk kan dan gemakkelijk de advertentie teruggevonden worden).

Iedere maand moeten een paar advertenties een nieuw nummer krijgen, dus de volgende maand wordt advertentie nummer 123 vb. 234, ik zoek nu een script die deze handeling automatisch kan doen, m.a.w. de inhoud van map “123” moet gekopieerd worden naar “234” (map moet aangemaakt worden) daar moet dan de file “123” gerenamed worden naar “234”, en het nummertje in de advertentie moet dan ook aangepast worden.

Hopelijk is dit iets duidelijker :mrgreen:

Ik denk dat je dat script zelf zou moeten maken :(

Ik ben geen kenner van applescript, maar een oud collega van me heeft precies hetzelfde
gedaan als wat jij nu wilt:

Hij had 2 scripts die in elkaar overliepen;

• script 1 hield een map in de gaten, waar de klanten (dmv een speciaal gemaakte website)
    xml-bestanden konden aanleveren met de nieuwe nummers cq informatie.
  • script 1 ‘pakte’ die info uit het xml-bestand, en paste de mappen aan.
  • aan het eind van script 1 (anders wordt het script te lang, en loopt het niet zo lekker soepel meer)
    riep script 1 script 2 aan.
  • script 2 sprak quark xpress aan, die het oude document opende, en de tekst veranderde.
  • Daarna werd d.m.v. script 2, het document onder de nieuwe naam opgeslagen…
    die nieuwe naam haalde script 2 uit de nieuwe naam van de al aangepaste map

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is… meer dan dit weet ik er ook niet van geloof ik.
Scripttaal ken ik namelijk niet, maar er is me wel eens uitgelegd in moerstaal wat het
script deed.

Groeten,
Joram

ja dat ik hetzelf ga moeten maken weet ik 8) :lol: maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is met applescript, of ben ik beter af met een andere taal?

Alvast bedankt voor de reacties! :mrgreen: