Appletalk vs. persoonlijke bestandsserver

in os9 kon ik via appletalk met andere macs files rond sturen. nu doe ik dat via Persoonlijke bestandsserver. die Persoonlijke bestandserver heb ik uit gezet, maar nu zie ook in de prefpane netwerk ook nog een optie voor appletalk staan. waar dient die optie voor??

De Persoonlijke Bestandserver van OS X maakt gebruik van Samba.

Als je nog oude macs in je netwerk gebruikt kan je AppleTalk gebruiken om met die machines bestanden te delen.

[quote:a0f6132449="mdd"]De Persoonlijke Bestandserver van OS X maakt gebruik van Samba.

Als je nog oude macs in je netwerk gebruikt kan je AppleTalk gebruiken om met die machines bestanden te delen.[/quote:a0f6132449]
samba was geloof ik alleen voor windows bestand server…

Het SMB protocol zit standaard windows. Maar twee mac os x machines met samba erop communiceren net zo makkelijk als met appletalk.

Samba is ontwikkeld voor unix achtige systemen om bestanden te delen met windows. Overigens heeft samba veel voordelen t.o.v. appletalk.

Voor meer info zie http://www.samba.org

Volgens mij maakt de persoonlijke bestandsserver geen gebruik van samba maar van AFP (apple filesharing protocol) Deze kan zowel via appletalk lopen als via TCP/IP. De laatste geniet de voorkeur omdat appletalk nogal chatty (lullerig) is. Het mooie van appletalk was natuurlijk dat nieuwe nodes zichzelf aanmelden op alle andere macs. Dit betekende de eerste vorm van zero configuration networking. TCP/IP doet dit niet, maar daar hebben we nu weer Rendezvous voor :D