AppleWorks 6.2.9 opent met Tekst Editor

Wat ik ook doe, een AppleWorksdocument opent altijd in Voorvertoning, tenzij ik via het selecteren van het doc. en Appletje-i dit wijzig in 'openen met AppleWorks'. Wel een vervelende bezigheid om zo alles een voor een in orde te brengen. Wat moet ik doen opdat alles wat ik opsla in AppleWorks ook meteen weer in het juiste programma opent?

Rechtzetting: de AppleWorks documenten openen in TekstEditor en niet zoals gemeld in Voorvertoning. Sorry.

[mod:9ee84e5c26=“iRuben”]Voor de duidelijkheid ook de titel maar even aangepast dan. :wink: PS: Dit kun je in het vervolg ook eventueel zelf doen door simpelweg je eerste bericht aan te passen.[/mod:9ee84e5c26]

Daar had [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19744&highlight]Herbert Blankenstein[/url] ook al last van. :D

Heb je dit met alle appleworks-documenten, dus zelfs de *.cwk bestanden? Als dit met *.doc of *.rtf gebeurt is het eigenlijk wel logisch dat het met tekst-editor geopend wordt. Tekst-editor gaat beter met docs om.

[quote:3b4d76aa7e="Elstar"]Daar had [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19744&highlight]Herbert Blankenstein[/url] ook al last van. :D

Heb je dit met alle appleworks-documenten, dus zelfs de *.cwk bestanden? Als dit met *.doc of *.rtf gebeurt is het eigenlijk wel logisch dat het met tekst-editor geopend wordt. Tekst-editor gaat beter met docs om.[/quote:3b4d76aa7e]
idd ook met de .cwk bestanden.

Via appeltje-i en openen met kan je toch selecteren dat alle soortgelijke documenten met Appleworks moeten worden geopend?...

[quote:0417ae1378="Sikko"]Via appeltje-i en openen met kan je toch selecteren dat alle soortgelijke documenten met Appleworks moeten worden geopend?...[/quote:0417ae1378]

Dat werkt idd. Tnx. Gek eigenlijk dat een mens zo’n eenvoudig middeltje niet kent. 'k Vraag me toch wel af waarom dat standaard niet meteen goed is.

Blijkbaar heb je het zelf ooit veranderd. Hier werkt alles wel goed.

[quote:b6c55e6b51="Elstar"]Blijkbaar heb je het zelf ooit veranderd. Hier werkt alles wel goed.[/quote:b6c55e6b51] Neen hoor, gewoon geïnstalleerd en geüpdatet.

Soms is de voorkeur-instelling idd niet wat je zou willen. Een half jaar geleden nog werden bij mij PDF-documenten standaard geopend met Acrobat Reader en niet met Preview. Gelukkig zag ik vorige week dat dit in de huidige standaard-installatie is veranderd. Altijd wanneer ik iemand die nieuw is met OS X of met een Mac, wijs ik ff op de mogelijkheid om [b:d801d72d18]alle[/b:d801d72d18] documenten van een bepaald type te laten openen met een specefiek programma. Een weetje...

Tnx folks. Systeem 10 is idd redelijk nieuw voor me. 't Blijft een goede tip, dat 'openen met'.