AppleWorks tekst op scherm aanpassen

Wie kan mij, als beginnende Mac gebruiker, weer een stapje verder helpen? ik gebruik de tekstverwerker van AppleWorks voor incidentele briefjes etc. Op zich gaat dat wel goed, alleen... standaard zijn de lettertjes op het scherm van mijn iBook 14" zo klein! Ik moet ieder nieuw document de 'zoom factor' van 100 naar 130% zetten. Tot nu toe heb ik nog niet kunnen vinden hoe ik dat in een of andere instelling kan vast zetten voor toekomstig gebruik. Wie weet een oplossing?

Alvast bedankt,
Hans :mrgreen:

[quote:359aff5bc0="Peter O"]Hallo Jeneverstoker! Je moet eerst, voordat je begint te typen onder de preferences je standaard lettertype en de grootte nvullen![/quote:359aff5bc0]

Dag Peter,
Bedankt voor je reactie. Helaas is dat niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb in de preferences inderdaad een lettertype en grootte ingesteld (Arial 12 in dit geval, omdat Helvetica er in AppleWorks niet uit ziet). De pagina die AppleWorks op het scherm zet (en onder in het beeld, bij de ‘berg-icoontjes’ aangeeft als 100%) neemt maar de helft van mijn 14" beeldscherm in beslag. En dan worden die lettertjes op het scherm nog knap klein terwijl ze er na printen op papier heel normaal uit zien. Het gaat hier dus om de schermweergave. Ik wil die standaard op -pakweg- 130% hebben staan. Maar hoe dat moet…

Hans

[quote:1451c50b15="Peter O"]Hallo Hans,

Heb je al geprobeerd om onder “File” naar “Page setup” te gaan en daar dat percentage in te vullen? Dan moet het volgens mij opgelost zijn. Gr. Peter[/quote:1451c50b15]

Hoi Peter,

Dat had ik niet geprobeerd. Gauw maar even gedaan om te ontdekken dat het effect precies het tegenovergestelde is van wat ik wil. Door hier 130% in te stellen wordt het tekstvenster niet breder gemaakt maar de weergave van het papier juist smaller.
Misschien is het mogelijk om een eigen template te maken met de juiste instelling. Het valt me op dat een eenmaal opgeslagen document wel weer wordt ingeladen met de eenmaal ingegeven instellingen. ik blijf nog even zoeken… (en iedere suggestie is welkom).

Hans

[quote="jeneverstoker"][quote:4e5d6d3361="Peter O"] Misschien is het mogelijk om een eigen template te maken met de juiste instelling. Het valt me op dat een eenmaal opgeslagen document wel weer wordt ingeladen met de eenmaal ingegeven instellingen. Hans[/quote:4e5d6d3361]

OK, dit blijkt inderdaad te werken: ik heb een leeg tekstdocument ingesteld zoals ik het op het scherm wil hebben. Dat vervolgens opgeslagen als modelbestand (template). Het is nu keurig op te halen vanaf het tabje modelbestanden.

Hans