applicatie crasht als via finder schijf wordt geselecteerd

Stel ik werk in Word en wil een document openen. Vanuit het finder venster selecteer ik dan links boven mijn data schijf maar zodra ik dat doe crasht gelijk de applicatie, deze wordt dan gelijk verlaten dus geen freeze oid.

Dit kan ik trouwens vanuit verschillende andere applicaties reproduceren…

Ik heb op die extra harde schijf (die er al een jaartje inzit) repair disk gedaan, maar tiger vond niets bijzonders…

Iemand een idee wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen??

Je hebt de permissies herstelt met schijfhulpprogramma? (ik weet niet hoe tiger dat noemt in het engels..)

ik heb precies ditzelfde gehad met mijn fontsmap.
Na permissies herstellen ging dat goed, maar als je dat al gedaan hebt heb je erg weinig aan me gehad.

ja, repair permissions met disk utility, helaas geen effect.

ook com.apple.finder.plist en com.apple.sidebarlists.plist getrashed, heaas ook geen effect.
ik heb trouwens gemerkt dat ook als ik file, save as probeer te doen het probleem optreedt.

Het heeft dus echt te maken als je er een interactie vanuit de applicatie naar de specifieke schijf via de Finder plaatsvindt. Als iemand nog een idee heeft…

Dat Schijfhulpprogramma/Diskutility niets kan vinden, wil nog niet direct zeggen, dat er niets mee aan de hand is. Het is echt een licht gewicht wat betreft het repareren, het voordeel daarvan is dat het ook niet zomaar je systeem kapot maakt. :D

Heb je binnen een andere gebruiker precies hetzelfde? Is het iets wat optreedt sinds de installatie van iets specifieks? Wat wordt er gemeld in de log-files via Console? Heb je DiskWarrior of TechTool Pro, met de laatste versie van één van beide kun je de directory herstellen, wellicht lost dit je probleem op.

Over Techtool las ik nogal wat onaangename berichten, dus ik heb vanmiddag Diskwarrior oline gekocht in de hoop dat dat het probleem zou oplossen, maar helaas.....

Heb een andere gebruiker aangemaakt, maar dat geeft ook hetzelfde probleem.
Laatste wat ik geinstalleerd heb was 10.4.5 maar kan me niet herinneren of het direct daarna verkeerd ging en dat die update dus de oorzaak is.
Via de Console heb ik gekeken maar er wordt niets vastgelegd van het eruit klappen.

Hmm, dat is minder... :? Tja, als het probleem zich ook bij een andere gebruiker voordoet, zou je al snel aan een fout in je systeem denken. Heb je de ComboUpdater van 10.4.5 gebruikt voor de installatie van de update? Download de ComboUpdater en installeer deze eroverheen, misschien dat het helpt. :?

Die Dataschijf, is dat een externe schijf?

S.M.A.R.T.-status gecheckt?

[quote:7c63510a04="JeePee"]Hmm, dat is minder... :? Tja, als het probleem zich ook bij een andere gebruiker voordoet, zou je al snel aan een fout in je systeem denken. Heb je de ComboUpdater van 10.4.5 gebruikt voor de installatie van de update? Download de ComboUpdater en installeer deze eroverheen, misschien dat het helpt. :?

Die Dataschijf, is dat een externe schijf?[/quote:7c63510a04]

2e ingebouwde schijf in m’n G5; Heb de combo updater er nog overheen geinstalleerd, maar wederom helaas ook geen succes :roll:

@Oppie
ja de status staat op SMART bij repair disc

hier nog even voor de duidelijkheid het “effect” in beeld:
http://www.conedm.nl/images/fout_data_schijf.mov

[quote:1ffd506b31="EwaldK"]@Oppie ja de status staat op SMART bij repair disc[/quote:1ffd506b31] ???

S.M.A.R.T.-status staat in Schijfhulpprogramma… Wat staat daar?

[quote:bbf3f0793b="Oppie"][quote:bbf3f0793b="EwaldK"]@Oppie ja de status staat op SMART bij repair disc[/quote:bbf3f0793b] ???

S.M.A.R.T.-status staat in Schijfhulpprogramma… Wat staat daar?[/quote:bbf3f0793b]

sorry, ik bedoelde idd Disk Utility…hij staat op Verified.

Dan is schijf in ieder geval nog niet aan het kapot gaan, althans volgens zijn BITE (build in test equipment).

Heb je nog een andere Mac of ken je iemand in je omgeving die er eentje heeft. Probeer daar dan eens van op te starten en je Dataschijf te benaderen via FireWire en probeer dan hetzelfde. Als die ook crashes geeft, dan zou je zeggen dat het wel aan je Dataschijf moet liggen. :? Wellicht je data even overklonen, schijf wissen (kies voor omzetten in nullen, kan helpen) en data terugplaatsen. :|

Denk inderdaad dat er weinig meer opzit dan a./ HD formatteren en data terugzetten en als dat niet werkt b./ Tiger van scratch af aan installeren

Scenario B. is wel het “nightmare scenario”: ik heb recentelijk al een fresh install moeten doen omdat Logic niet meer werkte na de upgrade van Panther naar Tiger.
Het is dat ik geen zin heb om een ander audio software programma te gaan gebruiken anders was ik ws naar het Win-platform geswitcht :?

Ho, ho... Probeer het eerst eens in een andere gebruiker. Geeft ie daar hetzelfde probleem of niet?

Verder kun je dmv een ‘Archiveer & Installeer’ simpel een nieuw OS erop zetten, met behoud van je gegevens en instellingen.

[quote:60181524e5="Oppie"]Ho, ho... Probeer het eerst eens in een andere gebruiker. Geeft ie daar hetzelfde probleem of niet?

Verder kun je dmv een ‘Archiveer & Installeer’ simpel een nieuw OS erop zetten, met behoud van je gegevens en instellingen.[/quote:60181524e5]

Ja met een andere gebruiker had ik hetzelfde probleem. Zal vandaag maar even een FW HD kopen om een back up te maken van de HD en dan opnieuw formatteren…
Ik laat wel even weten of het allemaal lukt. Bedankt voor jullie hulp zover.

[quote:14aa26e95c="Oppie"]Ho, ho... Probeer het eerst eens in een andere gebruiker. Geeft ie daar hetzelfde probleem of niet?[/quote:14aa26e95c] :D Dat had ik al gevraagd, maakte niet uit. [quote:14aa26e95c="Oppie"]Verder kun je dmv een 'Archiveer & Installeer' simpel een nieuw OS erop zetten, met behoud van je gegevens en instellingen.[/quote:14aa26e95c] Daarom vond ik het interessant om te weten of vanaf een andere Mac precies hetzelfde probleem optreedt, want dan zal een Archiveer & installeer niet veel opleveren, denk ik... :?

Maar goed kun je het vanaf een andere Mac proberen? :expressionless:

Vanmiddag de HD gewist (alle bits op zero) en vanaf backup disc alles weer teruggezet. Gelukkig lijkt alles nu weer te werken..