Apps leren maken.

Hallo ik ben 16 en ik zou graag in de toekomst apps gaan schrijven. Hoe begin ik hier nu aan vanaf nul? Wat voor boek(en) moet ik kopen?(Nederlands bij voorkeur.)
Ik heb buiten wat basis HTML geen enkele programmeer ervaring.
Alvast bedankt voor de hulp.

Leer eerst programmeren, bijvoorbeeld in Java.

Wat voor apps? Mac, iOS, Android ?

iOS, eigenlijk wil ik leren programmeren over het algemeen maar met als doel iOS apps maken.

Er zijn al een hoop draadjes in dit forum van mensen die willen beginnen met programmeren. Zoek daar eens naar, daar staan een hoop tips in. Als je alleen voor iOS wilt gaan programmeren, kun je op dit moment denk ik het beste Swift gaan leren, dat is er speciaal voor gemaakt, en is de toekomst. Je kunt er al veel over vinden op de developer website van Apple, en er zullen de komende maanden genoeg boeken over Swift uitkomen. Alleen niet in het Nederlands ben ik bang.

Voor ios: check eens: https://m.youtube.com/playlist?list=PLF39B202AFE5C9362

Ik had ergens een videootje gezien over die nieuwe programmeertaal Swift van Apple en wat ik wel grappig vond is dat je gewoon Emoticons en Chinese tekens kunt gebruiken in je broncode.

Je hebt er geen ene * aan maar toch wel stoer dat het kan wat zoiets zie je nergens.

Tom, als het in het Nederlands moet (wel een beetje reclame voor eigen toko, maar goed): www.iosacademie.nl

Ik ben bezig met een nieuw boek over iOS 8 App development, maar inderdaad nog niet met Swift - die taal is simpelweg nog een beetje teveel in ontwikkeling. Dus dat wordt nog even Objective-C.

@Shmoo: wat die emoticons betreft ben ik het met je eens. Maar die Chinese tekens is natuurlijk echt handig als je Chinees bent :slight_smile:

Je kan dan zeker ook trema’s, accenten en andere friemeltjes gebruiken? Dat staat wel zo netjes. Ik programmeer gewoonlijk in het Engels maar soms is het handiger om niet te vertalen. Wij gebruiken ze niet veel maar er zijn talen met veel accenten en dan lijkt het me wel leuk dat je correct kan spellen met ç, é, æ, ü, ß, ñ enz.
Wat doet ≠, ≤ en ≥?

Willemien, dit werkt prima:

import UIKit

var çéæüßñ = "Hallo!"

println (çéæüßñ)

Maar ≠, ≤ en ≥ zijn gereserveerd. Die kun je dus niet in variabelenamen gebruiken.

[quote=rsluman url=http://www.onemorething.nl/community/topic/apps-leren-maken/#post-2733209 time=1411126482]Tom, als het in het Nederlands moet (wel een beetje reclame voor eigen toko, maar goed): --link verwijderd–
[/quote]

Beetje slordig dat die link dan niet werkt :grin:

@koen Ja, maar daar kan ik verder weinig aan doen. Ik zag dat de link het niet deed (ik heb hem gewoon binnen een URL-tag geplaatst en toen werd hij dubbel neergezet), maar ik kan mijn oorspronkelijke bericht niet meer wijzigen en ook niet verwijderen, helaas.

Je kunt je bericht aanpassen of verwijderen door op je avatar te klikken.

En eigenlijk mag je hier geen reclame maken. :wink:

Dank, ik was er zelf nooit opgekomen om op die avatar te klikken.

Met Swift kun je toch ook Mac OS X apps maken en niet alleen iOS toch ?

Het is toch een complete vervanger van Object C of hoe dat heet… Ik heb nog een paar dagen tegoed op mijn Lynda.com abonnement en kreeg net een mailtje dat ze een Swift Essential Training hebben uitgebracht dus misschien is dat wel leuk om eens naar te kijken maar dan moet het wel voor beide platformen zijn natuurlijk.

@tomc
In de App Store vind je Codecademy. Dit is een leuke app om de basis van programmeren te leren. Als je dit doorhebt, snap je de tutorials op internet veel beter. En dan kun je stap 2 zetten naar iOS. :slight_smile:

Als je wilt leren programmeren, ik ben op Bol.com meerdere boeken tegengekomen. Je kunt daar eens kijken. Voor andere methodes zoals app makers etc. kun je eens kijken op sites als Fisherland.nl. Succes ermee!

https://medium.com/@sandofsky/how-to-learn-ios-development-13158b68a57b#.ae69ga8aa