Architecten input gevraagd

Een goede vriend van me wil voorzichtig beginnen met zijn eigen architectenbureau. Hij werkt nu nog bij een groot bureau, maar heeft heeft een paar klussen gekregen. Mijn vraag is nu, als hard-core macuser, kan hij een mac gebruiken terwijl de rest van zijn wereld Autocad gebruikt? Hij heeft vroeger al Minicad gebruiktop de mac, en wil dolgraag weer een mac gebruiken, maar is dat realistisch? Kan hij zijn ontwerpen die hij op de mac heeft gemaakt probleemloos naar de andere partijen afleveren, en kan hij dan de bestanden die hij van de AutoCad gebruikers terugkrijgt gebruiken? Oftewel; is er een MS-Word-like compatibility met AutoCad voor de mac? Ik zou graag weer een zieltje winnen voor de Mac gemeenschap namelijk :wink:

Ik heb al gegoogled totdat ik een ons woog en ook dit forum gesearched. Ik weet dat Vectorworks voorheen MiniCad is, maar ik heb nog nergens een real life Switcher story gezien.

Een kennis van mij werkt bij Cees Dam (nogal bekend geloof ik http://www.damenpartners.nl/) Hij bekleed daar een redelijk hoge functie. Zelf zit hij volgens mij niet meer zoveel achter de tekentafel maar hij heeft mij verteld dat ze daar allemaal PC's hebben.

Zelf heeft hij net een nieuwe PC aangeschaft, voor prive gebruik welliswaar, maar toch ook om er af en toe eens een document op te openen. Ik heb natuurlijk geprobeert om hem een een mooie imac 17" aan te praten maar op zijn werk zijden dat hij toch beter een pc kon nemen, dus ik denk dat die boy die zelf een bedrijf wil beginnen ook beter een pc zou kunnen nemen ookal zeg ik zelf wrom geen mac?!

Uiteraard is het financieel gezien ook voordeliger om een PC aan te schaffen want deze zijn toch goedkoper, en dit is in een beginnend bedrijf belangrijk lijkt mij. :roll:

Neem mij niet kwalijk als ik totaal ongelijk heb… Een andere kennis is beeldend kunstenaar en die tekend mooie dingen in vectorworks op zijn G4… hij werkt al zijn hele carriere met een mac dus of je nu echt een pc nodig hebt voor dit soort werk, ik vraag het me af. De compatibiliteit tussen dat soort bestanden openen op een mac of windows bak schijnt niet zo goed te zijn heb ik gehoord…

Bedankt voor je reply ParadoX :D Die vriend van me zit in een gelijksoortige positie als die kennis van je. Je hebt helemaal gelijk....alle omstandigheden schreeuwen om een PC. Probleem is dat zijn vriendin net op de mac over heb kunnen halen, en hij is ook een mac-fan. Hij wil dolgraag een mac gebruiken. Ik had gehoopt dat ze beide dan die mac kunnen gebruiken.

Ik ben geen architect, maar ben niet zo lang geleden voor mezelf begonnen (watermanagement) en werk verder in een windows only wereld. PDF en Office geeft bij mij prima uitwisseling met opdrachtgevers, gelukkig. Maar belangrijk voor mij was dat als je er vanuit gaat dat je alle software legaal wilt hebben, een mac goedkoper uitvalt dan een windows pc. Voor windows kan je natuurlijk bijna alles zo 'gratis' van het net plukken. Er zijn namelijk een paar open source pakketten die voor mij op een mac goed werken en waarvoor het pc alternatief erg duur is (bijv. octave €0 vs. matlab €8.000 en grass €0 vs. arcview €10.000 al is die laatste niet helemaal eerlijk omdat arcview veel gebruikersvriendelijker is). Dan valt de afweging al snel op de mac. En de afwezigheid van virussen, driver problemen e.d. maakt dat ik op de mac productiever kan zijn dan met windows (ik heb geen helpdesk binnen het bedrijf).

Linux was qua aanschaf goedkoper geweest, maar dan was ik (veel) meer tijd kwijt geweest aan het inrichten en onderhouden van die vrij ondoorzichtige lappendeken van programma’s die linux nog steeds is. En dat is me ook wat waard.

Als de voor hem essentiele pakketten alleen onder windows draaien is er geen keuze, maar als er goede, werkbare alternatieven zijn, zou ik altijd een appletje aanbevelen.

Misschien ook goed te weten dat de mensen van de Bouwkunde faculteit in Delft in meerderheid met een mac werken. Juist de architecten, dus. Maar of dat ook met AutoCAD vervangers is… (kom zelf van de buren van Civiele Techniek)

update: even zoeken op de apple website levert ArchiCAD en Vertorworks architect op, die er uitzien als serieuse programma’s. Misschien is dat een ingang?

Op de Apple site vond ik een leuk artikel: [url]http://www.apple.com/nl/pro/design/doll/[/url]

vectorworks wordt ook door verschillende architektenbureaus gebruikt

Als je mensen kent die met de verschillende platforms werken, vraag hen dan eens een oud project gemaakt in de verschillende programma's en probeer ze eens uit te wisselen met elkaar. Dat is de enige manier waarop je het echt zult te weten komen

Ja en je kan ook eens CAD in typen in de zoekfunctie van dit forum!

Sinds ik een PowerBook heb waarop Maya, VectorWorks en Illustrator draait, heb ik die PC bak alleen nog maar aan staan als ik wat mooie muziek wil downloaden...

Verder heb ik vernomen dat in Belgie de Mac met VectorWorks juist ‘de standaard’ is…

Maar hier mijn punt: Het maakt eigenlijk niks uit! Hoewel… Ik ben er zeker van dat een Apple je nooit tegen zal vallen, want z’n OS is superieur!

Hm… Er wordt vaak gevraagd: “Waarom zou ik 'n Mac kopen? Wat is daar zo goed aan?” Toch?
Ik ben erachter gekomen wat werkelijk het juiste antwoord is: Het is niet de Mac die zo goed is [ook!], maar degene die 'm koopt… [jullie! :]

In die zin is het dus een loze discussie: ‘Wel/Geen Mac’… En wat blijkt?.. Het zijn vaak ook de meest loze, irritante, domme ‘discussies’…

[quote:afba7e57dd="CubeOwner"]Mijn vraag is nu, als hard-core macuser, kan hij een mac gebruiken terwijl de rest van zijn wereld Autocad gebruikt? Hij heeft vroeger al Minicad gebruiktop de mac, en wil dolgraag weer een mac gebruiken, maar is dat realistisch? [/quote:afba7e57dd] Ik vraag het me af of de rest van zijn wereld wel autocad gebruikt. Ik zie voor mijn werk veel presentaties van architectenbureaus en je moest eens weten hoe vaak ik ze met een 12" laptop binnen zie lopen om de presentatie in keynote te doen. Bovendien ontvangen wij regelmatig tekeningen die in Vectorworks gemaakt zijn.

Wij werken hier op ons bureau met [url=http://www.graphisoft.com/products/archicad/]ArchiCAD[/url]. Voor files uit te wisselen naar de PC-wereld gebruiken we het dwg-formaat (AutoCAD). We krijgen hier ook geregeld plannen binnen die gemaakt zijn in AutoCAD en die kunnen we probleemloos importeren. Layers, penkleuren en lijntypes kan je aanpassen naar wens bij het importeren zodat er normaal gezien niets verloren gaat. Een ander alternatief is [url=http://www.nemetschek.net/vectorworks/index.html]VectorWorks[/url]. Beide programma's zijn van opzet hetzelfde: je kan zowel in 2D tekenen als direct in 3D.

Vectorworks kan perfect om met bestanden van autocad. Andersom is het een probleem maar Vectorworks kan dan weer alles exporteren naar DWG en DXF dus dat is ook opgelost. Ik zie geen reden om over te stappen naar PC. Vectorworks is sowieso superieur ten opzichte van autocad en dan heb je nog een een vele betere computer erbij! Een mac kopen zou ik zo zeggen. Niet vergeten dat er toch wel heel wat architectenbureaus met mac en vectorworks werken. www.architosh.com

MAC+VECTORWORKS!!!

ik had ook een CAD prog nodig voor school (elektrisch en mechanisch tekenen) en heb de studentenversie van vectorworks gekocht (250€!) heel veel problemen mee gehad

1. als je afprinte kwam er bovenaan en onderaan “Vectorworks Educational Version” te staan
  2. meeste symbolen en functies zaten er niet bij omdat het niet de “volledige” versie was
  3. telkens ik iets wou opslaan stopte vectorworks er gewoon mee
  4. ALS het al gelukt was om iets op te slaan en je wou dit na een paar veranderingen nogs opslaan stopte vectorworks er -weer- mee en was de opgeslagen file corrupt
    5 een paar mails gestuurd naar vectorworks en die weigeren te helpen tot ze het registratieformulier hebben (dat nergens te vinden is)
  5. je had zo’n lelijk usb key-ding nodig anders starte vectorworks op onder demo mode
  6. als je bestanden in DWG formaat opende kwam er telkens een error dat de lettertypes niet konden ingelezen worden en kwamen dus sommige namen en afmetingen er niet bij
    8 layers in vectorworks zijn niet hetzelfde als layers in autoCAD

het kan natuurlijk ook zijn dat deze problemen zich alleen voordoen bij de studenten versie

[quote:f3928dffa3="iSpons"]ik had ook een CAD prog nodig voor school (elektrisch en mechanisch tekenen) en heb de studentenversie van vectorworks gekocht (250€!)[/quote:f3928dffa3] hier kost een educatie-versie slechts 75 euro denk ik voor 3 jaar

[quote:f3928dffa3=“iSpons”]1. als je afprinte kwam er bovenaan en onderaan “Vectorworks Educational Version” te staan[/quote:f3928dffa3]
dat is bij Autocad ook zo

[quote:f3928dffa3=“iSpons”]4. ALS het al gelukt was om iets op te slaan en je wou dit na een paar veranderingen nogs opslaan stopte vectorworks er -weer- mee en was de opgeslagen file corrupt[/quote:f3928dffa3]
Blijkbaar is er toch iets mis met je computer dan, normaal gezien werkt vectorworks perfect

[quote:f3928dffa3=“iSpons”]5 een paar mails gestuurd naar vectorworks en die weigeren te helpen tot ze het registratieformulier hebben (dat nergens te vinden is)[/quote:f3928dffa3]
ligt dat niet aan jou??

[quote:f3928dffa3=“iSpons”]8 layers in vectorworks zijn niet hetzelfde als layers in autoCAD[/quote:f3928dffa3]
dat kan je perfect instellen!!! layers en classes zijn veel geavanceerder bij Vectorworks

beter eerst eens goed documenteren vooraleer een goed programma af te breken

[quote="rorooke"][quote:3ca687e650="iSpons"]ik had ook een CAD prog nodig voor school (elektrisch en mechanisch tekenen) en heb de studentenversie van vectorworks gekocht (250€!) hier kost een educatie-versie slechts 75 euro denk ik voor 3 jaar[/quote:3ca687e650] ik heb het aangevraagd in mechelen BIJ vectorworks en daar was het MET studenenkorting 250€

[quote:3ca687e650=“rorooke”]1. als je afprinte kwam er bovenaan en onderaan “Vectorworks Educational Version” te staan
dat is bij Autocad ook zo[/quote:3ca687e650]
Bij autocad nooit problemen gehad…

[quote:3ca687e650=“rorooke”]
4. ALS het al gelukt was om iets op te slaan en je wou dit na een paar veranderingen nogs opslaan stopte vectorworks er -weer- mee en was de opgeslagen file corrupt
Blijkbaar is er toch iets mis met je computer dan, normaal gezien werkt vectorworks perfect
[/quote:3ca687e650]
er is niets mis met mijn mac alle andere programma’s werken perfect enkel vectorworks

5 een paar mails gestuurd naar vectorworks en die weigeren te helpen tot ze het registratieformulier hebben (dat nergens te vinden is)
ligt dat niet aan jou??[/quote:3ca687e650]

als ik 250€ Betaal voor een programma die niet half werkt heb ik denk ik wel recht op hulp
8 layers in vectorworks zijn niet hetzelfde als layers in autoCAD
dat kan je perfect instellen!!! layers en classes zijn veel geavanceerder bij Vectorworks

beter eerst eens goed documenteren vooraleer een goed programma af te breken[/quote:3ca687e650]

Mss wel geavanceerder maar daarom niet beter wat ben je ermee als andere programma’s er niet mee overweg kunnen?

U heeft mss wel een goede versie van vectorworks wrs de duurdere én volledige versie
maar wat de studentenversie betreft hebben ze niet veel moeite gedaan

[quote:a3d88d3a13="ParadoX"]Uiteraard is het financieel gezien ook voordeliger om een PC aan te schaffen want deze zijn toch goedkoper, en dit is in een beginnend bedrijf belangrijk lijkt mij. :roll: .[/quote:a3d88d3a13] Misschien iets off-topic, maar ik heb juist (ruim 10 jaar geleden) bij de start van mijn onderneming op advies van een vriend in Mac's geinvesteerd, en heb me volledig kunnen constreren op mijn werk (en klanten) en niet op allerlei sores die je zoal kunt hebben met een PC. Per saldo heb je dan ook geen extra kosten voor onderhoud ed. en is per saldo een Mac goedkoper en een aantal zorgen minder die vooral in het begin helemaal niet kunt gebruiken, want er komt toch heel wat op je af als startend ondernemer.

My two €-cents :innocent: