Archive and Install vragen

Vast wel eerder gesteld, deze vragen, maar met de zoek functie heb ik ze niet kunnen vinden (als er al een topic mijn vragen beantwoord, hoor ik het graag).

Daarom:

Ik heb Tiger gekocht en wil graag een “Archive and Install” uitvoeren, maar dit vroeg ik me af:

1. Wat wordt er nou gewist bij zo’n Archive install?
  2. Kun je als je je bestanden hebt overgezet naar Tiger het oude “spul” weg doen? En heeft dit dan uiteindelijk het zelfde effect als een clean install?
  3. Worden de kleur- en andere instellingen weer automatisch toegepast op Tiger, of is het gewoon een helemaal schoon systeem zonder dingen overgenomen te hebben?

Alvast bedankt!

Ik heb zelf een dramatische archive and install achter de rug. Uit eindelijk kwam ik uit op een schone install na het veilig stellen van mijn data.

[quote:eb34bba632="Sybren"]1. Wat wordt er nou gewist bij zo'n Archive install?[/quote:eb34bba632] Niets. Je oude Systeemmap en je gebruikers mappen worden apart gezet voor later. Vervolgens wordt een volledig vers OS op je schijf gezet. Daarna worden relevante zaken uit je oude Systeemmap teruggezet, zoals voorkeuren. De gebruikers informatie wordt ook teruggezet, zodat je weer met je oude documenten aan de slag kunt. Zelfs je gebruikersvoorkeuren staan weer netjes terug. Het enige dat ik tot nu toe niet terug heb gevonden zijn zelf geïnstalleerde regelpanelen zoals FruitMenu. [quote:eb34bba632="Sybren"]2. Kun je als je je bestanden hebt overgezet naar Tiger het oude "spul" weg doen? En heeft dit dan uiteindelijk het zelfde effect als een clean install?[/quote:eb34bba632] Dat kan. Ik wacht meestel een paar weekjes, totdat ik zeker weet dat ik niets meer mis van de oude omgeving. Daarna gooi ik het weg. Makkelijke herkenbaar allemaal, want het komt in een map "previous system". [quote:eb34bba632="Sybren"]3. Worden de kleur- en andere instellingen weer automatisch toegepast op Tiger, of is het gewoon een helemaal schoon systeem zonder dingen overgenomen te hebben?[/quote:eb34bba632] Ja, zie eerder antwoord.

Zoals de naam al aangeeft wordt er niets gewist. Je oude systeem wordt gearchiveerd in een map Previous system. Als alles goed is gegaan kun je deze desgewenst weggooien. Als je dat wilt worden je mailbestanden en netwerkinstellingen geimporteerd naar Tiger. Ik weet niet of alle gebruikersinstellingen worden meegenomen, maar ik heb zelf geen omissies gemerkt. Het enige verschil is dat je met een clean install ook nog eens je harde schijf laat formatteren. Het staat overigens allemaal duidelijk uitgelegd op www.apple.com.

Als je Mac OS X opnieuw installeert omdat je problemen hebt in je gebruikersaccounts, helpt een archive and install dus niet zonder meer. Je gebruikersinstellingen die bijv. in je Library/bibliotheek staan worden desgewenst overgekopieerd naar je nieuwe Home. Dat soort problemen is dan ook beter op te lossen door onder meer pref's in je library/bibliotheek te wissen.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk toch dat ik een clean install ga uitvoeren, omdat ik helemaal met een schone lei wil beginnen, en geen instellingen weer wil overnemen. Ik heb mijn iPod gewist en daar kan ik dan mijn home afdeling (Bibliotheek, afbeeldingen, muziek enz.) op zetten.
Na de instantie zet ik het spul weer over wat ik wil hebben.

Gaat dat werken, of zie ik dingen over het hoofd? Gooi ik dan geen belangrijke zaken weg?

gewoon doen :P dan merk je het snel genoeg

[quote:d3f432b5eb="Sybren"]Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk toch dat ik een clean install ga uitvoeren, omdat ik helemaal met een schone lei wil beginnen, en geen instellingen weer wil overnemen. Ik heb mijn iPod gewist en daar kan ik dan mijn home afdeling (Bibliotheek, afbeeldingen, muziek enz.) op zetten.
Na de instantie zet ik het spul weer over wat ik wil hebben.

Gaat dat werken, of zie ik dingen over het hoofd? Gooi ik dan geen belangrijke zaken weg?[/quote:d3f432b5eb]
Wat je dan doet is archive and install, maar dan onhandig. Als je A&I doet zonder een vinkje te zetten bij de optie dat hij de gebruikers- en netwerkinstellingen moet overnemen doet hij hetzelfde, maar dan op je harde schijf.

Ach, doe maar wat je wil, het zal toch wel goed gaan :slight_smile:

dus is archive and install gewoon een clean install waar gewoon vanzelf alle user files in prefs worden terug gezet? maar dan worden alleen de files die in de home map staan terug gecopieert?

Bijna. Dat en dat de bijbehorende user accounts worden aangemaakt, met hun passwords.

Hartstikke handig hoor.

Ja maar een clean install wist ook je harde schijf volledig, dus dat maakt nogal uit.

Ja nou. Veel meer werk om alles terug te zetten. Het volledige systeem wordt opnieuw op de harde schijf gezet, net als bij een clean install. Alleen bij een upgrade worden de gewijzigde bestanden in de bestaande directories gezet, met alle risico's van dien.