Arial 11 anders in Mac dan in windows?

Ik werk op mijn Windows PC met Office/excel en ook op mijn Mac met Office for Mac/excel. Ik heb mijn excelmappen gekopieerd van de windows naar de Mac. Als ik nu echter een bestaand excel bestand open gemaakt in lettertype ARIAL 11 , en als ik in een andere cel een woord of getal tik , dan krijg ik een kleiner en vetter lettertype dan het bestaande. Als ik dan controleer in beide cellen met welke lettertype ik werk dan krijg ik bij beide als lettertype Arial 11 op , terwijl ze toch allebei veel verschillen. Is arial in office/windows dan niet hetzelfde lettertype als in Mac/ Office ? Het is natuurlijk geen mooi gezicht zo'n document met 2 verschillende letter- en getallengroottes door mekaar. Ik heb al eens geprobeerd met het hele document te selecteren en dan alles naar lettertype arial 11 te zetten , maar het verschil blijft bestaan. Heeft iemand hiet een verklaring , of een oplossing voor ?

m vr gr

mowat

http://nl.wikipedia.org/wiki/Arial

Bedankt voor je reactie Xenophon ,

maar de uitleg in Wikipedia dat Arial een lettertype is enz enz. geeft geen antwoord op mijn vraag !

Heeft iemand een verklaring ?

m vr gr

mowat

Wellicht heb je 2 versies van een Arial staan. Probeer anders de Helvetica, die is qua spatiëring ook iets beter.

Een oplossing heb ik niet, maar het is m.i. wel een gekend probleem dat één en hetzelfde lettertype in de Mac-versie afwijkt van de windows-versie. Daardoor krijg je idd soms ogenschijnlijk twee verschillende letters en/of verspringingen in een doc omdat de ene versie wat dikker, groter, ... is dan de andere. Om die reden versas ik mijn documenten van de Mac nr een pc altijd in pdf-formaat. Maar dan kan je natuurlijk er niet meer verder in werken.

Dat probleem kom ik ook wel eens tegen met lettertypen die op beide platforms gelijk zouden moeten zijn. Je kunt het volgende proberen:

Als de windowsversie van jouw arial een ttf font is, dan kun je dat ook gewoon op je mac installeren, want mac leest windows truetype fonts. Dan weet je in iedergeval dat je echt in beide gevallen hetzelfde type hebt.

Je kunt ook op zoek gaan naar een otf versie (Open Type Font) want dat is een platform-onafhankelijk formaat. En daarmee heb ik die problemen nog niet gezien.

Marc.

Voor dingen die je in een tekstverwerker typt en waar je in beide omgevingen aan wil werken, kan ik je [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/LaTeX]LaTeX[/url] aanraden. Dit helpt echter voor de TS niet..

Iedereen bedankt voor de reactie.

Wat betreft het arial type op de windows : dat is Arial.ttf , als ik het evenwel open om de tekens te zien dan staat er bij : Open Type Lettertype.
Normaal zou dit dan voor windows en Mac geschikt zijn ?

Het vervelende is dat ik op de 2 computers aan dezelfde bestanden werk en dan krijg je met letters en cijfers die verschillen natuurlijk een grote hutsepot.
Het eigenaardige is evenwel dat ik het probleem enkel heb in Excel , terwijl ik op de beide systemen ook Word gebruik en daar is er geen probleem.

Of alle exceldocumenten geheel selecteren en omzetten in Helvetica ! Maar da’s natuurlijk heel veel werk , er zitten werkboeken bij van 50 bladzijden en ik denk dat je een lettertype voor elke bladzijde moet aanpassen.

m vr gr

mowat

Je fonts kunnen op verschillende plekken staan [b:1a2d83af0c]als speciale programma font (Windows, Adobe)[/b:1a2d83af0c] vb /Library/Library/ApplicationSupport/Adobe/Fonts/FontsNaam.otf [b:1a2d83af0c]op je user niveau[/b:1a2d83af0c] vb /Users/jenaam/Library/Suitcase Fonts/FontsNaam.ttf [b:1a2d83af0c]op schijfniveau[/b:1a2d83af0c] vb /Library/Suitcase Fonts/FontsNaam.ttf [b:1a2d83af0c]op systeemniveau[/b:1a2d83af0c]: vb /Library/Fonts/FontsNaam.ttf verder heb je nog netwerkfonts en eventueel ook nog OS9 fonts Bij gebruik van bvb een PDF gaat je Mac eerst kijken naar de ingesloten fonts (in de PDF), dan naar de Adobe fonts, je user fonts, algemene fonts enz. Dus zelfs al heb je de gewenste font, dan is het nog altijd belangrijk waar je die hebt geïnstalleerd. Een Fontmanager zoals Suitcase Fusion klaart hier veel op, maar is niet goedkoop Anders, doe zoals Marcz suggereert en gebruik zoveel mogelijk OpenType (.otf)

Blijkbaar heeft de Mac er een nachtje over moeten slapen of in zijn bibliotheken liggen zoeken. Want , deze morgen toe ik hem opstartte werd bij een nieuwe poging ARIAL 11 perfect weergegeven dus identiek aan hetgeen ik in Windows getikt had.

Men zegt wel eens dat de Mac zichzelf aanpast als hij een tijdje rustig op de achtergrond aan zichzelf kan werken , dat zal het dan wel geweest zijn.

Probleem dus opgelost

Nogmaals dank voor alle reacties

m vr gr

mowat