Asus v9999 gamer edition (nvidia 6800)in een powermac G4 G5

Een voorwoord: dit is even een repost aangezien het niet echt onder cpu upgrades valt tevens ben ik niet aan sprakelijk op geen enkele manier voor wat je hier onder te leest of eventuele schade vergoedingen verandwoordelijk ! Het originele artikel kun je hier lezen ik vertaal het alleen maar en ga binnen kort zelf ook aan de slag. http://strangedogs.proboards40.com/index.cgi?board=experiments&action=display&num=1115014231 http://homepage.mac.com/al_olk/PC6800MAC.htm

Op een engels talig forum kwam ik “The italian job” tegen hoe een gewoon goedkoop 6800 pc kaartje kan worden omgetoverd in een nvida ultra mac edition. Waarom zou je dit doen? Hmm de prijs! verschil van bijna de helft en dat is een hoop euro’s!

Een asus pc kaart kan dat? Denken een hoop van jullie?
Ja dat kan! De ASUS V9999 Gamers Edition, welke eigenlijk een gewone 6800 is met 12 pipelines 5 fpus (geen GT of Ultra)
kan worden omgetoverd tot een mac videokaart met een mac bios er in en met iet meer modding veranderen in een gt/ultra (16 pipelines 6fpu’s )en dan met een mac bios er in veranderen in een mac 6800 (gt/ultra)
De asus is een prima kaartje 1 van de beste en heeft bijna de zelfde lay out als de orginele mac kaart vandaar dat deze kaart is gekozen, maar andere kaarten zullen ook wel werken.

Wat kun je van de kaart verwachten? Een super snelle kaart voor G4 machines de kaart die apple nooit uitbrengt maar wel 100 % ondersteud wordt, die eigenlijk niet bestaat maar ja en voor de G5 machines is het een prima kaart die voor een goede prijs

Wat je krijgt is een kaart met 2 x vga kaart
tegenwoordig hebben ze 1 x dvi werkend maar niet op alle merken kaarten . adc via dvi werkt ook

Voor welke machine ? Powermac’s G4 en G5 met een agp poort geteste modellen G4 DA, QS of MDD system powermac G5.
goed nieuws niet?

oke even wat pointers

1. The final version van de kaart 2x VGA of 1 vga en 1 DVI connectie zijn er nog mee bezig.
    Voor 2x vga hoeft het niet een asus kaart te zijn het werkt in principe voor elke kaart ze zijn nog aan het uit zoeken welke kaarten wel en welke kaarten niet de dvi van werkt
  2. Je hebt een pc nodig voor de eerste flash van de kaart latere flashen gebeurt in de mac met de nvflash utility).I
  3. Je zult moeten solderen of een pen met metaal inkt moeten gebruiken
  4. Voor de G5 heb je een T splitter kabel nodig om je dvd speler en je videokaart voeding te voorzien
    5.Deze kaarten zullen erg heet worden denk er aan niets in pci sloten direct naast de kaart te plaatsten denk zelfs aan een koeling mod groter koelblok
  5. Je moet MacOS 10.3.5 of hoger draaien er zijn geen drivers voor lagere versies

Zo aan de slag

1. Naar de pc dealer een koop de kaart

2. zo moet de kaart er uit komen te zien
    http://homepage.mac.com/al_olk/PhotoAlbum3.html

3. Verander de Device ID van de kaart (zodat MacOS denkt dat hij een Apple 6800Ultra ziet)

a. verwijder de weerstand zie foto Remove Remove.jpg picture in de bovengenoemde link
b. Soldeer de 2 punten waar gemarkeerd staat Join Join.jpg picture. in de bovengenoemde link
Je hoeft de weerstandjes niet te verplaatsten het is namelijk een 0 OHMs weerstandje eigenlijk gewoon een verbinding .
Dus verbind de 2 puntjes aan elkaar

1. zoek nu even een pc op die in dos op kan starten en een 8x ag ppoort heeft. maak een opstart diskette (www.bootdisk.com) is een optie

2. Zoek vind plaats nvflash.exe (version 5.13 of later ) en de 6800U ROM op de diskette
    Geef het commando in dos prompt “c:>nvflash -4 -5 -6 -j 6800u.rom” zonder de haakjes .

3. Nu is de flash gebeurd is de kaart klaar voor gebruik
    heb je een G5 machine haal de stroom er af plaatst de kaart plaats de t splitings kabel op de voeding van je DVD drive en geef je nieuwe kart en je dvd drive spanning
    heb je een G4 machine moet de kaart eerst in 4x gap mode worden geforced heel simpel met 1 kleine stukjes plak band
    draai de kaart op zijn kop met de vlakke kant om hoog en alle poorten aan de rechter hand
    Het gedeelde dat dadelijk in de agp poort van je mac verdweind moet naar je toe liggen
    begin met tellen van rechts wat moet je tellen ? de blanke kopere aan sluit stripjes
    be gin bij 1 benede 2 boven 3onder tape deze af vvrie boven 5 beneden 5 boven 7 beneden 8 boven 9 onder 10 boven 11 beneden deze ook af tapen
    stop de kaart in je mac en geef hem stroom en zie hier een werkende 6800

4. Nu zet er een zet een vga monitor snoer aan vast en Start je PowerMac
    (Het kan even duren voor je beeld hebt).

THE END

Oke dit is een samevatting van wat ik gelezen heb. Ben je dit van plan lees de orginele artikels heel goed na ! Flashen zonder hardware mods kan ook koop de Asus GeForce V9999U 6800 Ultra AGP (V9999U2DT256) deze hoef je alleen maar te flashen met de rom oke ze zijn wel iets duurder …

cool das wel relaxe, maar die kaart is hij agp of pci-ex 8)

agp anders past ie niet in een G4. Maar is zeker het overwegen waard. Laat maar weten hoe het afloopt met de flash

he gaaf ik heb in mijn windows machine precies zo een zelfe kaart hangen. aleen is het geen optie in mn imac g5. maar erg leuk om te lezen. heel veel succes en laat het hier even wetten als het is gelukt., Toen ik mijn kaart kocht was deze nog €415.00 ik geloof dat hij nu een eurotje of 390 doet. Kijk als je hem nog niet hebt gekocht op http://www.tweakers.net/pricewatch voor de goedkoopste winkel.

ik ga vandaag een kaartje bestellen asus v9999 gamer edition en nog wat andere kaarten 9250 5200 voor de cube kijken of ik ze passend ga krijgen 5 x9800 pro voor de verkoop. wordt weer een druk weekdend.

Over verkoop gesproken ligt je site d'r uit Mike?

yep zit in de update/ verhuizing van de server.. kan wel effe duren nieuwe site wordt nog beter en overzichtelijker met nog meer links tips roms ed. over cpu overclocking modden van video kaarten upgrades voor de mac wat wel en wat niet te doen

voor mensen die intresse hebben ik krijg van de week mijn V9999 asus binnen :wink:

Oke de asus v9999 gamer edition 256 mb vga dvi tvout is binnen!!!!! ik voel me helemaal toppie dit weekend gaat het gebeuren... THE ITALIAN JOB tof van asus om er zoveel frisbies bij te doen een kompleet game pack met 9 games 1 dvd teater idriber en een media cd iemand intersse en heeft een flinke pc met goede grafische kaart staan?

back on track
ik mail wel even voor de mensen die intresse hebben of het is gelukt en wat de kaart in mijn G4 doet
ooh ja ik moet eest effe 4 x asus 9250 flashen naar cube size 5200 fx met werkende dvi D (niet i)

It's Alive!!! the story zenuwachtig bekeek ik de instukties nog eens schreef wat laatste reminders op. stopte de zwarte diskette er in en wachte op de A prompt... tikte snel de text in en wachte op reactie van de zwarte doos . Onverwacht piepen en warning op het scherm deden me even zweten maar ik haalde opgelucht adem toen hij flash confromd zei :o)

Nu het echte werk met een beverige hand en een veel te grote soldeer bout geleet de 2 milimeter weerstand van zijn plek af . hierna maakte ik de nodige verbinding op het board . een dippe zucht . de operatie was geslaagt .

voorzichtig plaatste ik de kaart in de MDD sloot de kabels aan en gespannen werd de aan knop bediend. niet helemaal dood . na wat gevoek oja de plakband vergeten. kaart er uit nergens tape en een schaar te vinden. Met wat spurwerk keerde ikterug met de buit.Pin 3 en 11 af getaped.
kaart er in power op de kaart stekker in het stop contact en beeld.

Its alive :O) feest …een grijs scherm met een apple er op en een lopend tijd monitortje …
of toch niet the black schreen of restart computer zo dicht bij. zucht…
Maar ja niet op geven oude kaart er uit tijdelijk een geflashte 5200 er in werkte prima overigens versie van mac osx checken 10.3.5 hmm zou het daar aan liggen?
Gelukkig wel zo slim geweest tiger mee te nemen, de dvd er in gedaan en een 30 minuten later stond het os er op. nog 1 keer proberen dan…

de kaart gaat er in het appletje komt in beeld … wachten wachten hier ging het net fout …
YES SUCCES its alive it ALIVE en even checken in de sysprofiler yep 6800 ultra!!!

hmm alleen vreemd dat hij het niet onder 10.3.5 deed maarja kan niet alles hebben zal wel een driver probleem zijn geweest . hij zal het denk ik wel onder 10.3.9 doen dadelijk maar effe testen maar in iedergeval hij werkt.
de dvi uitgang helaas nog niet getest geen dvi scherm iemand er nog 1 over?
maar ik kan iedereen deze kaart aan raden echt super. en maak je oover het geluid geen sorgen mijn mac maakt meer geluid .

Overweeg je om een artic cooler te monteren? Model NV5. Die heb ik op mijn kaart zitten cooled beter en ze zeggen dat ie minder lawaaai maakt.

Nou ik niet mijn MDD maakt al zo pokke lawaai dat maakt dus niet uit en inprincipe zit de zelfde koeler er op als op de ultra dus.. koeling valt mee als ik een ooit een G5 ga kopen misschien dat het anders wordt...

hmm ik zit te denken aan de 128 versie van de kaart eens te geen proberen, heeft iemand er toevallig nog 1 te leen???
p.s. als iemand nog in tresse heeft in een ander flash verhaal ik heb vandaag de asus 9250 een fx 5200 met vga dvi-d geflast met goede afloop geflast paste prima in de cube en was niet duur