ATA/66 harde schijven verplicht in G4?

Mij is even iets niet helemaal duidelijk. Ik heb een Powermac 1 Ghz. G4, met daarin plek voor 4 interne schijfdragers. Momenteel zitten er in de ACHTERSTE uitbreidingsnissen 1x60Gb. (standard) en 1x120 GB 133 ATA.

In de handleiding staat dat in de VOORSTE uitbreidingsnissen ATA/66 schijven passen. Tegelijkertijd melden ze dat er in de G4 in het algemeen “Ultra ATA-schijven” in passen. (lijkt tegenstrijdig)

Wat ik wil: ik wil liefst een 120 Gb. (of meer, kan dat?) snelle HD inbouwen in de voorste drager. Moet dat dan persé een 60 ATA zijn (ik hoop het niet, want die zijn bijna niet meer te vinden) of kan ik zonder enig risico een moderne HD inbouwen van 133 ATA?

Wie kan mij e.e.a. uitleggen?

Je kan er gewoon een 120 GB hd inzetten (Ik neem aan dat je een dual drive G4 heb) 8)

Ik heb (helaas) geen dual processor, maar de 'gewone' windtunnel MDD Quicksilver powermac met 1 x 1 Ghz. (gekocht juni 2003) Wordt het dan een ander verhaal?

No problemo, een schijf van ATA-133 zal zich automatisch aanpassen aan de max. snelheid, oftwel ATA-66. Er is geen verschil tussen de voorste en achterste drive bays.

En Henry bedoelde ‘Dual Drive’, en die heb jij dus… Een Mirrorred Drive Door heeft plaats voor 2 optische drives.

ok da's mooi, maar kan ik eventueel ook een 160 of 200 Gb. drive inbouwen?

De "tegenstrijdigheid" wordt volgens mij veroorzaakt doordat de achterste 2 uitbreidingsnissen een ATA100 of 133 interface gebruiken, afhankelijk van het moederboard. En de voorste uitbreidingsnissen een tragere ATA 66 interface gebruiken, en deze ook delen met de cd/dvdrom. De vraag is ook of je moederboard discs van 160 GB en groter aan kan. Ik zou een PCI Ultra ATA interface gebruiken, daar de drives aan hangen, en de voorste nissen gebruiken voor de montage en de voeding van die schijven.

HAd vorige week dezelfde vraag, hier: [url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23544&highlight=[/url]

oeps, heb ik toch niet goed gezocht.. :o

maar goed, al met al ben ik veel wijzer. 't zal waarschijnlijk weer een 120Gb of 160 Gb schijfie worden. de snelheid vind ik niet echt belangrijk, want ik zal hem toch als backup gebruiken.

thx! :wink: