ATI RADEON 9800PRO geschikt voor mijn mac???

Ik wil een nieuwe videokaart kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op "ATI RADEON 9800PRO AGP 128MB DDR MAC DV" In principe voldoet mijn mac aan alle specificaties waarom word gevraagd. Maar een specificatie snap ik niet. En dat is:

-AGP 4x or 2x capable Macintosh®

Wat betekent dit?
Ik heb een powermac G4 876 Mhz Quicksilver.

thnxs

Ja hoor die heeft een AGP slot en die kaart kan er in. Ik weet niet of de Quicksilver 2x of 4x of zelfs 8x aan kan.

AGP Pro = AGP met extra connectoren voor voedingssignalen = AGP On Steroids;) De 2x en 4x staan voor gegevensoverdracht (snelheid) [list:4ca960fefe] 2x (533Mbps) (8 bytes per clock cycle) 4x (1.07Gbps) (16 bytes per clock cycle) [/list:u:4ca960fefe]

Ik heb nu een 9800 pro in een dual G5 (vanwege 'Cold startup black screen') die de 9600 heeft vervangen maar hij maakt me een pokkeherrie. Misschien is het een missertje maar hou er rekening mee. Erg irri als je een audiopartij wil opnemen.

Weet iemand ook of er een vergelijkbare kaart bestaat die niet gekoeld wordt door een fan op de kaart.

Kun je er geen andere fan opzetten, of beter erafhalen, en dan extra stille fan in je kast?(is mischien niet eens nodig)

Verder zou je er een schakelaartje tussen kunnen plaatsen dat je hem uit kunt zetten als je gaat opnemen.

Lijkt mij nogal zonde van je geld om een nieuwe aan te schaffen.

[quote:9183fd24e1="Knarf"]Weet iemand ook of er een vergelijkbare kaart bestaat die niet gekoeld wordt door een fan op de kaart.[/quote:9183fd24e1]

Misschien kan je een Verax G03 (cooler) erop zetten. Kijk hier voor instructies

Ik wil dus ook mijn tv aan mijn computer verbinden om dvd's te bekijken. Ati radeon heeft een tv out, maar is dan de kwaliteit niet slecht? Of maakt dat helemal niets uit? Helemaal vergeleken met een echte losse dvd-speler die ik aan een tv kan verbinden?

Als je op www.apple-history.com jou macje opzoekt vind je dat hij 4x AGP heeft. Dat is natuurlijk wel zo mooi, want als je maar 2x AGP had dan kon je niet de complete prestatievermogens van de kaart kunnen gebruiken! Alleen de G5 onder de macs heeft 8x AGP tot nu toe trouwens. Maar weinig kaarten gebruiken dit (ATI Radeon 9800 XT bijvoorbeeld, maar die is er nog niet voor de mac)

[quote:06a93c057e="Thijs van Tol"]Ik wil dus ook mijn tv aan mijn computer verbinden om dvd's te bekijken. Ati radeon heeft een tv out, maar is dan de kwaliteit niet slecht? Of maakt dat helemal niets uit? Helemaal vergeleken met een echte losse dvd-speler die ik aan een tv kan verbinden?[/quote:06a93c057e]

Jee, haal voor 40 a 50 euro een DVD speler die ook nog eens DVD-R perfect afspeeld.

Nou , ik gebruik die kaart natuurlijk ook voor andere dingen daarnaast heb ik een dolby surroundset die alleen voor de computer is. De videokaart heb ik nodig voor games en voor Photoshop en andere grafische programma's.

De snelheid van je videokaart is niet belangrijk voor photoshop hoor. Doet er zelf niets toe!

Gewoon een snelle scratchdisk en veel RAM!

Terwijl ik echt vaker hoor van verschillende mensen is dat Photoshop echt zwaar afhankelijk is van de videokaart? Zouden ze het echt verkeerd hebben?

Maar als ik mijn computer aan mijn tv verbindt is dan de kwaliteit van een dvd wel goed? Of echt niet?

Photoshop is ab-so-luut niet afhankelijk van de videokaart, maar van de processor van je computer en het geheugen.

De videokaart is pas belangrijk bij 3D toepassingen zoals games.

Dus is het niet echt een heel erg goed idee om dat te kopen? Maar ik heb een GForce MX en die begint af en toe te stotteren bij een dvd. Mijn beeldscherm is een 23" beeldscherm en dat kan net dus ik vraag me af of het verstandig is om een snellere aan te schaffen.

[quote:68f064224f="Thijs van Tol"]Dus is het niet echt een heel erg goed idee om dat te kopen? Maar ik heb een GForce MX en die begint af en toe te stotteren bij een dvd. Mijn beeldscherm is een 23" beeldscherm en dat kan net dus ik vraag me af of het verstandig is om een snellere aan te schaffen.[/quote:68f064224f]

Ligt mischien aan de snelheid van dvd speler (speed)

DVD's afspelen heeft meer te maken met de snelheid van je processor en van je DVD speler en hoeveel geheugen je hebt.

Een radeon 9800 is best duur en het zal je niet helpen bij photoshop of DVD afspeel problemen.

Maar bij een kleinere grootte van het scherm. (En oo voorheen had ik een 17" scherm) en bij beide stotterde de dvd speler dat toen niet.

Als je nu een DVD bekijkt of een ander filmpje, en je zet hem full-screen, dan moet de computer meer berekeningen doen omdat je scherm nu groter is dan voorheen.

Om te voorkomen dat het beeld blokkerig wordt moet de processor aan anti-aliasing en smoothing gaan doen, dit kost processor kracht. Dit doet niet de videokaart, maar de processor.

Je zult dus een snellere computer moeten kopen of het filmpje in een kleiner venster moeten bekijken, of de resolutie van je scherm terugzetten naar 1024x768 of nog kleiner.

Maar je kan natuurlijk beginnen om alle programma’s af te sluiten, zoals Mail, iTunes etc wat je misschien hebt draaien. Hoe minder programma’s je open hebt staan, hoe meer tijd de processor heeft om je film af te spelen.