ATI rage - Is er wel ondersteuning?

Ik heb nu al een tijdje Macos x.2(1) en dat begint langzamerhand weer langzamer te worden. Ik heb cronnix geïnstalleerd voor priv var logfiles en die worden dan ook regelmatig op geschoont maar het valt mij op dat opstarttijd weer langer wordt en dat volgens mij de ondersteuning van versnellerskaart ATI 128 rage niet aanwezig is of vergis ik mij. Ik kan mij herinneren dat er een stevige lobby was om dit voorelkaar te krigen en tot x.1.5 was dat ook weer gegevn maar lijkt er op dt het weer weg is. Vergis ik me of ben de enige die een beetje teleur gesteld is over de snelheid van Jaguar?

oja volledige schone installatie met alles opnieuw geïnstalleerd dus de lange instalatie.

:smiley:

Tja dat is natuurlijk de truuk om het allemaal sneller te doen lijken. schone installatie betekend zeer weinig progs en extensies (of hoe heet dat in OSX) . Naarmate je OSX meer en meer aan je behoeften aanpast zal het weer beduidend trager gaan.

Ter aanvulling op MacAttack: Ik zag vele misverstanden in het forum, omdat mensen hadden gehoord of gelezen dat een upgrade van 10.1.5 naar 10.2 snelheids verlies had, dus dat je beter een schone installatie kon doen.

Helemaal niet waar! Het doet inderdaad lijken sneller te gaan omdat je geen poespas meer hebt geinstalleerd.

Adriaan

jamba:

Volgens Apple kan Quartz Extreme de ATI rage pro kaart niet gebruiken. Dat klopt ook. Kijk maar even met Quartz Extreme Check 1.1 en je zult zien: De kaart wordt niet ondersteund.
http://www.entropy.ch/software/macosx/#quartzextremecheck

[quote:post_uid0="jamba"]Ik heb cronnix geïnstalleerd voor priv var logfiles en die worden dan ook regelmatig op geschoont[/quote:post_uid0] Waar kan je dit programma vinden? Op versiontracker kon ik niets vinden. Thanx!

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]jamba:

Volgens Apple kan Quartz Extreme de ATI rage pro kaart niet gebruiken.[/quote:post_uid0]
Ik vind het wel balen ,dat een computer(G4) van nog twee jaar oud,of bij andere modellen zoals de laatste crt Imac,die amper een jaar oud zijn.Je niet optimaal gebruik kunt maken van Quartz,omdat je minimaal 32 MB grafische kaart nodig hebt.Het zou netjes zijn van een computerfabrikant om bij zo'n verandering ,de 1e eigenaren van een net iets te oude(bv 1 a 2 jaar)computer tegen gereduceerd tarief een nieuwe grafische kaart te kunnen laten kopen.Als je nu een AgP 8500(in Nederland)radeon wilt kopen,ben je ruim 450 euro kwijt.Dat staat niet in verhouding tot een nieuwe computer.

Deze discussie wordt al gevoerd sinds bekend werd dat Jaguar Quartz Extreme zou bevatten. Maar je computer is nog even bruikbaar als voorheen. Heb je een nieuwere machine met de modernste videokaarten dan werkt het alleen nog sneller. Daar is toch niks mis mee? Vooral in de computerwereld gaan de ontwikkelingen nou eenmaal snel. Je kunt niet verwachten dat je steeds met alles mee kunt blijven gaan. En als Apple Jaguar al niet aanbiedt voor een upgrade-prijs dan hoef je natuurlijk helemaal niet te rekenen op een voordelige nieuwe videokaart.

Ja dat weet ik natuurlijk ook wel,maar ik vind het kopen van een artikel wat na een jaar al verouderd is,zo teleurstellend en niet erg consumentvriendelijk.

Over die grafische kaarten. Ik heb een G4, 466mhz, versie 2.9,(Ram:384mb). Er zit nu Rage 128Pro kaart in met 16mb video geheugen.

Weet iemand welke grafische kaarten er in mijn mac kunnen?
Wil graag een snellere kaart kopen maar weet ff niet welke…

Je kunt ofwel naar een 32MB radeon 7000 of een 64mb radeon 8500(mac edition).Deze zijn gemakkelijk los te krijgen. De laatste heb ik onlangs gekocht en de laagste prijs die ik in NL gevonden heb was 249 euro excl.btw bij macstuff.De 7000 is veel goedkoper maar ,maar ook zeker niet zo snel en is bovendien een PCI kaart en dan maak je niet gebruik van de in de machine aanwezige AGP poort.Er is ergens een aanbieding van 50 euro maar ik weet niet meer waar. Er bestaan ook methodes om een PC radeon 8500 te tweaken en van een mac bios te voorzien,maar dan is een riskante operatie en het werkt niet altijd.De garantie van de kaart vervalt dan uiteraard.De prijs is dan wel een stuk lager.

Als je frans leest is hier nog alles op een rijtje. [url=http://forum.macbidouille.com/viewtopic.php?t=17380]link[/url]

[quote:post_uid0="awesomemac"][quote:post_uid0="jamba"]Ik heb cronnix geïnstalleerd voor priv var logfiles en die worden dan ook regelmatig op geschoont[/quote:post_uid0] Waar kan je dit programma vinden? Op versiontracker kon ik niets vinden. Thanx![/quote:post_uid0] [url=http://www.google.be/search?q=cronnix&ie=ISO-8859-1&hl=nl&meta=]Google[/url] een zoekopdracht geven. Je komt dan op de [url=http://www.koch-schmidt.de/cronnix/]Cronnix[/url] homepage terecht. Google gaat meestal sneller als je een product op naam zoekt. ;)

vergeet niet om de laatste OS-X drivers te downloaden. Die ondersteunen ook de rage serie.

greetz  

Ateazz

Ik lees net pas weer dit artikel en heb deze week de nieuwe update voor ATI 128 rage opgehaald maar die heeft een bug met Open GL. Gelukkig hebben we geen extensie conflicten meer?! Oja mijn vraag ging niet over quarz extreme maar gewoon of de ati versnellerskaart ondersteund werd .Nu weer wel behalve dan dat ie een conflict met Open GL heeft. Aljo

[quote:74de9a7f31="Torz"]Je kunt ofwel naar een 32MB radeon 7000 of een 64mb radeon 8500(mac edition).Deze zijn gemakkelijk los te krijgen. De laatste heb ik onlangs gekocht en de laagste prijs die ik in NL gevonden heb was 249 euro excl.btw bij macstuff.De 7000 is veel goedkoper maar ,maar ook zeker niet zo snel en is bovendien een PCI kaart en dan maak je niet gebruik van de in de machine aanwezige AGP poort.Er is ergens een aanbieding van 50 euro maar ik weet niet meer waar. Er bestaan ook methodes om een PC radeon 8500 te tweaken en van een mac bios te voorzien,maar dan is een riskante operatie en het werkt niet altijd.De garantie van de kaart vervalt dan uiteraard.De prijs is dan wel een stuk lager.[/quote:74de9a7f31]

Juist ja, die 50 euro kaart was bij mailamac.com, aldus de telefonist. Maar die was nèt weg! AAAARGH! Mooi 32 Mb kaartje voah wènag! Tjuu!
Ik refereer even naar deze topic, Torz!http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1552

Je kunt ook zoeken naar de Ati radeon agp. heb m op t net gevonden bij www.tweedehandsmac.nl. Bij een particulier. nieuw in de verpakking en koste 100 euro. werkt pefect en ondersteund QuartzExtreme. Zoeken loont de moeite...

Groet,
Jonnie

:smiley:

Moet wel een AGP zijn.

Ja en dat is ie. Had eerst en ati radeon 7000 mac edition, maar die was pci. Dit is de Ati radeon mac edition. dus niet de 7000 en deze is agp.