Audio en midi in OSX - Beter dan OS9?

Ik ben helemaal wild van audio en midi in OSX. Vroeger had ik steeds problemen met midi. Ik werd er steeds gek van dat mijn keyboard niet werkte. Ik heb een Oxygen8 en een evolution MK-225C getest op Jaguar en beiden werden onmiddelijk herkend zonder drivers te installerren. Live en Reason doen het supergoed IN OSX Het enige minpunt, OSX vreet geheugen.

Niet alleen muziek maken maar ook muziek afspelen is veel cooler geworden!!! Je kan bijv. iTunes vanaf de achtergrond regelen en met iTunes 3.0.1 kan je de geluidsinstellingen van elke mp3 ook naar je iPod zetten zodat het volume van elke mp3 gelijk is aan elkaar! Er zijn op het moment meer muziek programma's voor OS9 maar OSX heeft meer power en veel betere ondersteuning voor muziek. Ik had gelezen dat OSX elk mp3tje als 32 bit beschouwd!! (Het geluid van een DVD speler is 24 bit) Dus dat zit ook zit ook perfect! Het wachten is alleen totdat elk bedrijf een OS X jasje heeft uitgebracht van zijn OS 9 programma.

Dennis

de meeste muziekprogramma's zijn al OSX Logic, cubase, reason, live, ... Het is nu eerder wachten op de vst-plug ins. Volgens mij komt er ook een hele hoop nieuwe hardware aan. Een midi-mengpaneel zou heel handy zijn.

Ik weet niet echt veel van muziek (jammer genoeg, maar ik kan wel vader jacob op mijn keyboard!), ik had geloof ik mijn informatie uit de laatste macfan. Voor de mensen die het nog niet weten, dat nummer gaat over OS X en muziek!

Dennis

Audio en midi in OSX schijnt inderdaad beter te zijn. Voorlopig zit ik met Emagic (=Apple) Logic Audio 5 nog op OS9 omdat Emagic eerst de Platinum versie op OSX heeft ontwikkeld. Dus heren/dames van Emagic: Opschieten daar in Duitsland met die OSX versie !

Interessante site: www.osxaudio.com
Hierop ook een review van Logic Audio 5.3 OS X en de uitleg over de AudioUnits.

Goede site voor OS X Audio profs. Alleen zie ik niet meteen waar ik makkelijk door de site heen kan bladeren.

Dennis

Ziet er naar uit dat OS X en audio een mooie combinatie wordt, maar ik hou het voorlopig nog op OS 9.

De reden? Mijn studio is geheel gebaseerd op het gebruik van ProTools, Logic en OMS voor midi-interfacing.
Alleen al de interfacing aanpasen gaat me klauwen met geld kosten, en ook verlies ik daarmee mogelijkheden die ik nu met OMS/Opcode hardware wel heb.
Daarnaast is ook het wachten op third party ontwikkelaars als b.v. Waves en Bombfactory om hun plug-ins voor X geschikt te maken.

nee, ik wacht nog even totdat duidelijk is waar OS X en audio/midi heen gaan kwa ontwikkeling, en  bovendien werkt mijn huidige setup probleemloos onder 9.

een probleem qua midi interfacing?? OMS is net waar ik zo de pest aan had in OS9. Qua midi ben ik met OSX dus heel tevreden. De aankoop van een USB midi-keyboardje ([url=http://www.edirol.com/products/info/pcr30.html]edirol[/url] , [url=http://www.evolution.co.uk/]evolution[/url], [url=http://www.midiman.net/products/midiman/oxygen8.php]Oxygen8[/url]) kan hier wel veel wonderen verichten. Je Keyboard is dan onmiddelijk herkend als keyboard zonder heel de midi-shit waar ik me al jaren aan stoor, no drivers no settings, just play. Plus je midikeyboard doet ook nog eens dienst als midi interface gewoon een een midikabel van je midi keyboard naar je midi patch bay en klaar is kees.

Trouwens ProTools en  Logic Audio Platinum zijn nu volledig OSX dus ik snap niet wat je weerhoud

[quote:post_uid0="MacAttack"]een probleem qua midi interfacing?? OMS is net waar ik zo de pest aan had in OS9. Qua midi ben ik met OSX dus heel tevreden. De aankoop van een USB midi-keyboardje ([url=http://www.edirol.com/products/info/pcr30.html]edirol[/url] , [url=http://www.evolution.co.uk/]evolution[/url], [url=http://www.midiman.net/products/midiman/oxygen8.php]Oxygen8[/url]) kan hier wel veel wonderen verichten. Je Keyboard is dan onmiddelijk herkend als keyboard zonder heel de midi-shit waar ik me al jaren aan stoor, no drivers no settings, just play. Plus je midikeyboard doet ook nog eens dienst als midi interface gewoon een een midikabel van je midi keyboard naar je midi patch bay en klaar is kees.

Trouwens ProTools en Logic Audio Platinum zijn nu volledig OSX dus ik snap niet wat je weerhoud[/quote:post_uid0]

Ik betwijfel of je mijn post goed hebt begrepen:
OS X en audio/midi krijgen bij mij zeker een kans, maar ik wacht af tot duidelijk is welke protocollen in de praktijk de nieuwe standaard gaan worden.
Zo is het b.v. nog helemaal niet duidelijk of de plug-in struktuur van OS X door ontwikkelaars overgenomen gaat worden.
Ik heb veel geld in mijn huidige setup geinvesteerd (wat dacht je van bergen plug ins die opeens onbruikbaar worden), en creatief zou het in plaats van een stap vooruit een stap achteruit betekenen omdat ik de o.a. de enorme flexibiliteit die OMS mij biedt in moet leveren. (OMS heeft in combinatie met de Opcode interface mogelijkheden waarvan de gemiddelde gebruiker geen weet heeft)
Nee… nu overstappen betekent een achteruitgang in creatieve en technische mogelijkheden; wachten is voor mij veel verstandiger.

Daarnaast moet ik je even corrigeren:
ProTools (mijn belangrijkste gereedschap naast OMS) is nog niet uit voor X; op de site staat sinds kort alleen een vooraankondiging van de komst. Als het echt zover is, stuurt digidesign mij wel een bericht.

mja idd als je veel geld aan plug ins hebt uitgegeven, ben je de meeste idd wel kwijt. Ik had de bui met OSX tijdig zien hangen om mijn aankoopdrift te temperen. Ik heb OS9 nu achter mij liggen en voel me nu creatiever dan ooit werken. Het is een beetje back to basics. Ik was ook creatiever toen ik vroeger enkel een AKAI S1000 een ataritje een 909 en een kurzweil, dan de jaren daarna toen onze studio voller en voller geraakte. Nu is het behelpen met de riemen die je hebt en als je dan in een ijzersterk bootje zit lukt dat aardig goed  :p

Ik vertrouw er op dat de samenwerking tussen Apple en Emagic zal leiden dat Mac de PC weer volledig uit de Audio markt zal duwen en de Audio company's zal dwingen hun standaarden te accepteren.

Je zegt trouwens dat je wacht op de bevestiging waar de audio en midi heen gaan. Mag ik hier uit verstaan dat je een PC als alternatief beschouwt want OS9 is er binnenkort niet meer. Wat ik me ook afvraag is wat je bedoelt met OS9 werkt probleemloos. Je moet nooit herstarten en zo? Of werkt je midi set up perfect? Dat laatste kan ik inkomen, bij mij werkte dat ook perfect tot ik mijn schijf eens drastish heb opgekuist  ;)

Wat ik me nog van OS9 herriner en wat ik altijd rond mij zie is crashende Macs in OS9 in audio. Dit was echt een rem op mijn creativiteit vandaar waarschijnlijk dat ik zo veel lof heb voor OSX

Vraagje heb je al een keertje op OSX gewerkt met audio?

mja idd pro-tools blijkt nog niet OSX ready te zijn.

Mja mijn set-up ken je al en die is al wel OSX zonder de plugins dan toch. Maar zo zijn we ook ooit een keertje begonnen en toen waren we ook heel blij  :D

Ja, ik heb een rondje OS X-editors gedaan, maar ik ben al jaren zo vertrouwd met ProTools dat ik daar iedere keer toch weer naar terug wil.

De OS9 setup in mijn eigen studio, zowel als OS9/Protools setups in andere studio's waar ik werk draaien dagen achtereen zonder herstarts.

En eeh: de PC als alternatief??? nee bewaar me!
Ben als sinds 1985 Macfreak, en sinds vorige week de eerste nederlandse kampioen PC-werpen!

Uiteindelijk gaat het mij om het gereedschap waar ik vertrouwd mee ben en fijn mee werk, en niet zo zeer om de achterliggende techniek. Op die manier ben ik op mijn best. Als ik mijn huidige mogelijkheden en werkwijze onder X kan voortzetten zal ik de stap echt wel nemen. (en dan maar hopen dat er nog mensen zijn die mijn oude hard-en software voor een redelijk bedrag willen overnemen…)

zodra protools 6.0 uit is ga ik gelijk testen of het net zo stabiel is als op 9... wel jammer dat alle rtas plugins opnieuw geschreven moeten worden. Voor tdm en htdm is dat niet nodig, maar zo gefortuneerd ben ik niet, ik moet het doen met een mbox thuis... anyway iemand ook problemen met zijn mt4 van emagic en de routing in de audio en midi setup van 10.2.2.?! Bij mij willen de kabels die ik trek tussen de midi devices en de mt4 niet blijvens staan.... grrr

General MIDI en Mac gaan nog niet echt samen, voor het afspelen van een MIDI file wordt Quicktime opgestart en daar zitten wel zulke ongelooflijk brakke samples in dat het ontzettend gaar klinkt. Heb laatst nog geprobeerd om een Yamaha Softsynthesizer te installeren maar dat was zonder succes (een japanse versie die weigerde te installeren).

Dat is ook de reden waarom ik een PC erbij heb, Yamaha geluidskaart erin, Cakewalk 6 als Sequencer en Sonar 2 als Editor. Je kunt er veel meer kanten mee op en op de Mac zou ik het het met Cubase of Logic moeten doen (overstappen is altijd lastig :wink: )

Maar voor muziekbewerking in het algemeen is zowel OS 9 als X uitstekend. Reason en Reason 2 zijn ook beschikbaar voor de Mac en het systeem is over het algemeen veel stabieler voor dit soort werk.