audio in iMovie

Ik heb filmpjes gemaakt in iMovie 10.1.2 De audio is alleen op het linkerkanaal opgenomen. Is er een manier om daar het rechterkanaal bij te doen? Voorheen kon je de audio in iMovie apart monteren, maar die mogelijkheid lijkt niet meer te bestaan. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Hier (https://www.reddit.com/r/apple/comments/3h0u5z/how_do_i_convert_imovie_audio_from_mono_to_stereo/) lees ik de volgende suggestie:

What I’ve been doing is aplying “Small Room” audio effect on my video. It is not perfect but it works. It’s an immediate solution without using softwares like Audacity. I really wanted Apple to solve it. If they did, I haven’t find out yet.

Beter audio manipulatie-mogelijkheden lijkt me inderdaad een zinnige feature!

Het maakt de audio inderdaad mono over twee kanalen. Maar de kwaliteit is zeer beroerd en onbruikbaar. Onbegrijpelijk en heel slecht dat Apple de opties om audio te editen in iMovie steeds weer verder uitkleedt.

De oplossing is er wel, maar het kan alleen via een externe editor. Eerst exporteer je de film als quicktime bestand. Dan gebruik je de quicktimeplayer voor het exporteren van audio only en dat audiobestand kan je vervolgens in Audacity omzetten naar tweekanaals. Het is een omweg, maar het werkt wel.

En het kan nog iets sneller. Ik ontdekte net dat je uit iMovie ook alleen audio kan exporteren.