Audio in/uit op powerbook 550 hoe/help!

Wie kan mij helpen? Ik heb een minidisk (sony MZ_R35), nu wil ik geluid van de minidisk op de computer kunnen zetten en vice versa. Het liefst digitaal. na een zoek tocht kwam ik op de Edrirol ua d1, helaas heb ik op mijn minidisk alleen optical in werkt dus maar een kant op. Ook wil ik een microfoon kunnen aansluiten op de computer en heb ik daarvoor een ingang nodig dit kan dus niet met zo'n kabel adapter  heb ik begrepen omdat het alleen een coaxiale en optische ingang heeft (aan de andere kant zit usb zodat hij aan mijn computer aangesloten kan worden). Nu zag ik de nieuwe minidisk en die heeft usb. Mijn vraag is zijn er geen goedkopere oplossingen om een microfoon en minidisk aan te sluiten op de powerbook (op deze versie zit dus geen audio/mic in/out). Of heeft iemand ervaring met de nieuwe minidisk en kan diegene mij vertellen of het goed werkt? (er zit nl alleen microsoft software bij) Alle adviezen zijn welkom. ???

Ikzelf heb een minisdisk met usb. Deze kan alleen opnemen vanaf de computer. Volgens mij heeft de TiBook 500 geen audio in, de nieuwere vanaf 667 wel. Of er software te verkrijgen is om audio op te nemen vanaf de MD naar de Mac, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat Griffin Technology een apparaatje heeft de iMic. Deze heeft volgens mij ook een audio in en sluit je aan via de usb. Als jij weet of er software is om vanaf de MD naar Mac hoor ik dat graag. Kijk maar even op de website van Griffin Tecn. [url=http://www.griffintechnology.com/]http://www.griffintechnology.com/[/url]

Succes,
Warner

Bedankt voor je reply, :) Warner, jij hebt dus een usb minidisk, betekent dat dat die usb alleen line in is op je minidisk?

Over de imic heb ik gelezen dat die kwaliteit niet goed is, daarom wil ik hem nog (heb misschien geen andere keus) niet kopen.

Waar had je dat gelezen over de iMic? Volgens de mac bladen is deze wel goed. (MacAddict, MacFormat, Macworld). Ik heb even een link bijgevoegd van de MacAddict site, waar een review staat. [url=http://www.macaddict.com/issues/0105/rev.imic.html]http://www.macaddict.com/issues/0105/rev.imic.html[/url]

Warner

[quote:post_uid0="bommelbeertje"]betekent dat dat die usb alleen line in is op je minidisk?[/quote:post_uid0] USB is toch altijd IN en OUT, of is dit bij audio-apparatuur anders!

Als je alleen een optical ingang hebt kan je nooit data van de MD naar de HD van de Mac sturen.
Voor zover ik e.e.a. heb gelezen over de iMic heb ik hier geen negatieve berichten over gehoord. Zelf heb ik de TiG4-800Mhz mét audio In en OUT dus de iMic is zeker geen overbodige luxe en heb je door de USB ook audio IN en OUT.

Daarnaast moet je ook eens gaan kijken bij een audiozaak wat aldaar de mogelijkheden zijn m.b.t. koppeling en overdracht van (audio)data naar de MD.
Naar mijn mening zou de Mac moeten gebruiken als centrale opslag van je audio.

Succes :slight_smile:

[quote:post_uid0="Bert"]USB is toch altijd IN en OUT, of is dit bij audio-apparatuur anders!

Als je alleen een optical ingang hebt kan je nooit data van de MD naar de HD van de Mac sturen.
Voor zover ik e.e.a. heb gelezen over de iMic heb ik hier geen negatieve berichten over gehoord. Zelf heb ik de TiG4-800Mhz mét audio In en OUT dus de iMic is zeker geen overbodige luxe en heb je door de USB ook audio IN en OUT.[/quote:post_uid0]
De drivers die nodig zijn voor de usb minidisk ondersteunen geen audio IN, voor zover ik weet. De iMic is handig als je geen audio in hebt. Voor zover mij bekend is is dit het geval bij de PowerBook 500 Mhz, deze heeft alleen audio IN. In dat geval zal je de iMic nodig hebben.

als je het met je bestaande spullen wilt doen, koop dan gewoon een IMic van Griffin Technology. Het is dan wel analoog, maar is de goedkoopste en simpelste weg. (digitaal wil niet zeggen beter; de datareduktie in de MD is al een veel grovere ingreep in de geluidskwaliteit dan een extra conversieslag die je moet maken als je analoog overzet van Mac naar MD)

Allemaal bedankt voor je reactie, het ziet er inderdaad naar uit dat ik toegewezen ben op de i mic of duurdere progamma's. Warner dat van die i mic had ik gelezen in mac fan (sept/okt). via via heb ik ook gehoord dat de kwaliteit niet echt goed is. Mac software voor de usb minidisk ben ik nog niet tegen gekomen.