audio interface

ik ben wat aan het rondkijken voor een andere audio interface. Ik werk momenteel met de yamaha 01x. Op zich ben ik best tevreden, maar voor de toekomst wil ik een separate controller en audio interface, en meer microfoon ingangen met phantom power. Er zijn wat mij betreft een paar goeie kandidaten:

Focusrite saffire pro 26
MOTU 896HD
Presonus firestudio
RME fireface 800

Allemaal uitbreidbare interfaces met ADAT io voor een evt. mengtafel met ADAT out, goeie preamps etc.

Wie heeft er ervaring met deze kaarten en kan me er iets over vertellen? Ik vraag me bv af: de MOTU heeft volgens mij geen Hi Z ingang om gitaar of bas te DI’en. klopt dat?

Laat maar wat weten.

Die MOTU heeft wel Hi Z ingangen. Op de achterkant zitten van die 'combi-plugs' waar je XLR en jack kunt invoeren, en daar kun je ook selecteren of je mic of line signaal wil. Die preamps in de MOTU zijn idd erg goed. Ik heb zelf een 8pre, soort van stripped down versie van die 896HD. Erg tevreden met de preamps en converters.

Het zijn nogal verschillende interfaces die je opnoemt...

De RME Fireface 800 heeft slechts 4 XLR/Phantom-ingangen. Wél een Hi-Z gitaar-ingang.

De Saphire en Focusrite hebben beide 8 XLR-ingangen en geen Hi-Z. Je zou dan ook de Motu 8Pre kunnen overwegen : die is betaalbaar en je kan er meerdere aan elkaar koppelen.

De Motu 896HD en Fireface 800 vallen in een andere prijsklasse dan die andere twee.

Hoeveel XLR-inputs wil je minimaal en hoe belangrijk is een Hi-Z ingang ? En wat is de max. prijs ?

[quote:cb6e2f3661="RiFF"]Die MOTU heeft wel Hi Z ingangen. Op de achterkant zitten van die 'combi-plugs' waar je XLR en jack kunt invoeren, en daar kun je ook selecteren of je mic of line signaal wil. Die preamps in de MOTU zijn idd erg goed. Ik heb zelf een 8pre, soort van stripped down versie van die 896HD. Erg tevreden met de preamps en converters.[/quote:cb6e2f3661]

een line ingang is niet altijd een hi z ingang. Die heeft nl een andere impendantie.

[quote:d891cc6960="Hanky Dussen"]Het zijn nogal verschillende interfaces die je opnoemt...

De RME Fireface 800 heeft slechts 4 XLR/Phantom-ingangen. Wél een Hi-Z gitaar-ingang.

De Saphire en Focusrite hebben beide 8 XLR-ingangen en geen Hi-Z. Je zou dan ook de Motu 8Pre kunnen overwegen : die is betaalbaar en je kan er meerdere aan elkaar koppelen.

De Motu 896HD en Fireface 800 vallen in een andere prijsklasse dan die andere twee.

Hoeveel XLR-inputs wil je minimaal en hoe belangrijk is een Hi-Z ingang ? En wat is de max. prijs ?[/quote:d891cc6960]

Je bedoelt de presonus en de focusrite hebben geen Hi-Z, maar dat klopt niet, de focusrite heeft op kanaal 1 en 2 een switch Lo Z om te schakelen tussen hi en lo Z. Ondertussen valt de Presonus ook wel af voor me. Ik zie geen voordelen t.o.v. de anderen, maar wel nadelen wbt. metering, de Phantom power die per batch van 4 aan of uit gaat.

Wat prijs betreft: onder de 1250 euro.

Aantal pre-amps: liefst 8, maar wanneer de RME’s echt een groot verschil geven t.o.v. MOTU of de Focusrite vind ik dat aanvaardbaar.

Die RME's schijnen echt super te zijn, maar wel stevig aan de prijs. Bovendien heeft die FF 800 maar 4 XLR-ingangen en da's niet helemaal wat jij zoekt. Motu is veel betaalbaarder (828Mk3 of Traveler bijvoorbeeld, qua specs vergelijkbaar met de FF800), klinkt ook erg goed en is betrouwbaar i.c.m. een Mac. Afijn, zie ook de Motu 8Pre voor ca. 550 euro.

Ha wat toevallig ik ben zelf aan het twijfelen tussen de Focusrite, de motu 8pre en eventueel de presonus. Check trouwens ook de M-Audio Pro 2626 ik ben benieuwd of die al leverbaar is

[quote:7c55ef38fb="rogerpaolo"][quote:7c55ef38fb="RiFF"]Die MOTU heeft wel Hi Z ingangen. Op de achterkant zitten van die 'combi-plugs' waar je XLR en jack kunt invoeren, en daar kun je ook selecteren of je mic of line signaal wil. Die preamps in de MOTU zijn idd erg goed. Ik heb zelf een 8pre, soort van stripped down versie van die 896HD. Erg tevreden met de preamps en converters.[/quote:7c55ef38fb]

een line ingang is niet altijd een hi z ingang. Die heeft nl een andere impendantie.[/quote:7c55ef38fb]

Klopt, maar ik ga ervan uit dat het op die 896HD hetzelfde geregeld is als op mijn 8pre, en die neemt zonder moeite Lo-z en Hi-z door elkaar.

[quote:ce3f4f90d0="RiFF"][quote:ce3f4f90d0="rogerpaolo"][quote:ce3f4f90d0="RiFF"]Die MOTU heeft wel Hi Z ingangen. Op de achterkant zitten van die 'combi-plugs' waar je XLR en jack kunt invoeren, en daar kun je ook selecteren of je mic of line signaal wil. Die preamps in de MOTU zijn idd erg goed. Ik heb zelf een 8pre, soort van stripped down versie van die 896HD. Erg tevreden met de preamps en converters.[/quote:ce3f4f90d0]

een line ingang is niet altijd een hi z ingang. Die heeft nl een andere impendantie.[/quote:ce3f4f90d0]

Klopt, maar ik ga ervan uit dat het op die 896HD hetzelfde geregeld is als op mijn 8pre, en die neemt zonder moeite Lo-z en Hi-z door elkaar.[/quote:ce3f4f90d0]

Ok, ik wist niet dat dat kon.

Ik weet dat het er niet veel mee te maken heeft, maar ik ben nou eenmaal leergierig;

Wat is Hi en Lo -Z? Is dat een andere term voor Balanced en Unbalanced? Of is dat het voor mij nog niet te definieren verschil tussen een ‘line in’ en een ‘mic in’ ? (met gevoeligheid etc). Ik weet tot op zekere hoogte dat je bijv een gitaar niet op een Mic input moet aansluiten (tenzij je een ‘pad’ knop hebt), en dat als je een mic op een gewone line-in aansluit je waarschijnlijk minder goede kwaliteit opnames maakt dan wanneer je hem op een mic-in doet.

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe interface dus interesant om al de meningen te lezen! Wat denk jullie trouwens van die Onyx serie van Mackie?

[quote:44844fdf05]Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe interface dus interesant om al de meningen te lezen! Wat denk jullie trouwens van die Onyx serie van Mackie?[/quote:44844fdf05]

Ik heb de Onyx 400F en ben zeer tevreden. Geluidskwaliteit en kwaliteit pre-amps dikke plus. Nadeel is dat de Onyx nog geen officiele Leopard-drivers heeft (alhoewel je Mackie support schijnt te kunnen mailen voor een driver fix : Mackie support is super btw) en in combinatie met mijn Powerbook heeft de Mackie twee rare kuren:

Ik geloof dat deze problemen alleen te maken hebben met de combi Powerbook/Onyx 400F. Qua geluidskwaliteit en robuustheid echte aanrader!

Zodra ik mijn MacPro binnen heb met Leopard zal ik mijn ervaringen even posten.

[quote:130c6644cb="Faure"]Ik weet dat het er niet veel mee te maken heeft, maar ik ben nou eenmaal leergierig;

Wat is Hi en Lo -Z? Is dat een andere term voor Balanced en Unbalanced? Of is dat het voor mij nog niet te definieren verschil tussen een ‘line in’ en een ‘mic in’ ? (met gevoeligheid etc). Ik weet tot op zekere hoogte dat je bijv een gitaar niet op een Mic input moet aansluiten (tenzij je een ‘pad’ knop hebt), en dat als je een mic op een gewone line-in aansluit je waarschijnlijk minder goede kwaliteit opnames maakt dan wanneer je hem op een mic-in doet.[/quote:130c6644cb]

Dit heeft idd met de impedantie (weerstand) van apparatuur te maken.

Eén (niet onbelangrijk) ding staat als een paal boven water : qua Mac-ondersteuning (o.a. drivers) is er niets beter dan Motu. Altijd snel met goede stabiele drivers voor de laatste versie van OS X. RME schijnt dat ook goed voor elkaar te hebben. Met M-audio heb ik slechte ervaringen op dit gebied : lang wachten op drivers en dan ook nog eens instabiel. En zo te lezen is Mackie ook niet de snelste...

de motu en de rme spreken me het meest aan, na rondlezen in de reacties en elders. de RME is wat minder 'sexy' dan de MOTU (met zijn metering, 8 pre's etc), maar dat mag de keuze natuurlijk niet bepalen. Ik ga binnenkort met mn microfoons naar I4 muzique ofzo, om eens een opname te maken door beiden, om erachter te komen of ik het geluid van de RME pre's echt zoveel beter ga vinden.

dank voor jullie reacties… ik weet dat dit onderwerp vaker terugkomt, en nog wel zal komen…

Hier kun je luisteren naar drums opgenomen met een 896HD:

http://www.megaupload.com/?d=2DBDR907

Dan krijg je een idee hoe de preamps klinken (zeer goed als je het mij vraagt).

Hallo,

Ik heb de fireface 800, ben erg echt heel erg tevreden mee! Ik heb toen dertijd dat ik hem kocht de kaart niet vergeleken met de MOTU volgens mij. Maar ik kan je i.i.g vertellen dat ik echt impressed was van de kwaliteit pre’s op de fireface. Ik heb bij de aanschaf wat testjes gedaan met gelijkwaardige interfaces (weet niet meer precies welke dat allemaal waren) maar de fireface kwam er voor mij als winaar uit. Die testjes bestonden uit akoestische gitaar, elecktrische gitaar, zang en een drum opname met 3 overheads. De fireface klonk toen voor mij het meest krachtigst en natuurlijk.

Zo, beloofd is beloofd:

De Onyx 400F van Mackie werkt prima onder Leopard op mijn systeem, nog geen problemen mee gehad.