audio-probleem OS 10.2

Enkele weken geleden ge-update van 10.1 naar 10.2. Sinds die tijd heb ik af en toe een crash van de geluidskaart, althans, daar lijkt het op. Ik krijg helemaal geen geluid meer uit mijn iMac 800 mhz. Niet na opnieuw inloggen, en zelfs niet na een herstart vanuit het menu. Ik moet de computer echt eerst helemaal uitzetten, opnieuw aandoen, waarna het geluid weer werkt.

Wat de precies de oorzaak is, is moeilijk te zeggen, meestal gebeurt het als ik vanuit de sluimerstand weer terug ga naar gewoon gebruik.

Kent iemand dit probleem, en wat zou de oplossing kunnen zijn?

Staat het geluid niet per ongeluk op mute ofzo? (door OSX)

Nee, dat heb ik meteen gecheckt, ik ben steeds alle audio-instellingen nagelopen, maar heb daar geen fouten aangetroffen...

[url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130#Dutch]Misschien moet je eens de firmware update proberen voor 10.2?[/url]

Of hangen er USB audio apparaten aan? Een USB headset en een iSub ofzo? Wil elkaar wel eens in de weg zitten met als gevolg geen geluid. Soms zelf kernel paniek.

Advies: Applicaties stoppen die geluid maken. USB audio apparaten eruit trekken. 10 sec wachten. Syteem voorkeuren… geluid, kiezen voor uitvoerapparaat. Dan applicatie opstarten waar je geluid mee maakt. Werkt het dan wel? Is de USB het probleem.

wat is firmware precies?? Wat doet het, waar staat het en waneer moet je het updaten??

De vragen van een beginner dus…

[quote:07adfbf551="Hans Flick"]wat is firmware precies?? Wat doet het, waar staat het en waneer moet je het updaten??

De vragen van een beginner dus…[/quote:07adfbf551]

http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1274&highlight=firmware

:wink:

Ik heb onlangs wel een firmware update gedaan voor de Superdrive, ik heb een 800 mhz flatpanel iMac, en zou niet weten wat voor firmware nog meer geupdate moet worden. Ik heb al even op de Apple site gekeken, maar kan niks vinden wat in aanmerking komt.

Verder heb ik vorige week bij de geluidsinstellingen in de de systeemvoorkeuren de uitvoer exact stereo gemaakt. Er is zo’n schuifbalk waarmee je de uitvoer van links naar rechts kunt verschuiven, die stond niet precies in het midden, dus mijn rechter speaker was harder dan de linker. Sinds die aanpassing heb ik nog maar 1 keer weer zo’n geluidscrash gehad, daarvoor was het dagelijks enkele keren.

Ja, die firmware die ik bedoelde was mede voor de superdrive misschien dat hij gelijk wat meepakte voor het geluid zeg maar...

Die balance-setting is een bug in OSX, hopelijk wordt die eens een keertje gefixed, want ik heb hem toen bij 10.2.3 ofzo al als bug gereported… (wordt er zelf ook ziek van, al lijk het sinds 10.2.6 al wat minder te gebeuren)

Ook wel een beetje omslachtig om die firmware te installeren... Ik heb alleen maar OS X meer staan..

Kan ik os 9 alleen installeren vanaf mijn bijgeleverde cd-rom schijven ZONDER aan mijn os x te komen, anders word os x terug 10.0.4 :frowning:

Ik heb een iMac CRT 700 MHZ…

[quote:1ad0bac97b="Murfel"]Ook wel een beetje omslachtig om die firmware te installeren... Ik heb alleen maar OS X meer staan..

Kan ik os 9 alleen installeren vanaf mijn bijgeleverde cd-rom schijven ZONDER aan mijn os x te komen, anders word os x terug 10.0.4 :frowning:

Ik heb een iMac CRT 700 MHZ…[/quote:1ad0bac97b]

Sorry, ik snap niet precies wat je bedoelt met die firmware wat omslachtig is… :? en wat bedoel je met: terug 10.0.4??
Je hebt toch bij je installatie cd’s 'n losse MacOS9.2 cd gekregen?

hmm, na even rommelen in mijn kast vond ik idd een cd'tje met alleen os 9 op. Ik had het daarnet over de programmatuurherstel cd's :o

Dus gewoon die cd erin duwen, installeren en via os 9 opstarten, firmware downloaden heropstarten en gebeurd?

Ja, ik begrijp ook niet helemaal meer waar deze discussie naar toe gaat....

enfin, ik had gisteren weer zo’n audio-crash, na terugkeer uit een nachtelijke " slaap"-periode van de computer. Ik heb hier nog steeds geen antwoord op, ook niet via dit forum; heb de hoop al een beetje opgegeven.
Ik heb ook al cache-cleaning met X- optimizer geprobeerd, maar ook dat heeft dus niet gewerkt.

Op zich is het ook geen geweldig groot probleem, als het , zoals nu, ongeveer 1 keer in de 5 dagen voorkomt.

[quote:469a1db06c="Murfel"]hmm, na even rommelen in mijn kast vond ik idd een cd'tje met alleen os 9 op. Ik had het daarnet over de programmatuurherstel cd's :o

Dus gewoon die cd erin duwen, installeren en via os 9 opstarten, firmware downloaden heropstarten en gebeurd?[/quote:469a1db06c]

Als ik een Mac installeer dan maak ik 'm vooraf eerst helemaal schoon vervolgens installeer ik de Firmware;
voor info klik hier
Daarna begin ik met de installatie van (in jou geval) MacOS9.X.
Wanneer instal etc… info

Succes
Tony :wink:

[quote:0385ba9e7e="Guzzi"]Verder heb ik vorige week bij de geluidsinstellingen in de de systeemvoorkeuren de uitvoer exact stereo gemaakt. Er is zo'n schuifbalk waarmee je de uitvoer van links naar rechts kunt verschuiven, die stond niet precies in het midden, dus mijn rechter speaker was harder dan de linker. Sinds die aanpassing heb ik nog maar 1 keer weer zo'n geluidscrash gehad, daarvoor was het dagelijks enkele keren.[/quote:0385ba9e7e]

Kan me toch niet voorstellen dat 't daar iets mee te maken heeft,
't lijkt anders meer op een hardwareprobleem, maar toch vreemd,
ik heb het zelf nooit gehoord of meegemaakt…
't zou nog kunnen dat het iets met die update te maken heeft gehad.
Hoe heb jij je systeem eigenlijk ge-update van OSX.1 naar OSX.2 Jaguar?

Die update van 10.1.5 naar 10.2.3 heb ik gedaan met de Archive en Install optie, volgens de handleiding zoals die gegeven wordt bij macworld.com ( zie deze link: http://www.macworld.com/2002/10/features/install/ )

Ik heb verder ook geen apparaten aan mijn iMac hangen. Alleen de twee bolletjes-boxen. Verder heb ik intussen dus de superdrive firmware update gedaan, en de quicktime 6.2 en iTunes 4.0 update.

Een update naar jaguar os 10.2.6 durf ik eigenlijk niet aan, ik ben bang voor nieuwe problemen.

Ik heb ook al op andere mac sites op internet gezocht naar mensen met hezelfde probleem, maar tot nog toe niks gevonden wat er op lijkt.

Mogelijk een overbodige vraag: Heb je schijf EHBO, herstel bevoegdheden, chronscripts, ZapPRAM en update prebinding gedaan? (in die volgorde)

[quote:8f0336037f="Pjotr"]Mogelijk een overbodige vraag: Heb je schijf EHBO, herstel bevoegdheden, chronscripts, ZapPRAM en update prebinding gedaan? (in die volgorde)[/quote:8f0336037f]

ho! ho! ho! Wacht effe…
Ik weet nu inmiddels dat 't “prebinding” niets helpt in OSX.2 omdat hij dit
reeds automatisch doet, maar het “chronscripts” waar je het over hebt
kun jij mij dat nader verklaren met een eventueel voorbeeld?
Thankx!

Prebinding vindt plaats bij installeren van een nieuw programma. Het updaten hiervan kan je zien als preventief onderhoud. Bij het oplossen van problemen is het goed te weten wat er allemaal al geprobeert is.

[quote:81a900eab3="tony montana"] "chronscripts" waar je het over hebt kun jij mij dat nader verklaren [/quote:81a900eab3]

MacOSX verricht zelf onderhoud aan het systeem. Dat gebeurt automatisch op het moment dat wij toch niet achter de computer zitten. In de nacht dus. Dit onderhoud volgt een voorgeschreven volgorde, een script. De tijd bepaald het moment van starten. Vandaar de naam chronscript. Omdat de consument vaak zijn computer 'snacht laat slapen of zelfs uitzet (die heeft geen Unix server) komt dat ding helemaal niet toe aan dit onderhoud.

Oplossing: een programma laten draaien waarmee je dit onderhoud toch laat plaatsvinden. Er zijn inmiddels meerdere hiervan. Cocktail is een freeware voorbeeld.