audio volume beinvloeden in FCP

Hoe kan ik nu een file die ik capture van mij camera naar FCP de audio volume beinvloeden zoals in Imovie dat kan met lijntje naar beneden of naar boven

Dat kan je doen door dubbel op je stukje te klikken in de time-line of in je media. dan opent ie hem in je browser. daar heb je boven meerder opties. Video/audio/filters/motion. dus je klikt dan op Audio dan zie je dat je de audio van jouw clip ziet. Daar je ook een db schuifje. als je die beweegt zie je dat er een lijn op de audio-waves naar boven of naar de beneden gaat. Het verschil als je klikt op de time-line of in de media-bin is dat je bij de een het alleen op de time-line veranderd voor dat stukje clip en voor de media-bin verander je het in de echte clip.

Als je gewoon op de time-line de audio-line wil veranderen moet je links in de hoek van de time-line een hokje aanklikken (ziet eruit als een bergje met allemaal puntjes op de pieken en dalen). Die zorgt ervoor dat er een lijn in het midden van de audio en ook video clip komt te liggen die je kan veranderen als je de selectie-tool heb. ik hoop dat het duidelijk is.
SUCCES

Dank je wel Rutger dubbel aan klikken en ik kwam er wel uit maar het probleem blijft natuurlijk dat ik niet een bepaalde stuk van een frame kan zachter doen en andere stuk misschien harder hoe doe je dat dan ??

Een beetje basic denk ik. Als je de audiotijdlijn in beeld hebt, zie je het audioniveau als een dunne rode lijn aangegeven. Boven de tijdlijn zie je ook het ingestelde niveau (waarschijnlijk 0 dB). Door in de tijdlijn op de plaats van het punt harder of zachter te gaan staan en na het klikken op het "wiebertje" krijg je een breekpunt in de lijn. (je moet voor iedere verandering twee punten hebben, omdat de verandering ergens vandaan moet komen resp ergens heen moet). Doe dat ook aan het andere stuk van de niveauverandering. Nu kan je het audioniveau in de tijdlijn verslepen naar het niveau wat je wilt. En dat zo vaak als nodig is. Je kunt het niveau ook gewoon aangeven met het toetsenbord: -7dB of 10 dB of wat je ook maar wilt. Let even op dat het niveau bij het aanbrengen van de breekpunten terugspringt naar 0 dB (nul dB). Het lijkt ingewikkeld, maar met wat proberen wijst het zich vanzelf. :apple:

[quote:da8105c212="cane"]Dank je wel Rutger dubbel aan klikken en ik kwam er wel uit maar het probleem blijft natuurlijk dat ik niet een bepaalde stuk van een frame kan zachter doen en andere stuk misschien harder hoe doe je dat dan ??[/quote:da8105c212]

met het pennetje kan je in de time-line punten zetten waar het nivea moet blijven. zo kun je een golfbeweging maken.

in de browser kan je door op het ruitensymbooltje (in het rondje) de zelfde punten zetten waar het nivea op dat punt moet blijven.

Succes

Nogmaals bedankt Rutger en Dick het is mij nu helder