Auto mount... Auto connect.

De data schijf van onze fileserver op kantoor, kan ik die automatisch laten connectten/mounten? Ik welk scriptje kan ik een regeltje erbij zetten om dit te laten gebeuren?

Dat zou ik ook wel willen weten.

Zou het lukken om d.m.v. een alias van je netwerkschijf in je opstart items te gooien? Mmmmm… weet iemand ofdat dit zomaar kan???

Ciao,
daPOKER

Da's een goeie! Had ik nog niet aangedacht dat het zo simpel zou kunnen zijn. Gelijk proberen!

Laat ff weten ofdat het werkt? Massel,

daPOKER

Nope werkt niet...

Kwam wel in opstart items onder “CIFS” het volgede tegen:

bestand: CIFS

[code:1:501ddb6006]#!/bin/sh

Startup the common code.

. /etc/rc.common

Load the drivers and begin the cifsd.

ConsoleMessage "Starting DAVE"

/System/Library/Filesystems/DAVE/cifsd.app/Contents/MacOS/cifsd
/usr/sbin/DirectoryService -appleframework[/code:1:501ddb6006]

Valt hier niet iets aan toe te voegen…?

iets in de geest van:

[code:1:501ddb6006]cifs://BIGELOW[/code:1:501ddb6006]

Nou ja.... Ik zou het dan ook niet meer weten. Ik ben niet zo'n held in de terminal en met .txt files rommelen. Ik zal het ook eens proberen, kijken of het te maken heeft met je gebruikersrechten???

Ciao,
daPOKER

Ik heb via Safari een alias gemaakt naar de netwerk share die ik bij het opstarten automatisch wil mounten (bijvoorbeeld afp://10.0.2.1/MacData). Deze heb ik dan weer bij mijn "Login Items" gezet. Werkt op zich wel goed, maar ik moet nog steeds op "Connect" klikken, ook al staat mijn username en password in mijn keychain. Dat is wel weer minder, maar goed, het is nog steeds makkelijker dan telkens handmatig Appletje+K en dan weer aangeven waar ik heen wil. :P

Ik heb een alias van mijn netwerk locatie gewoon in mijn finder windows gegooid... zeg maar in dat rijtje met " Computer- Thuis- Programma's- Favorieten"....

Het enige wat ik nu alleen hoef te doen is dus op dat icoontje klikken en dan opent alles vanzelf… zonder op connect te drukken dus.

Wellicht is dit dan tocch de snelste optie.

Ciao,
daPOKER

dit moet toch ook lukken met een Applescriptje ... Heb het commando MountVolume wel gevonden maar de regel er achter weet ik niet ....

ttell finder
mountserver afp://fileserver/Systeembeheer Server
end tell

hierbij krijg ik dus een error : Verwachtte regeleinde maar vond identifier.

hoe dan te gebruiken kan ik zo 123 niet vinden

[quote:2adf8cacb0="Pasav"]dit moet toch ook lukken met een Applescriptje ... Heb het commando MountVolume wel gevonden maar de regel er achter weet ik niet ....

ttell finder
mountserver afp://fileserver/Systeembeheer Server
end tell

hierbij krijg ik dus een error : Verwachtte regeleinde maar vond identifier.

hoe dan te gebruiken kan ik zo 123 niet vinden[/quote:2adf8cacb0]

Dit scriptje had ik ook gevonden en dezelfde foutmelding gehad uiteraard. Ben benieuwd …

[quote:b4ec63878c="iRuben"]Ik heb via Safari een alias gemaakt naar de netwerk share die ik bij het opstarten automatisch wil mounten (bijvoorbeeld afp://10.0.2.1/MacData). Deze heb ik dan weer bij mijn "Login Items" gezet. Werkt op zich wel goed, maar ik moet nog steeds op "Connect" klikken, ook al staat mijn username en password in mijn keychain. Dat is wel weer minder, maar goed, het is nog steeds makkelijker dan telkens handmatig Appletje+K en dan weer aangeven waar ik heen wil. :P[/quote:b4ec63878c]

Hier heb een koppeling van een sharepoint in het Dock staan.
Als ik nog geen verbinding heb, onthoudt mijn keyschain wel alles, en wordt, na aanklikken icoon in Dock, de sharepoint dus wel (bijna automatisch :wink: ) gemount.

[quote:fcad431562="Ducboy59"][quote:fcad431562="iRuben"]Ik heb via Safari een alias gemaakt naar de netwerk share die ik bij het opstarten automatisch wil mounten (bijvoorbeeld afp://10.0.2.1/MacData). Deze heb ik dan weer bij mijn "Login Items" gezet. Werkt op zich wel goed, maar ik moet nog steeds op "Connect" klikken, ook al staat mijn username en password in mijn keychain. Dat is wel weer minder, maar goed, het is nog steeds makkelijker dan telkens handmatig Appletje+K en dan weer aangeven waar ik heen wil. :P[/quote:fcad431562]

Hier heb een koppeling van een sharepoint in het Dock staan.
Als ik nog geen verbinding heb, onthoudt mijn keyschain wel alles, en wordt, na aanklikken icoon in Dock, de sharepoint dus wel (bijna automatisch :wink: ) gemount.[/quote:fcad431562]

En dit is het nou net het is bijna automatisch … Mijn gebruikers willen dat het automatsch gaat … Ze willen er niet over hoeven na te denken.

Ik neem ook geen genoegen met bijna automatisch. Er lijkt maar geen bevredigende oplossing gevonden te kunnen worden. Door de jaren heen sinds 10 komt dit onderwerp weer terug. Heeft Apple deze voorziening er niet bijgemaakt (of onmogelijk gemaakt) vanwege mogelijke veiligheids issues?

Opti werkt deels via de server deze oplossing is alleen niet stabiel ... Bij een herstart werkt het niet meer en als je dan uitlogt en weer opnieuw inlogt werkt het wel ....

Hoppelijk geeft Tiger Server wat meer licht in de duisternis … :wink:

[code:1:324e8846b5]tell application "Finder" activate mount volume ("afp://user:password@ip/volume") end tell[/code:1:324e8846b5]

Dit compileren in Script Editor en wegschrijven als application (bv mountscript) Dan via accounts: inlogitems mountscript selecteren. Uitloggen en inloggen en hoplakee… daar staat je gemounte disc

DANK !!!!!!!!!!!

Wij doen het zo, : Mount je servers op je bureaublad. Ga naar Systeemvoorkeuren/Accounts/Opstarten en activeer de gewenste servers.

[quote:3182290e8e="Wiebe"]Wij doen het zo, : Mount je servers op je bureaublad. Ga naar Systeemvoorkeuren/Accounts/Opstarten en activeer de gewenste servers.[/quote:3182290e8e]

Ja dat is een mogeliojkheid al werkt die niet altijd … En … is niet central instelbaar … en met meer dan 35 mac’s heb ik wel wat beters te doen … :wink:

[quote:27a2b01a09="Flipstra"][code:1:27a2b01a09]tell application "Finder" activate mount volume ("afp://user:password@ip/volume") end tell[/code:1:27a2b01a09]

Dit compileren in Script Editor en wegschrijven als application (bv mountscript) Dan via accounts: inlogitems mountscript selecteren. Uitloggen en inloggen en hoplakee… daar staat je gemounte disc[/quote:27a2b01a09]

Hartelijk dank!
Geen omkijken meer naar, prettig … :slight_smile:

applescript om afp te mounten werkt op OS9 en OSX is als volgt.

Vul hier de gegevens in en herhaal zoveel als het aantal volumes die je wilt laten mounten.

mount(“ikke”, “mypassword”, “192.168.1.10”, “myshare”)

#Hieronder niets veranderen alle gegevens hierboven invullen

on mount(inlognaam, wachtwoord, IPadress, servVol)

set x to “afp://” & inlognaam & “:” & wachtwoord & “@” & IPadress & “/” & servVol & “/”

try
mount volume x
on error errmsg number errnr
– display dialog errmsg & return & errnr
end try
end mount

suc6 ermee