Auto power-off op voeding iBook. :-?

Sinds ik een nieuwe voeding bij mijn iBook heb gebeuren er vreemde dingen. Eens in de zoveel tijd gaat het ding spontaan uit. Er is werkelijk geen pijl op te trekken waarom en wanneer precies. Niet per definitie als de accu vol is, ook niet als de iBook gaat "slapen", gewoon zomaar willekeurig op de meest vreemde momenten. Het "ledje" (ringetje om de connector) gaat dan gewoon helemaal uit en de iBook gaat vrolijk verder op de inwendige prik. Helaas is het niet zo dat de voeding ook weer vanzelf aan gaat, als ik niet door heb dat de iBook op de accu verder is gegaan is het op een gegeven moment ineens einde verhaal. Vooral erg irritant als ik mijn iBook 's nachts laat downloaden, die is dat de volgende ochtend mooi uit gegaan.

Als ik de de connector aan de iBook zijde een keer loshaal en weer inplug blijft 'ie uit, haal ik echter de 220/240 volt eraf en meteen weer erop dan gaat 'ie weer gewoon aan.

Kent iemand dit verschijnsel en belangrijker; is er een oplossing voor? Het lijkt wel een soort power-safe voor de voeding, maar ik vind het tamelijk nutteloos en irritant. Met mijn vorige voeding had ik dit probleem nooit!

Bij mijn weten heeft de voeding geen power safe. Is het netsnoer niet (inwendig) beschadigd ? je zou het even met een ander netsnoer kunnen proberen. is ie erg heet als ie uitgaat ? Misschien zit er een soort van (temperatuur) beveiliging op ? Ik heb het in ieder geval nooit gehad...

Apart, bij mijn maandje oude PB gebeurt dit sinds een paar dagen ook. Weet ook niet waarom dit is...als ik er aan denk zal ik het bij mijn volgende bezoek aan de Apple-dealer eens vragen. Mark

[quote:055890628f="markj"]Apart, bij mijn maandje oude PB gebeurt dit sinds een paar dagen ook.[/quote:055890628f]

Nou ja, da’s in elk geval al een beetje een troots, ben ik toch niet helemaal gek. Zelf vrees ik dat het gewoon een defect is, maar verder doet de voeding het wel gewoon goed (als 'ie niet uit is).

Heb je bij de PowerBook dezelfde voeding als ik nu bij mijn iBook heb? Mijn voeding heeft een witte connector aan de computer zijde en aan de kabel voor de 220 zit een blokje waardoor de voeding weer één vierkant geheel wordt. De vorige (die kapot is gegaan) had een zilverkleurige connector bij de computer en daar zat zo’n goedkoop 220 snoer bij wat meteen een hele “hap” uit mijn voeding open liet… deze had echter nooit dit soort kuren.

Let op: alhoewel de connectors hetzelfde zijn voor de iBooks en de PowerBooks zijn de adapters niet hetzelfde (in mijn ervaring). Ik weet dat de (oudere?) iBooks een 45W adapter hebben en in ieder geval de 1 Ghz PBG4s een 65W (oudere G4PBs hadden ook 45W). Als je voeding is vervangen kun je altijd beter ff kijken of je de goede hebt. Op de 65W staat gewoon 65W, anders kun je het berekenen door het product van spanning en stroomsterkte aan de uitgang te nemen (p=v*a)

[quote:655b371b70="Julian"]Ik weet dat de (oudere?) iBooks een 45W adapter hebben en in ieder geval de 1 Ghz PBG4s een 65W (oudere G4PBs hadden ook 45W).[/quote:655b371b70]

Ik kom op 64.925 Watt uit, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn, prik genoeg. :stuck_out_tongue:

De adapter is toch beveiligd tegen overspanning: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=32155

Dank voor de link Julian, verklaart waarschijnlijk het verschijnsel, hoewel het me op het werk ook gebeurt en we daar zogenaamd een extra stabiel net hebben.

iRuben, het lijkt er dus op dat we last hebben van Ground Noise…

[quote:5e7146c28d="markj"] iRuben, het lijkt er dus op dat we last hebben van Ground Noise...[/quote:5e7146c28d]

of een Large Refrigerator :slight_smile:

En als ze je nou gewoon een 45W voeding hadden gestuurd had je nergens last van gehad …

er is ook nog een simpelere verklaring, weet je zeker dat hij op de batterij verder gaat en niet op netspanning?

want het lampje gaat ook heel vaak stuk bij die apparaten.

HS-L

[quote:7561aaf714="HS-L"]er is ook nog een simpelere verklaring, weet je zeker dat hij op de batterij verder gaat en niet op netspanning?[/quote:7561aaf714]

Ja, hij stopt er helaas echt mee. Zoals ik schreef; vaak is 's ochtends de hele iBook uit en bovendien valt het me vaak ook niet eens op omdat het lampje uit is gegaan, maar omdat mijn battrij indicator in de menu-balk ineens op 95% staat ofzo… :frowning:

Misschien kun je je 60 kW voor een 45 kW omruilen? Of zijn die niet meer te krijgen? Met de 60 kW en mijn 12" PB is het nog maar twee keer gebeurd, 1 keer op mijn werk en 1 keer thuis, de laatste paar keer ging het opladen weer gewoon normaal. Mark

Ik was dit topic eigenlijk al een beetje "vergeten" omdat ik een tijd geen problemen meer heb gehad met de voeding. Nu ik tijdelijk bij een vriendin woon was het op een gegeven moment ineens weer raak; voeding kapte er weer mee.

Toen viel het me ineens op dat ik het dekbed op de voeding had liggen. Ik het ding er onderuit getrokken en brandde er bijna mijn handen aan zo heet was 'ie!

Het lijkt er dus toch op dat er een soort beveiliging in zit tegen oververhitting (of het was toeval). In elk geval zorg ik er nu voor dat het blok altijd vrij ligt en zet 'm bovendien ook nog eens op een smalle kant zodat de oppervlakte die met de “buitenlucht” in aanraking komt zo groot mogelijk is.

Nu ik er zo eens aan terug denk realiseer ik me ook ineens dat 'ie bij mij thuis op de vloerbedekking ook vaker de geest gaf dan bij mijn vriendin op het laminaat. Daarnaast gaf de adapter het ook meestal op op momenten dat de iBook vreselijk druk bezig was (dus meer stroom verbruikte).

Alles zo op een rijtje krijg ik dus toch sterk de indruk dat ik een probleem had met de temperatuur van de voeding.