automatisch netwerk detecteren

Ik heb in mijn system preferences een aantal netwerken staan (thuis, werk, ander werk, ouders). Ik vroeg me af of dat mij machine die netwerken automatisch zou kunnen detecteren? Ik switch nu handmatig en dat is (een klein beetje) lastig.

Alternatief is als ik via een command line optie de proxy settings van de System Preferences kan uitlezen en aanpassen.

Als je vaak van netwerk veranderd kun je het beste voor elke plek waar je komt een "Locatie" aanmaken voor je netwerk instellingen. Per locatie kun je dan aangeven welk draadloos netwerk je wilt gebruiken, welke specifieke TCP/IP instellingen gelden maar ook of en welke proxy servers je wilt gebruiken. Kom je op een andere plek, dan hoef je alleen maar de juiste locatie te kiezen en je netwerkinstellingen staan meteen goed.

Dag Macpro,

Bedankt voor de tip, maar dat heb ik al gedaan. Probleem is: ik moet nog steeds handmatig schakelen. De volgende stap is dat mijn machine zelf gaat kijken welk van de ingestelde netwerk locaties hij moet gebruiken.

ifconfig scripten lukt me nog wel, maar hoe kan ik via een commando de proxy instelling aanpassen? Welk script wordt getriggered als ik een netwerkkabel in de machine prik?

Kees Jan

Aha, helemaal automatisch dus! Volgens mij kun je dat via AppleScript niet echt regelen.

Wel via een shell scriptje, denk je?

Geen idee. Daarvoor gaat mijn Unix kennis niet ver genoeg. In theorie zou ik zeggen: ja. Maar hoe?

in dit [url=http://www.macosxhints.com/article.php?story=2003101617122867]topic[/url] heeft iemand een applescript geschreven om te detecteren welke internet settings hij moet hebben voor thuis of op het werk, misschien is dit aan te passen voor jou probleem.