Automatisch stoppen laden MacBook Pro?

Is er een manier/app om het laden van een MacBook automatisch te laten stoppen wanneer de accu vol is? En dat ie weer begint als ie onder de 10% dreigt te vallen? Heb mijn MacBook geregeld als desktop met meerdere schermen en ik wil eigenlijk niet steeds het stekkertje er uit halen.

Waarom zou je dat in godsnaam willen? Ga lekker werken met de computer ipv de manager van je computer proberen uit te hangen. Er zitten zoveel regels broncode in die machine die dat soort taken allemaal kunnen regelen zonder dat jij daar over hoeft na te denken.

Evengoed is het niet verstandig de laadkabel altijd te laten zitten. Je moet, om de accu niet voortijdig te verliezen, afwisselend gebruik maken van netstroom en accustroom. Keep the electrons flowing, zoals Apple dat voorheen zo mooi noemde.

 

Dus je zult toch de stroomkabel af en toe zelf met af- en aankoppelen, mocht je deze opstelling altijd zo hebben.

Maar dan kom je weer bij die eeuwige discussie omtrent de verkeerde computer kopen.

Waarom zou je überhaupt een mobiel apparaat kopen, met een accu erin (slijtage), om hem vervolgens als desktop te gebruiken terwijl je nooit je bureau verlaat.

 

sinds jaar en dag heb ik m’n laptop op schoot en vrijwel altijd mèt de voeding er aan.

zo heeft m’n Macbook Air van 2011 bijna 6 jaar dienst gedaan en nu nog is de accu ca. 80%

en zo hoort het ook.

m’n huidige Macbook Pro 2017 heb ik ook zo gebruikt.

maar na ca. 2 1/2 jaar was de accu terug naar ca. 50%, waarop deze onder garantie is vervangen.

ook toen kreeg ik uitgebreid te horen, dat het niet goed is om je laptop altijd maar aan de voeding te hebben.

maar dat staat nergens

kortom, nu doe ik 2 of 3x per week 's ochtends de voeding er af en er weer aan als de accu bijna leeg is.

Volgens mij zit je dan al snel in hetzelfde vaarwater als, eerste keer helemaal leeg laten lopen voordat je 'm weer oplaadt. Allemaal dat soort Libelle lezers ongein waar ik zelf ook wel eens onderdeel van ben geweest. Veel van dat soort verhalen zijn allemaal gebaseerd op angst. En we weten allemaal dat angst geen goede raadgever is. Plak die maar op je bumper. :point_up:

mijn fiets heeft geen bumper.

Oja, das waar ook, jij hebt natuurlijk al je rijbewijs moeten inleveren. ?

sinds jaar en dag heb ik m’n laptop op schoot en vrijwel altijd mèt de voeding er aan. zo heeft m’n Macbook Air van 2011 bijna 6 jaar dienst gedaan en nu nog is de accu ca. 80% en zo hoort het ook
Maar dat is anekdotisch bewijs. Bij mij is het precies omgekeerd. Mijn MBP van 2016 hangt altijd aan de lader en toont nu "vervang nu", nadat ie een jaar lang "vervang spoedig" heeft weergegeven.

 

Het is wel degelijk beter voor een batterij om hem niet 100% vol te laden, ook niet met druppellading. Een Tesla (dat zijn ook laptopbatterijen, alleen heel veel) gaat ook niet van 0 tot 100% precies om die reden. Zelfs al geeft het display wel aan dat hij 100% geladen is. De nieuwe Tesla 3 laadt zijn batterij zelfs op zoveel als nodig is voor de komende dag. Je kan kiezen voor een dagelijkse limiet, bijvoorbeeld 80%, of een langere rit die je gaat maken en dan gaat ie tot 100%. Wat dus in werkelijkheid geen 100% van de echte capaciteit is.

 

De Lenovo Ideapad (is een soort Windows laptop) die ik heb doet dat ook. Deze heeft een instelling voor constant gebruik aan de adapter, waardoor de batterij nooit meer dan 60% geladen wordt. Dat is beter voor de levensduur van de batterij, althans dat beweert de fabrikant. Als je denkt dat je hem langere tijd nodig hebt zonder netstroom kan je hem wel tot 100% laden. Dan kan je ook nog kiezen om hem langzaam te laden of snel, waarbij langzaam laden beter zou zijn voor de levensduur van de batterij.

 

Dus ik vind de vraag van Alwin wel degelijk een zinnige vraag. Alleen Apple biedt die functionaliteit (nog) niet aan. Denk dat ze het niet belangrijk genoeg vinden. Een versleten batterij is voor de gebruiker misschien een goed moment een nieuwe laptop aan te schaffen?

Eager, hoe weet jij dat de Apple 100% ook echt 100% is?

Apple heeft ook een slim laadsysteem, al lang voordat Tesla überhaupt bestond.

 

Dus dat is het probleem niet.

Het probleem is dat een ALTIJD opgeladen accu sneller achteruit gaat. Daarom worden accu’s bij langdurig bewaren ook tot de helft opgeladen.

Punt is dat in de configuratie van TS de MB niet kan ‘weten’ dat ie nooit van de stroom zal komen, dus zich altijd tot rond de 100% zal laden en houden, klaar om maximaal autonoom te werken. Er is idd geen instelling ‘eeuwig aan de lader’.

 

En dan heeft Shmoo gelijk: koop hiervoor een Mac mini of zo…

<p class="cite">GoeieDag op 6 april 2020 om 13:53</p> Punt is dat in de configuratie van TS de MB niet kan ‘weten’ dat ie nooit van de stroom zal komen, dus zich altijd tot rond de 100% zal laden en houden, klaar om maximaal autonoom te werken. Er is idd geen instelling ‘eeuwig aan de lader’.
Nergens beweert TS dat zijn MB 'eeuwig' aan de lader hangt: 'geregeld' zegt hij. Dan gaat-ie dus ook min of meer geregeld van de lader af. In mijn ervaring is dat voldoende om die accu goed te houden.

Hee, mij maakt het verder niet uit hoor. Doe wat je zelf wilt.

 

Het antwoord op de vraag van TS is iig ‘nee’.

Wel zou ie zijn lader via een tijdschakelaar in het stopcontact kunnen aansluiten, en deze afwissend een paar uur aan en een paar uit uit kunnen zetten.

Eager, hoe weet jij dat de Apple 100% ook echt 100% is?
Omdat de capaciteit die getoond wordt in een app of via je terminal overeenkomt met wat op de batterij gedrukt staat?
Apple heeft ook een slim laadsysteem, al lang voordat Tesla überhaupt bestond.
Dat noemen ze de wet van de remmende voorsprong. Zoek maar op.
Het probleem is dat een ALTIJD opgeladen accu sneller achteruit gaat. Daarom worden accu’s bij langdurig bewaren ook tot de helft opgeladen
Klopt. Daarom houdt die Lenovo app de batterij ook op 60%, ipv 100%. En laadt Tesla 3 de batterij niet veel verder dan wat je nodig gaat hebben.

En het nadeel van de nieuwere apparaten van Apple is dat je de batterijen niet meer zo gemakkelijk kunt vervangen. Dat is wellicht het meest vervelende.

GoeieDag op 6 april 2020 om 14:24

Wel zou ie zijn lader via een tijdschakelaar in het stopcontact kunnen aansluiten, en deze afwissend een paar uur aan en een paar uit uit kunnen zetten.
Kijk... dat is nog eens een slimme gedachte ?

 

Even een paar keer met de tijden spelen, en dan kan je hem tot een procent of 25 terug laten vallen en dan weer opladen en liefst stoppen voordat hij 100% vol is. 70-90% is meer dan zat.

je kan ook nog een app gebruiken zoals fruitjuice om een notifucatie te geven als de lading boven of beneden een bepaalde waarde komt.

Ben je wel de halve dag bezig de stekker er in en eruit te doen…

<p class="cite">EagerB0bNerd op 6 april 2020 om 13:45</p>
sinds jaar en dag heb ik m’n laptop op schoot en vrijwel altijd mèt de voeding er aan. zo heeft m’n Macbook Air van 2011 bijna 6 jaar dienst gedaan en nu nog is de accu ca. 80% en zo hoort het ook
Maar dat is anekdotisch bewijs. Bij mij is het precies omgekeerd. Mijn MBP van 2016 hangt altijd aan de lader en toont nu “vervang nu”, nadat ie een jaar lang “vervang spoedig” heeft weergegeven.

 

Het is wel degelijk beter voor een batterij om hem niet 100% vol te laden, ook niet met druppellading. Een Tesla (dat zijn ook laptopbatterijen, alleen heel veel) gaat ook niet van 0 tot 100% precies om die reden. Zelfs al geeft het display wel aan dat hij 100% geladen is. De nieuwe Tesla 3 laadt zijn batterij zelfs op zoveel als nodig is voor de komende dag. Je kan kiezen voor een dagelijkse limiet, bijvoorbeeld 80%, of een langere rit die je gaat maken en dan gaat ie tot 100%. Wat dus in werkelijkheid geen 100% van de echte capaciteit is.

 

De Lenovo Ideapad (is een soort Windows laptop) die ik heb doet dat ook. Deze heeft een instelling voor constant gebruik aan de adapter, waardoor de batterij nooit meer dan 60% geladen wordt. Dat is beter voor de levensduur van de batterij, althans dat beweert de fabrikant. Als je denkt dat je hem langere tijd nodig hebt zonder netstroom kan je hem wel tot 100% laden. Dan kan je ook nog kiezen om hem langzaam te laden of snel, waarbij langzaam laden beter zou zijn voor de levensduur van de batterij.

 

Dus ik vind de vraag van Alwin wel degelijk een zinnige vraag. Alleen Apple biedt die functionaliteit (nog) niet aan. Denk dat ze het niet belangrijk genoeg vinden. Een versleten batterij is voor de gebruiker misschien een goed moment een nieuwe laptop aan te schaffen?


Mijn Mac Pro heeft afscheid genomen als desktop. Mijn MBP neemt nu de rol gedeeltelijk als desktop over. Maar wees niet bang hoor Shmoo. Hij wordt ook onderweg gebruikt. Ik vind het gewoon handig om 1 systeem te hebben en de Mac Pro nu als fileserver te gaan gebruiken.

Eerst wat geëxperimenteerd met een Ikea Tradfri stopcontact. Ik kon het dan gewoon zeggen als de accu bijna vol was om te stoppen met laden. En vervolgens weer te beginnen met laden als ie op 10% was afgezakt. Kabeltje er in en er uit halen vind ik met de huidige stekkertje niet plezierig. Maar ik merkte dat mijn MBP er niet vrolijk van werd. Hij starte de laatste paar keer niet meer op. Dus nu weer rechtstreeks in een gewoon stopcontact.

Maar goed, het bestaat dus niet wat ik in gedachten heb.

Ik denk dat je ook beter kunt ‘experimenteren’ met een simpele tijdschakelaar van een bouwmarkt of zo. Desnoods met een mechanische schakelaar. Want zo’n Ikea draadloos/smart ding zou idd wel eens een beetje kunnen conflicteren met de Mac lader.

<p class="cite">GoeieDag op 6 april 2020 om 20:48</p> Ik denk dat je ook beter kunt ‘experimenteren’ met een simpele tijdschakelaar van een bouwmarkt of zo. Desnoods met een mechanische schakelaar. Want zo’n Ikea draadloos/smart ding zou idd wel eens een beetje kunnen conflicteren met de Mac lader.
Heb het niet zo met dat soort dingen. Niet flexibel genoeg. Ik ga kijken of ik nog iets anders kan vinden. Bedankt voor het meedenken.

Ik heb er een paar in gebruik, met digitale programmering. Dat zou meer dan voldoende moeten zijn voor jou doel. Whatever.

 

Zo een:

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/domotica/sencys-digitale-mini-weektimer/5348083