Automatisch toevoegen landcode (+31) aan nummers adresboek

Ik kon er achter dat mijn Nokia 6300 niet de nummers herkent als ze zonder de landcode in het geheugen staan. Dit houdt in dat ik het nummer van de beller in de display zie staan inkluis de landcode. Dit terwijl de beller wel in mijn contacten staat. Uiteraard zie ik dit liever anders en mijn eerste gedachte hierbij is om aan iedere adresboek entry +31 toe te voegen en de eerste 0 van het nummer af te snoepen. Maar nu; hoe doe ik dat? Of zijn hier handigere oplossingen voor?

Alvast bedankt!

Hallo Grisolda, toeval wil dat ik dat probleem ook heb gehad. Ik heb er ook een oplossing voor gemaakt. Onderstaand Applescript overnemen en uitvoeren. Je kunt het aanpassen zoals je wil. Ik heb hem laten zoeken naar 045 omdat ik niet alle nummers wilde veranderen. Maak wel eerst even een back-up van je adresboek. Voor de zekerheid.

[code:1:d64a5b2623]tell application "Address Book"
repeat with Acontact in people
repeat with APhone in phones of Acontact
if (value of APhone as text) starts with "045" then
set NewNumb to "+31" & characters 2 thru -1 of (value of APhone as text)
set value of APhone to NewNumb
end if
end repeat
end repeat
end tell[/code:1:d64a5b2623]

excuseer de verlate repliek. Ik heb zojuist dat scriptje in scripteditor geplakt en op "voer uit" geklikt, maar er gebeurt niet echt iets. Nu ben ik wel een leek op scripting gebied. Wat doe ik fout? Al wel bedankt voor het meedenken!

Ik neem aan dat je die 045 regiocode gewijzigd hebt naar jouw regiocode. Het script selecteert namelijk niet alle nummer. Dus vervang 045 met 06 of met 011, afhankelijk van de regiocode van je telefoonnummers. Hieronder een voorbeeld met 06-nummers.

[code:1:6cb5543bdc]tell application "Address Book"
repeat with Acontact in people
repeat with APhone in phones of Acontact
if (value of APhone as text) starts with "06" then
set NewNumb to "+31" & characters 2 thru -1 of (value of APhone as text)
set value of APhone to NewNumb
end if
end repeat
end repeat
end tell
[/code:1:6cb5543bdc]

Hmz, dat had ik dus al wel geprobeerd ja. Hij start wel braaf adresboek op alsof hij iets dreigt te gaan doen, maar werkelijke actie heb ik het nog niet op kunnen betrappen. Doe ik het goed als ik hiervoor scripteditor gebruik?

Script editer is goed. Als je het script start merk je niets. Hij past onder water de nummers aan. Hier werkt het perfect.

verhipt ik zie nu in het "events" venstertje dat er wel degelijk iets gebeurt. Het is nu echter wel zo dat hij alleen de nummers aanpast die bij privé staan. Mobiel en werk bijv. pakt hij niet op. Wat zijn hier de zoeksleutels voor?

ehhh, ik snap het toch niet helemaal geloof ik. Het lijkt me toch een beetje at random te gaan want nu heb ik een nummer dat als "privé" gemarkeerd staat, maar niet is aangepast. Wat zou er aan het handje kunnen zijn? Sowieso als super bedankt voor de feedback. :D

Het script kijkt helemaal niet naar groepen. Alle nummers past hij aan. Groepen zijn niet belangrijk. Het enige waar die naar kijkt is met welke nummers begint het nummer en als die daar treffers op heeft past het script de nummers aan. Dus even een paar keer laten lopen met de verschillende regionummers die jij hebt staan bij je contactpersonen.

Ik heb uiteindelijk de overige nummers maar handmatig omgezet. Misschien dat het iets te maken had met hoe de nummers weergegeven moeten worden (met haakjes (058), etc.), ook al stond dit uitgevinkt bij mij dan bleven er bij toch haakjes staan, soms ook spaties of streepjes....raarrrr. Maargoed, gelukkig had ik niet duizenden nummers. In elk geval bedankt voor de moeite.

Graag gedaan. Het script was natuurlijk op mijn situatie gemaakt. Fijn dat je er toch profijt van hebt gehad.

Cheers