Automatische tekstinloop InDesign (plug-in)

"Bestaat er een plug-in voor InDesign welke automatisch tekst kan laten inlopen of automatische opmaak doet?"

Aldus een vraag van een collega…

Volgens mij heeft dit ook iets te maken met Database Publishing?

Vraag aan de collega of hij/zij iets duidelijker is, als het om inlopen van een lap tekst gaat waarbij ID zelf automatisch nieuwe pagina's aanmaakt kijk dan bij de id-help naar: "Handmatige of automatische tekstdoorloop".

Als het echt om xml / database koppeling gaat dan wordt het wat lastiger (maar is ook mogelijk)

Het gaat in ieder geval om het laatste, met een database. Op deze manier worden bv. steeds vaker huis-aan-huis/reclamefolders deels automatisch opgemaakt.

sommige mysql databasen kan je opslaan in xml deze kan je inporteren in indesign

ik ben er zelf ook heel druk mee bezig en het lukt best wel makkelijk alleen je moet er omdenken als je de xml bestand open maakt dat je even de spaties weg haald die voor de xml code staat

[code:1:222cb1155e]

<tekst>welkom op deze test pagina ik hoop dat het lukt</tekst>
<kop>hallo</kop>
<titel>welkom</tilel>
wordt dan

<kop>hallo</kop>
<titel>welkom</tilel>

Voor een afbeelding te laten plaatsen automatisch gebruik je de volgende

<image> "href:///C:images/beeld.tif" />
<kop>hallo</kop>
<titel>welkom</tilel>

[/code:1:222cb1155e]

als je dit zou in laten lopen in een tekst veld dan zet hij eerst het beeld neer en daaronder de tekst

Er even voor het gemak van uitgaand dat de tekst in Word wordt aangeleverd, dan heb je helemaal geen plugin nodig. CS neemt de stijlkenmerken uit Word over.

En als de data uit een excelsheet komen, dan maak je eenmalig een stramien aan in indesign met goede alineatijlen die aan de kolomnamen gekoppeld zijn en dan importeer je met de functie samenvoegen alles in 1 keer en doet indesign het werk.