autoradio airplay?

hoi, ik zit te kijken naar een autoradio en vroeg me af of er ook autoradios zijn die airplay ondersteunen? ik las wel ergens dat iemand in een luxe lexus met de standaard radio een airplay connectie had via bluetooth. werkt dit bij de in te bouwen autoradios ook?

Een AirPlay verbinding via bluetooth?
Dat is een beetje dubbelop lijkt me.

Alleen Bluetooth is wel voldoende.
En dat heeft tegenwoordig zo'n beetje 80% van de autoradio's al.

Beter is natuurlijk bedraad. Dan pak je ook gelijk het laden van je iPhone en iPod mee.
Dus gewoon via connector en USB naar de autoradio.

en is er ook een oplossing als je een ingebouwde radio met cd speler hebt (Toyota) zonder USB, AUX en Bluetooth?

Yep. Nieuwe auto kopen.

Of je dealer lief aankijken, en hopen dat die (in tegenstelling tot de meeste dealers) wèl weet wat voor radio er in is ingebouwd.

De mogelijkheden zullen in ieder geval beperkt zijn.

- Wellicht is een een interface beschikbaar voor de CD-wisselaar ingang van je autoradio
- En anders blijft er maar één ding over; en dat is een FM-transmitter

was ik al bang voor
enne nieuwe auto kopen... is wel een dure oplossing om muziek te kunnen horen!

Een hele dure. Maar ook wel een hele leuke natuurlijk.
Die economie moet toch ergens een boost van krijgen? :lol:

Nee, die ingebouwde radio's is leuk hoor.
Maar later een functie toevoegen is meestal vragen om problemen.

Zo had ik een Fiat Panda met een in-dash Blaupunkt.
Dealer wist van niets, Blaupunkt wist van niets (!), importeur wist van niets.

Uiteindelijk via de route Engeland en Italië een oplossing gevonden voor mijn iPod.
Maar meestal vang je bot dus.

(Parrot) Carkit geen oplossing? Lijkt me dat deze bij iedere auto ingebouwd kunnen worden en via bluetooth luister je dan ook je muziek. Word je gebeld, dan gaat hij automatisch op mute.

Als je autoradio Bluetooth heeft, heb je daar mischien (?) wat aan ja.

Anders gaat alles via de carkit, en luister je dus muziek op een ieniemienie speakertje. :lol:

Een losse speaker op de carkit? Bestaat dat nog? ;-)

Zoals ik hem heb ingebouwd in mijn auto (en dat was plug-play) wordt het geluid van de carkit versterkt weergegeven over alle speakers. Alle audiobronnen die je op de carkit aansluit d.m.v. bluetooth, 3.5 jack, USB en idevice kunnen dus over de speakerset.

Ik heb een Dension kit voor iPhone 3/4 die als houder/lader dient en verbinding via de antennekabel met de radio verzorgt, je speelt dan je muziek af direct op de radio, waar het signaal binnenkomt via de antennekabel, en niet als FM signaal.Werkt echt perfect, en kan doodsimpel ingebouwd worden, ik had hem in een vorige auto, en kit lig nu hier te wachten op inbouw in een Hyundai i10.

@PeteZ en dan werkt de radio ook nog?

Maar hoe werkt het dan? Ik wil geen kabeltje eraan hangen vanaf de iPhone. Mooiste is geluid via AirPlay over te zenden - dat gaat dan via Bluetooth? Leuk zou zijn als je dan ook nog iPhone kunt besturen met toetsen van de autoradio.

Met steeds meer modellen autoradio's kun je een draadloze verbinding met je iPhone leggen middels bluetooth. Je hebt daar geen airplay voor nodig. Doorgaans is de functionaliteit van bedienen van je iPhone dan wel beperkt tot het naar een volgend of vorig nummer skippen binnen de op dat moment actieve playlist. Een andere playlist selecteren en dergelijke is meestal niet mogelijk als de iPhone via bluetooth gekoppeld is.

Wil je de volledige functionaliteit van de iPhone (qua muziek afspelen) benutten, dan is koppeling middels een kabel doorgaans noodzakelijk.

Te allen tijde is het van belang om op te letten of de betreffende autoradio wil samenwerken met je iPhone. Mijn ervaring is dat je dat alleen echt zeker vast kunt stellen door het te proberen. Ik heb radio's meegemaakt die heel netjes muziek via bluetooth wilden streamen, maar daarbij wel een bagger geluidskwaliteit opleverden (denk AM met ruis). Mijn huidige auto's doen het prima. Geen lossless natuurlijk, maar gezien alle rijgeluiden voegt dat in een auto wat mij betreft sowieso niet zo heel veel toe.

Als je via een carkit je telefoon aan de radio koppelt, is bediening via de radio niet mogelijk. Dan zul je het via de iPhone of de bediening van de carkit of de telefoon zelf moeten doen. In onze vorige privé auto (alfa 147 van 2001) heb ik in 2009 een Parrot carkit in laten bouwen (meen een 9200), waaraan je een iPhone kon koppelen via zowel een draadje als via bluetooth. Muziek afspelen ging prima en dat hoorde je dan gewoon via de autoradio. Bediening van de iPhone ging via de controller van de carkit, ook beperkt tot een nummer voor- of achteruit skippen.