Autoshow Essen, welk objectief?

Hoi,

Ik ga donderdag afzakken naar Essen.
Mijn nieuwe 20D met 430EX eens uittesten.

Maar ik heb nog 2 vraagjes:

• welk objectief zou ik nemen: 17-85 IS USM of 50mm f/1,4 USM
  • zou ik gewoon op de P stand trekken? Met of zonder de 430EX?

Alvast bedankt!
Degene die me een goed antwoord geeft, en me tegen het lijf loopt in Essen krijgt zo’n overheerlijke halve liter Duits bier!!

[quote:832a7bdd57="DEform"]- welk objectief zou ik nemen: 17-85 IS USM of 50mm f/1,4 USM - zou ik gewoon op de P stand trekken? Met of zonder de 430EX?![/quote:832a7bdd57] *1 Hoezo welk objectief? Fotorugzak en beide objectieven meenemen natuurlijk! Zo'n rugzak is ideaal als je veel loopt. *2 Vertel... wat is de 'P'-stand? Wat biedt dat voor voordelen? Ik heb 'm altijd in Av,Tv of M staan.

Wat betreft de lichtgevoeligheid: even meten hoeveel licht er is en wat je aan sluitertijd wil overhouden om geen bewegingsonscherpte te krijgen (tenzij je iets met bewegingsonscherpte wilt doen). Maar op 400ASA moet je een heel eind kunnen komen zonder flitser.

Volgens mij maak je geen vrienden met een flitser op een autobeurs.

Daarbij,… over het algemeen is alles prima uitgelicht…
Zoals FreekMac zegt,… beide lenzen mee, de 50 kun je qua lichtsterkte beter gebruiken dan de 17-85.
De Canon staat redelijk te boek als ‘ruisvrij’ bij hogere ASA, kwestie van proberen.

Als je hem nog niet hebt is het wel mooi om nog zo'n circulair polarizing filter aan te schaffen, laatst ook gekocht voor een grote meeting van de 205 club.

[quote:7d8334e02e="beammeup"]De Canon staat redelijk te boek als 'ruisvrij' bij hogere ASA, kwestie van proberen.[/quote:7d8334e02e] De 20D staat als helemaal geweldig te boek qua ruisvrij! Beter dan welke andere dSLR ook en tot 3200 ASA als ik het wel heb (dpreview.com had een overzicht geloof ik, hoewel de Nikon d200 te nieuw is om in dat overzicht meegenomen te zijn). Met die 20D maak je op 800 ASA ook nog prachtplaten!

[quote:39a3858d1f="Hè?! fistkikker"]Met die 20D maak je op [b:39a3858d1f]1600[/b:39a3858d1f] ASA ook nog prachtplaten![/quote:39a3858d1f][quote:39a3858d1f="FreekMac"][img:39a3858d1f]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=10276[/img:39a3858d1f]

[img:39a3858d1f]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=10277[/img:39a3858d1f]

[img:39a3858d1f]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=10279[/img:39a3858d1f]

[i:39a3858d1f](Canon 20D, 1600ASA uut 't handje)[/i:39a3858d1f][/quote:39a3858d1f]
Dus. De nieuwe Canon 5D doet dat overigens ook. Ben benieuwd naar de resultaten van de nieuwe Nikon van beammeup. Lijkt me ook een hele mooie/goeie/fijne camera!

[quote:ee73c2f65a="beammeup"]Volgens mij maak je geen vrienden met een flitser op een autobeurs.

Daarbij,… over het algemeen is alles prima uitgelicht…
Zoals FreekMac zegt,… beide lenzen mee, de 50 kun je qua lichtsterkte beter gebruiken dan de 17-85.
De Canon staat redelijk te boek als ‘ruisvrij’ bij hogere ASA, kwestie van proberen.[/quote:ee73c2f65a]

Bedenk wel als je niet gaat flitsen dat de foto’s op een daglicht film een roodzweem (oranje gloed) zou kunnen onstaan. Om deze redenen zou je het invulflitsen kunnen gaan gebruiken, hiermee kun je bepalende details, schaduw, beweging, en het weg werken van de kleurzweem. Allemaal voorbeelden, waarbij invullicht is gewenst.

Ik zou voor het gemak de camera ook op P zetten alleen ik zou zeker niet een 1600 asa kiezen (fuji 400 NHG bijv.) alleen al om het fotograferen van elk detail van mooie byzondere auto’s.

[quote:e20e0f91fd="JJmac"] Ik zou voor het gemak de camera ook op P zetten alleen ik zou zeker niet een 1600 asa kiezen (fuji 400 NHG bijv.) alleen al om het fotograferen van elk detail van mooie byzondere auto's.[/quote:e20e0f91fd]

Auto’s? Wie trekt nu foto’s van auto’s?? Ik ga voor de tetten-show :stuck_out_tongue:

Graptje hé, ma ik wou alleen m’n camera rond m’n nek hangen en hup. Denk toch da ik gewoon de 17-85 en de flitser ga meevatten. Die 50mm is net te tele (x1,6 = 80mm)

JJmac, topicstarter heeft een Canon 20D. Das digitaal en dus met zonder rullekes. Daarbij kan het soms juist erg lastig (ook in RAW) zijn om een zweem weg te werken die is ontstaan door het gebruik van verschillende type lichtbronnen. De combinatie flits- en TL-licht bijvoorbeeld is niet lekker te corrigeren. Kies dan voor de TL óf de flits. Flits en daglicht (bv doordat er licht van buiten binnenkomt) of flits en halogeen/gloeilamp vormen minder een probleem. De kleurtemperatuur van flitser en daglicht komen in elkaars verlengde. Flits en het geel/oranje licht van halogeen/gloeilamp kan ook prima werken, je opnamen zullen er warmer van worden en naar believen te corrigeren.

Had niet de hele topic goed gelezen denk ik. Om toch hier even over door tegaan over het flitsen in diverse hallen met diverse lichtpunten. Zoals je weet heeft het heersende licht des behalve een zekere hoeveelheid ook een meetbare kleur, die wordt vastgesteld in graden Kelvin een bewolkte hemel is circa 5500K, een gloeilamp van 100 watt 2900K en een tl rond de 4000K, met het flitslicht wordt de kleurentemperatuur verhoogt tot daglicht waarden, soms koeler. Alle flitsers van klein naar groot, hebben een aantal gewaardeerde eigenschappen gemeen; Het licht wordt steeds in dezelfde hoeveelheid afgegeven en het heeft steeds de zelfde kleur, vergeet hierbij niet de voordelen die ik al eerder schreef.

Misschien is dit niet aan de orde voor DEform, maar doe je voordeel er mee.
Ik zal wel gaan flitsen, invulflitsen met een diffusor dat geeft een zachtere gespreid licht, waardoor kleur en details beter overkomen