.avi bestanden op DVD-r branden met Toast; 2 vragen

Wat ik wil doen is een aantal .avi bestanden branden op een DVD-r. Hiervoor gebruik ik Toast 8.0.3 (niet de nieuwste versie dus..)

Ik had nog geen eerdere ervaring met dit programma, maar toen ik er vandaag mee begon leek het best eenvoudig allemaal. Wat ik graag wil krijgen is een DVD met een menu waaruit je één van die .avi bestanden kunt kiezen. Scène selectie hoeft niet perse.

Hoewel ik denk dat ik alles goed heb gedaan, heb ik 2 vragen hierover:

1. Qua bestandsgrootte passen er vijf van mijn .avi bestanden op de DVD (beschikbare ruimte = 4,7 GB). Echter, toen ik koos voor DVD video, en de bestanden naar het vak sleepte, bleken er maar 3 .avi bestanden op de DVD te passen, alsof er niet wordt gekeken naar de bestandsgrootte maar naar de filmlengte. Hoe zit dit?

2. Van mij hoeven de .avi bestanden niet aangepast te worden (qua structuur, kwaliteit van het beeld etc.). Echter, toen ik koos voor “start branden” (die orange knop), begon Toast eerst met het encoden (en dit is nog steeds bezig, het duurt nogal lang, en het CPU gebruik is nogal hoog). Klopt dit?

Alvast bedankt.

1. Er passen er waarschijnlijk maar 3 op omdat die ze gaat coderen naar dvd. En een dvd bestand is veel groter dan een .avi.

1. Hij gaat ze denk ik coderen naar dvd, dus een video ts en audio ts map.

En als je de 5 bestanden gewoon in een brandmap zet en je brandt ze kun je ze gewoon selecteren op je dvd speler. Je hebt dan alleen een menu die de dvd speler zelf maakt, dus niet met plaatjes enzo.

Heb je wel een Divx dvd speler?

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een DVD-speler die DivX ondersteunt dus dat is het probleem niet. Ik dacht alleen dat het wel leuk zou zijn met zo’n menu erbij, maar dat encoden is nu al de hele middag bezig :x en ik snap niet waarom dat zó lang moet duren…

Edit: nu eindelijk klaar. Ik ben tevreden over het resultaat, maar ik blijf dat encoden maar een vreemd gebeuren vinden. Ook vraag ik me nog iets anders af. Je kon van te voren kiezen voor kwaliteit goed (snelst), beter (sneller) en best (snel). Hoe kan deze instelling uitmaken als een (.avi) bestand niet gecomprimeerd gaat worden?

Wat Yannes zegt klopt, maar is wat kort door de bocht. Volgens mij wordt je er nog niet veel wijzer van. Wat er aan de hand is, is het volgende:

1. Audio en video bestanden worden digitaal opgeslagen door middel van een codec. De bedoeling hiervan is de beelden in een zo hoog mogelijke kwaliteit, in een zo klein mogelijk bestand op te slaan. Een Video-DVD gebruikt hiervoor mpeg-2, maar de bestanden die jij wilt branden zijn (hoogstwaarschijnlijk) DivX of XviD bestanden. Dit is een andere (veel efficiëntere) codec. Voor een standaard Video-DVD zal Toast deze codec dus omzetten in het voor een Video-DVD noodzakelijke mpeg-2. Zo zitten DVD’s nou eenmaal in elkaar. Er zal daarom minder op je DVD passen en met het hercoderen zal er kwaliteitsverlies optreden. Vergelijk het met een audio CD, op een CD past normaal 74 minuten muziek of 700 MB data, en 700 MB data is zo’n 200 mp3’tjes. Dit komt doordat de muziek met een andere codec opgeslagen wordt.

2. Omzetten van de ene codec naar de andere is erg zwaar werk voor computers. Het kost dus veel tijd en CPU gebruik. Dit klopt dus wel.

Jouw probleem is echter veel makkelijker op te lossen. Wat Yannes ook al zegt, wat volgens mij niet helemaal overkwam, als jouw DVD speler ook DivX (en daarmee meestal ook XviD) kan lezen, hoef je geen Video-DVD te maken. Kies in Toast in plaats van “DVD-Video” voor “Data” en dan “Mac & PC”, sleep nu je videobestanden naar Toast en je zult zien dat er niets meer opnieuw gecodeerd wordt. Deze DVD is af te spelen op computers waar de juiste codec geïnstalleerd is, maar niet op elke standaard DVD speler. In dit geval wel op [i:b7e2461cc3]jouw[/i:b7e2461cc3] DVD speler aangezien deze DivX af kan spelen. Je krijgt dan niet een mooi DVD menu, maar je DVD speler zal zelf een interface op het beeld toveren, zodat je de films kunt selecteren.

Veel succes ermee! :smiley:

Wat een super reactie, daar kan ik wat mee :D

Wel hoop ik niet dat er nu zó veel kwaliteitsverlies heeft opgetreden. Dat zou namelijk wel jammer zijn, na een proces dat uren heeft geduurd…

[quote:e67e0474d5="sven-"]Wat een super reactie, daar kan ik wat mee :D

Wel hoop ik niet dat er nu zó veel kwaliteitsverlies heeft opgetreden. Dat zou namelijk wel jammer zijn, na een proces dat uren heeft geduurd…[/quote:e67e0474d5]

Graag gedaan.

Als ik jou was zou ik trouwens die DVD wel opnieuw branden. Een DVD’tje kost tegenwoordig vrijwel niets meer en als het goed is duurt het hele proces deze keer maar een kwartiertje. Sowieso heb je slechts 3 van de 5 films gebrand en moet je dus in ieder geval nog een extra DVD branden voor de overige 2 films. Zet ze er dan meteen alle 5 op (er is op deze manier ruimte zat). Je kan dan ook goed de kwaliteit vergelijken tussen je eerste Video-DVD (met mpeg-2 bestanden) en je data DVD (met de “originele” bestanden).

Als je kijkt naar de DVD’s die in de winkel liggen (meestal dual layer 8,5GB DVD’s) neemt een film meestal 6 a 7 gigabyte in beslag. Dat betekend dat 4,7 GB voor 1 film al redelijk weinig is (maar nog wel te doen). Nu heb je er 3 op gepropt en ga je echt duidelijk kwaliteitsverschil zien. De bestanden die je nu hebt komen waarschijnlijk ook van een DVD en zijn al omgezet van mpeg-2 naar (waarschijnlijk) XviD of DivX. Hoeveel kwaliteitsverlies dat oplevert weet ik niet exact, maar gevoelsmatig zou ik zeggen 10 tot 20% slechtere kwaliteit (wat mij betreft een zeer acceptabel percentage). Als je deze bestanden weer terugzet naar DVD gaat er vermoedelijk weer zo’n percentage af. Dat is in het gunstigste geval, waarbij je 1 film op 1 Video-DVD zet. Met 3 films op 1 DVD gaat de kwaliteit nog harder achteruit.

Nogmaals, brand gewoon de film opnieuw en kijk zelf hoeveel kwaliteitsverlies er optreed. Het is in ieder geval een interessant experiment. Het is trouwens ook nog eens afhankelijk van een hoop factoren, zoals hoe goed de oorspronkelijke DVD was, hoe goed de rip naar DivX / XviD was, hoe goed Toast hem weer omzet naar DVD, de bitrate (hoeveelheid data per seconde film), de soort film (een actiescène vereist een hogere bitrate dan een interview) en de kwaliteit van jouw DVD speler en TV. Misschien is het verschil enorm, misschien is het nauwelijks zichtbaar, maar je weet nu in ieder geval hoe je in de toekomst zo hoog mogelijke kwaliteit kan behouden (gewoon een data DVD maken).

Helaas, ik weet zeker dat de DVD-speler DivX ondersteunt (het is een Philips en er staat ook zo'n DivX labeltje op) want CD-R's met DivX .avi bestanden werken wel. Maar als ik een DVD-r brandt met (DivX) .avi bestanden werkt het niet? De DVD-speler blijft dan op "loading" staan (en loopt vast...)

Maakt het nog uit hoe ik met Toast een Data DVD brandt? Ik lees in de Help file dat de “Mac & PC” keuze bij “Data” alleen bedoeld is voor Macs en PC’s, en niet voor een DVD-speler?

N.B. Die CD-r’s die wel werken zijn gebrand op een Windows PC met als gebruikt programma Nero.

Ik brand zelf altijd via Toast met de setting "Mac & PC" en dat werkt op een Philips DVP3040/12 en een Philips DVDR3440H, dus met deze spelers zou het in ieder geval moeten werken. Het is moeilijk te zeggen waar het probleem bij jou ligt, maar je zou in ieder geval een van de volgende dingen kunnen zijn:

• Jouw DVD speler heeft moeite met een bepaald merk DVD-R (komt nog wel eens voor)
  • Jouw DVD speler kan wel DivX lezen van een CD, maar niet van een DVD (ik heb ooit een DVD speler gehad die alleen mp3’tjes van een CD wilde lezen, niet van een DVD). Ik heb geen idee of Philips spelers dat probleem ook hebben, maar het is een mogelijkheid.
  • Het bestand is geen DivX (meestal willen DVD spelers die DivX af kunnen spelen ook XviD afspelen, maar niet altijd!). Om zeker te weten welke codec er gebruikt wordt in die films kan je hem openen in Quicktime en dan [i:08fd18d2d3]Movie Inspector[/i:08fd18d2d3] venster openen ( [command] + i). Bij format zie je de code staan. Als spelers DivX af kunnen spelen is het meestal pas vanaf DivX versie 4 of 5.

Je zou in Toast onder Data een andere setting kunnen proberen dan “Mac & PC”, bijvoorbeeld DVD-ROM (UDF) of ISO 9660, maar ik vermoed dat dit niets uit maakt.

Laatste mogelijkheid is dat je ook een Philips DVP3040/12 hebt en dat ie het gewoon niet goed meer doet. Ik heb er zelf ook een gehad en had er tegen het eind ontzettend veel problemen mee. Er zijn veel meer klachten over dit model, het blijkt gewoon een fabricage/ontwerpfout te zijn. Het was niet consequent, maar kwam wel steeds vaker voor dat hij zelf gebrande DVD’s, maar ook originele niet meer wilde lezen. Ik kreeg dan exact dezelfde melding die jij ook krijgt; “loading”. Hopelijk is dat het niet en heb je iets aan de tips hierboven.

Ik heb geen van beide DVD-spelers waarvan jij het typenummer geeft. Wel zou het kunnen dat die van mij aan het verouderen is, dat weet ik niet precies (hij werkt opzich nog prima eigenlijk).

• Het ligt niet aan de DVD-r schijf zelf, aangezien andere DVD-r’s van datzelfde merk (maar dan gebrand als DVD-video bijv.) wel werken.
  • Het bestand schijnt een DivX 5.0 bestand te zijn (volgens QuickTime), dus dit zou ook geen problemen mogen opleveren.

Dan blijven er nog 2 mogelijkheden (van jou) over, namelijk dat het ligt aan de instelling in Toast (Mac & PC werkt niet, dus misschien zal ik DVD-ROM proberen), of dat de DVD-speler geen DVD’s met .avi bestanden ondersteunt…

Ik vroeg me nog wel iets af over dat kwaliteitsverlies dat optreedt bij het encoden van DivX .avi naar DVD-video:
Hoe kan het dat er kwaliteitsverlies optreedt als de bestandsgrootte wordt vergroot?

Ter vergelijking namelijk: als je een .wav bestand comprimeert naar .mp3 treedt er kwaliteitsverlies op. Stel ik converteer .mp3 weer naar .wav, dan treedt er toch niet wéér kwaliteitsverlies op? (je maakt het bestand immers groter?)

[quote:9ab8e9ef74="sven-"]Dan blijven er nog 2 mogelijkheden (van jou) over, namelijk dat het ligt aan de instelling in Toast (Mac & PC werkt niet, dus misschien zal ik DVD-ROM proberen), of dat de DVD-speler geen DVD's met .avi bestanden ondersteunt..[/quote:9ab8e9ef74]

Dat waren de mogelijkheden die ik zo kon verzinnen, maar misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd. Misschien dat iemand anders op het forum nog een andere suggestie heeft? Beide overgebleven opties zou je nog kunnen testen, als dat het beide ook niet is, dan kan ik je zo snel ook niet vertellen waar het wel aan ligt. Sowieso zijn dit soort dingen altijd makkelijker op te lossen als je de mogelijkheid hebt om over iemands schouder mee te kijken, maar van wat je zo verteld doe je (volgens mij) alles goed.

[quote:9ab8e9ef74=“sven-”]Ik vroeg me nog wel iets af over dat kwaliteitsverlies dat optreedt bij het encoden van DivX .avi naar DVD-video: Hoe kan het dat er kwaliteitsverlies optreedt als de bestandsgrootte wordt vergroot?

Ter vergelijking namelijk: als je een .wav bestand comprimeert naar .mp3 treedt er kwaliteitsverlies op. Stel ik converteer .mp3 weer naar .wav, dan treedt er toch niet wéér kwaliteitsverlies op? (je maakt het bestand immers groter?)[/quote:9ab8e9ef74]

1. De enige manier waarop je geen verlies van kwaliteit krijgt is als je lossless codecs gebruikt (lossless is letterlijk zonder verlies). Deze maken het bestand wel kleiner, maar bevatten exact evenveel informatie/kwaliteit. Ze zijn superhandig, maar leveren vaak maar weinig ruimtewinst op. Meestal zijn codecs lossy (oftewel met verlies van kwaliteit), bij mp3 of DivX wordt je bestand bijvoorbeeld 10x zo klein, maar gaat de kwaliteit maar een klein beetje achteruit.

2. Bestandsgrootte zegt niet alles. Vergelijk de opnames van een 10 jaar oude mini-DV camera met een splinternieuwe high definition Blu-ray Disc. Beide zitten op ongeveer 13 gigabyte per uur film (al kan Blu-ray ook hoger/lager uitkomen), maar de kwaliteit van Blu-ray is uiteraard veel hoger. Een video-CD (uit het begin van de jaren '90) heeft voor een film van 100 minuten zo’n 950 MB nodig, oftewel meer dan de gemiddelde DivX film nodig heeft (meestal 700MB). Toch is de DivX film van veel hogere kwaliteit. Dit komt gewoon omdat de informatie efficiënter opgeslagen wordt.

3. Verschillende codecs werken op een verschillende manier. Hoe ze precies werken is een ingewikkeld verhaal, maar ze passen allemaal “trucjes” toe om de informatie zo efficiënt mogelijk op te slaan, maar ze gebruiken niet allemaal dezelfde “trucjes”. Dus als je de ene om zet naar de ander krijg je per definitie wat kwaliteitsverlies. In jouw specifieke voorbeeld van mp3 naar wav zal het waarschijnlijk heel erg meevallen, maar dat komt ook door de manier waarop audio codecs werken (heel anders dan videocodecs). Zet je een mp3 bestand met een heel lage bitrate van bijvoorbeeld 64 kbps om naar .wav, dan zal dit nieuwe bestand veel groter zijn, maar vrijwel even slecht klinken. De kwaliteit zal in ieder geval nooit beter worden, ook al wordt je bestand groter.

4. Van een “sterk gecomprimeerd” bestand naar een “minder sterk gecomprimeerd” bestand zal uiteraard het minste kwaliteitsverlies opleveren, maar wat sterke compressie is, is weer afhankelijk van zowel de codec als de bitrate. Voor DVD is 8 Mbit (= 1MB) per seconde geweldige kwaliteit, terwijl bij 2 Mbit (= 0,25 MB) per seconde de compressie vrij duidelijk zichtbaar wordt. Voor een DivX film is 2 Mbit (= 0,25 MB) per seconde juist weer ontzettend hoge kwaliteit. Hoe je het ook wendt of keert, bij het omzetten van het ene formaat naar het andere lever je altijd kwaliteit in. Van sterke compressie naar minder sterke lever je minder in dan andersom, maar je gaat er altijd (iets) op achteruit.

Het hele codec verhaal is niet makkelijk in een kort antwoord uit te leggen, het is echt een vak op zich, maar ik hoop dat het hiermee wel wat duidelijker voor je wordt.

Ik heb inmiddels de een firmware upgrade uitgevoerd (mijn model is DVP630/00 ), maar zonder resultaat. Ik heb vandaag eens een andere film (die qua grootte veel kleiner is dan die andere films) zelf geconverteerd naar DivX (het werd een .divx bestand, maakt dat uit?) vervolgens gebrand met de Finder, maar ook deze werkt niet. Sterker nog, bij die .avi bestanden komt er nog "play" op het scherm te staan, terwijl bij dat .divx bestand de DVD-speler een raar geluid maakt en blijft staan op "DVD" (loading)

Misschien moet ik eens een ander DVD-merk proberen (of misschien DVD+R i.p.v. DVD-R), of misschien kan ik nog die andere Data-opties (Mac-rom etc.) in Toast proberen maar jij zei zelf al dat dat hoogstwaarschijnlijk weinig uitmaakt…

Verder vond ik dit nog 's: http://www.p4c.philips.com/files/d/dvp630_00/dvp630_00_pss_eng.pdf
waar te lezen is dat DVD-R’s ondersteund zouden moeten worden…